همزمان با برگزاری اجلاس انرژی در هیوستون، بهای جهانی نفت به ثبات نسبی رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه سی ان بی سی در گزارشی اعلام کرد: مدیران صنایع انرژی در هیوستون آمریکا گردهم آمدند تا درباره بهای کنونی نفت و چگونگی به ثبات رساندن آن با یکدیگر گفتگو کنند. سی و پنجمین کنفرانس سالانه IHS CERAWeek در حالی برگزارشد که عربستان سعودی و روسیه تلاش می‌کنند با ارائه طرحی جدید و محدود کردن تولیدات نفتی، بهای طلای سیاه را به ثبات برسانند.

عربستان و روسیه امیدوارند با کاهش تولیدات نفتی و برطرف کردن مازاد تولیدات در بازار، از روند نزولی بهای آن جلوگیری کنند. قطر و ونزوئلا از طرح مذکور حمایت و برای کاهش تولیدات نفتی اعلام آمادگی کرده‌اند. قرار است "علی نائمی،" وزیر نفت عربستان، و "عبدالله سالم البدری،" دبیرکل اوپک، به ترتیب روزهای دوشنبه بعدازظهر و سه شنبه صبح این هفته درباره راکارهای به ثبات رساندن بهای نفت سخنرانی کنند.

"دنیل یرگین،" نائب رئیس شرکت مشاوره انرژی و صنعتی IHS در این باره گفت: این هفته برای تمام شرکت‌های فعال حوزه نفتی بسیار حیاطی و سرنوشت‌ساز خواهد بود. اتخاذ چنین تصمیمی می‌تواند برای بسیاری از تولیدکنندگان نفتی چالش‌برانگیز باشد. اقتصاد این کشورها عموما به فروش نفت وابسته است و کاهش تولیدات، آنها را برای تامین منابع بودجه با مشکلاتی مواجه می‌کند. شاید با توجه به برگزاری اجلاس بعدی سازمان اوپک در ماه ژوئن (خرداد) امیدی برای متقاعد کردن این چند کشور وجود داشته باشد.

یرگین در ادامه افزود: پیش‌بینی‌های منفی درباره کاهش بهای نفت به 15 تا 20 دلار در هر بشکه وجود دارد. ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی سازمان اوپک از طرح کاهش تولیدات نفتی حمایت کرده است؛ اما به دلیل اینکه سالها تحت تحریم نفتی بود، حاضر نیست طرح مذکور را درمورد خود اجرا کند.

در روزهای اخیر، بهای جهانی نفت به ثبات نسبی رسید؛ اما هنوز کمتر از 30 دلار در هر بشکه است. بهای گاز طبیعی نیز از نوسانات بهای طلای سیاه تاثیر می‌پذیرد. پیش‌بینی می‌شود با استمرار بهای کمتر از 30 دلار نفت، تولیدات آمریکا تا تابستان آینده 600 تا 800 هزار بشکه در روز کاهش یابد. ممکن است بازارهای جهانی نفت در نیمه نخست سال 2016 با سختی‌هایی مواجه شود؛ اما به طور قطع نیمه دوم سال شاهد ثبات قیمت بیشتری خواهد بود و سیر نزولی کاهش بهای نفت متوقف می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار