نانو کاتالیست‌هایی که بازدهی فرآیند گوگردزدایی نفت خام را افزایش می‌دهد

محققان دانشگاه تربیت مدرس کاتالیست‌های نانو ساختاری سنتز کردند که می‌تواند فرآیند گوگرد زدایی نفت خام را با بازدهی بالا صورت دهند.

محمد یاسر معصومی محقق دوره‌فرادکترای دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت استفاده از کاتالیست‌ها برای افزایش بازدهی فرآیند حذف گوگرد از نفت خام، گفت: استفاده از کاتالیست‌ها این فرآیند را افزایش می‌دهد از طرفی هدف ما از اجرای این طرح، افزایش بیشتر فرآیند گوگردزدایی به کمک سنتز چارچوب‌های فلزی- آلی حاوی نانو حفرات به عنوان کاتالیست است. 

وی ادامه داد: این کاتالیست‌های نانو ساختاری هم هزینه‌ی تولید پایینی دارند هم بعد از اتمام فرآیند از مخلوط واکنش جدا می‌شوند. در این پژوهش تحقیقاتی، دو چارچوب‌های فلز – آلی جدید به روش سولوترمال سنتز شدند. هر دو ترکیب نسبت به جذب گاز نیتروژن به صورت غیر متخلخل عمل کردند درحالی که نسبت به جذب گاز کربن دی‌اکسید به صورت متخلخل عمل شد. 

وی خاطر نشان کرد: یکی از ترکیبات، فعالیت کاتالیستی بیشتری از خود بروز داد که ناشی از مراکز فلزی کبالت و همچنین وجود فضای خالی ناشی از نانو حفرات بود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار