هرچند دموکرات های سنا از توافق هسته ای ایران پشتیبانی کردند، نگران شتابزدگی اروپایی ها برای دادوستد با ایران شده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت نشریه «هیل»؛ یکی از دموکرات های برجسته سنای آمریکا به شرکتهای اروپایی هشدار داد برای دادوستد با ایران شتاب نداشته باشند. سناتور کریس کونز، روز سه شنبه در روزنامه گاردین در یادداشتی نوشت: «هرچند هر دادوستدی با ایران ذاتا خطرناک نیست، من روز به روز بیشتر نگران این می شوم که برخی، توافق هسته ای را نه برای بازداشتن ایران از ساخت جنگ افزارهای هسته ای بلکه فرصت تازه ای برای دادوستد بازرگانی می بینند.»

کونز که از اعضای کمیته روابط خارجی سناست می افزاید: «آمادگی شماری از کشورها برای به آغوش کشیدن ایران نباید ما را از واداشتن این کشور به تعهداتش برای محدود کردن برنامه هسته ای خود باز بدارد.» کونز که از هواداران توافق با ایران بود اکنون درباره اجرای این توافق هشدار می دهد.

نوشتار او همچون هشداری به اروپاست چرا که شرکتهای این قاره برای از سر گرفتن پیوندهای بازرگانی با کشوری که پیشتر به گوشه ای رانده شده بود شتاب دارند.

در ادامه مطلب وی آمده است: «همه ما نباید فراموش کنیم مهمترین قرارداد با ایران همان است که امضا کرده ایم؛ یعنی قرارداد هسته ای. تا زمانی که بتوانیم آن قرارداد را پیاده کنیم نباید برای امضای قراردادهای تازه ای که از کارایی قرارداد پیش گفته می کاهند شتاب نشان دهیم.»
ایران از زمان اجرایی شدن توافق در ماه گذشته قراردادهای بازرگانی به ارزش صدها میلیون دلار امضا کرده تا به هواپیما و خودرو و ماشین ابزارهای تازه دست پیدا کند.

در توافق هسته ای، تحریم های نفتی و مالی ایران در ازای محدودیت هایی برداشته شد که برای جلوگیری از ساخت جنگ افزارهای هسته ای در این کشور طراحی شده بودند. کونز یادآوری کرد که تحریم ها به گونه ای طراحی شده اند تا اگر ایران تعهدات خود را زیر پا گذاشت، به طور خودکار به جای خود بازگردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار