روستای ورکانه در حدود 20 کیلومتری جنوب شرقی همدان قرار دارد، این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ این روستای زیبا از شمال شرقی به کوه سر دره ،از غرب به روستای سیمین از جنوب غربی ،به کوه سرخ بلاغ ، از شرقبه کوه قره داغ ،از جنوب وجنوب شرقی به دره بارانی و دره قشلاق محدود میشود ودر دامنه های جنوبی زاگرس مرکزی قرار گرفته است و به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از زطبیعت زیبا از مناطق بسیاربکر استان به شمار میرود .


معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری همدان گفت: پیشینه روستا ورکانه به 400 سال میرسد و سابقه تاریخی آن به اوایل دوره صفویه مربوط میشود که در انتظار ثبت جهانی است .

خاکسار با عنوان اینکه روستای ورکانه به عنوان نگین گردشگری استان همدان است افزود: خانه های سنگی قدیمی ساخته شده از سنگ های لاشه،با پنچره های کوچک ومشبک چوبی و همچنین معماری سنتی آن تصاویری از اروپایی دوره رنسانس را به خاطر می آورد که توجه هر بیننده ی را به خود جلب میکند .

وی با اشاره به این که سنگ لاشه ،سنگ مالون ،خشت وآجر مصالح اصلی ساختمانی در روستای ورکانه است گفت: کاربرد سنگ لاشه با ملات از ویژگی های بارز بناهای سنگی ورکانه است و تمام کوچه ها سنگ فرش است که زیبایی روستا را صد چندان کرده است .

خاکسار یادآور شد: مردم ورکانه به زبان های آذری ، فارسی ،کردی سخن می گویند، در خصوص معنای ورکانه دو نظر وجود دارد اولی (ور)در گویش کردی به معنای کنار ورکانه به معنای چشمه است و (کانه) به معنای قرار گرفتن در کنار چشمه و آب است ودر نقطه نظر دومی ورکانه به دلیل معادن سنگ فراوانی که در اطراف روستا قرار دارد  به ور کانه نام گرفته است .

وی ابراز داشت: یکی از ویژگیهای دلفریب این روستا چشمه ها و قنات های فراوان میان روستا است و همچنین باغ های تو در تو و سر به فلک کشیده گردو ، سیب ، زرد آلو وانگور اززیبایی های منحصر به فرد طبیعی این روستاغ به شمار می آید ور کانه نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز شناخته شده است . از غذاهای محلی ورکانه میتوان به آبگوشت ،انواع کباب ، آش جو، اوماج، واره ، پلته وترخینه اشاره کرد .

خاکسار ادامه داد: آثار تاریخی و مذهبی جالب توجهی در روستا وجود دارد که از میان آنها میتوان به ساختمان مسجد، اصطبل پرورش اسب با معماری خاص سنگی و همچنین قلعه مهری خانم ارباب روستا که به شکل چلیپا ساخته شده  و آرامگاه امامزاده غیب اشاره کرد ویاد آور شد مهری لیلا قره گوزلو اولین پرورش دهنده اسب اصیل عرب ایرانی بوده و این اصطبل در دوره قاجار به عنوان مرکز پرورش اسب دربار مطرح بوده است.

این مسئول اضافه کرد: روستای زیبا و بکر مورد توجه بسیاری از هنرمندان  بخصصوص کار گردان ها قرار گرفته و از کوچه ، خانه های سنگی،و سنگفرش های آن برای لوکیشن فیلم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین این روستای خوش آب و هوا زادگاه پرفسور موسیوند سازنده نخستین قلب مصنوعی جهان است .

وی خاطرنشان کرد: مسیر رسیدن به روستای ورکانه با محوری توریستی و چشم انداز های بدیع همراه است از همدان بطرف جاده ملایر و پس از عبور از سد اکباتان ، روستای یلفان ، شمس آباد و علی آباد به ورکانه روستای سنگی در دل طبیعت می رسیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار