هم اکنون نزدیک به چهل سال از انقلاب می‌گذرد و شعر این دوره در آغاز پختگی قرار دارد.

قادر طراوت‌پور عضو هیئت داوران جشنواره شعر انقلاب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت کنونی شعر انقلاب گفت: نسل اول شعر انقلاب آرمانگرا، عدالتخواه، ظلم‌ستیز و فضلیت‌ستا بودند اما نسل‌های بعدی از هنرهای صنعتی بهره بردند. این تغییرات در راستای پختگی شعر دوره اول اتفاق افتاد. نزدیک به چهل سال از انقلاب می‌گذرد و 40 سالگی نیز آغاز پختگی است. هم اکنون شعر انقلاب نیز در آغاز دوران پختگی خود قرار دارد.

وی افزود: بر اساس قضاوت‌های عالمانه پیرامون شعر انقلاب باید درباره به سبک رسیدن در این زمینه شعری کمی درنگ کرد تا ظرفیت‌های دیگر این گونه ادبی آزاد شود. اما هم اکنون در صورتی که عوامل به وجود آورنده سبک شعری را در کنار یکدیگر قرار دهیم، می‌توان به وجود سبک در این حوزه اعتقاد پیدا کرد.

این عضو هیئت داوران جشنواره شعر انقلاب در خصوص تغییرات شعر این حوزه اظهار داشت: شعر انقلاب از نظر فرم و محتوا تغییر کرد. این مسئله در زمینه محتوا به صورت شگرفی بود.

طراوت‌پور ادامه داد: اقبال عمومی از جشنواره شعر فجر از لحاظ کمی تا اندازه‌ای بود که تنها 11 شبانه روز درگیر خوانش آثار رسیده بودیم. از نظر کیفی نیز این جشنواره نسبت به سال‌های قبل رشد کرد. حوزه انقلاب اسلامی با تعریفی که رهبری در سال‌های اخیر از این حوزه ارائه داد حوزه بسیار گسترده‌ای است.

وی تصریح کرد: جشنواره شعر انقلاب یکی از پر زحمت‌ترین جشنواره‌هایی بود که تا کنون داوری آن را بر عهده داشتم. تک شعرها و مجموعه‌های شعری خوبی به این جشنواره ارسال شد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.