زنجان؛

گلخانه ها امتداد زراعت در زمستان

مدیر امور باغبانی استان زنجان با اشاره به اینکه وسعت گلخانه های موجود در ایران 9 هزارهکتار می باشد گفت: از این مقدار استان زنجان 27 هکتار را به خود اختصاص داده است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ مدیر امور باغبانی استان زنجان با اشاره به اینکه وسعت گلخانه های موجود در ایران 9000 هکتار می باشد گفت: از این مقدار استان زنجان 27 هکتار را به خود اختصاص داده است، و از نظر تولید خط کشت گلخانه زنجان در ردیف بیست وششم کشور قرار دارد.

اوجاقلو با بیان اینکه، 25.5 هکتار از گلخانه های استان زنجان صنعتی و مابقی آن به صورت گلخانه های کوچک با مقیاس پایین می باشد افزود: 5 مجتمع گلخانه ای در استان زنجان احداث شده است که یکی از آنها با نام پردیس در شهر زنجان واقع شده که شامل 52 واحد گلخانه ای صنعتی می باشد.

وی در ادامه اضافه کرد:ما بقی مجتمع ها در شهرستان های ابهر، طارم،خرمدره و خدابنده در حال احداث می باشد که با این روند ا سطح زیر کشت گلخانه های استان از 27 هکتار به 96 هکتار افزایش خواهد یافت.

مدیر امور باغبانی استان زنجان با اشاره به اینکه امروزه بحران آب یکی از مشکلات عمده ی جوامع بشری است گفت: در کشور ما نیز برای مقابله با بحران آب در امر کشاورزی احداث گلخانه ها در جهت تامین نیاز های غذایی و مصرف بهینه ی آب گامی موثر می باشد.

اوجاقلوهمچنین افزود: گلخانه ها ی استان در امر اشتغال زایی نیز تا به امروز توانسته اند 1700 نفر را در تحت پوشش خود قرار دهند.و هم اکنون گلخانه های ما 97 واحد می باشد.

وی ادامه داد: محصولات زیر کشت در گلخانه های استان شامل خیار، گوجه فرنگی،توت فرنگی،گل های شاخه بریده وزینتی و درختچه های فضای سبز می باشد، که هم اکنون توت فرنگی با 10 هکتار سطح زیر کشت را در استان به خود اختصاص داده وپیش بینی می شود 1200 تن توت فرنگی امسال به بهره برداری برسد.

مدیر امور باغبانی استان زنجان بیان کرد: همچنین یک میلیون و600 هزار نهال پایه رویشی سیب و گردوی پیوندی نیز در گلخانه ها کاشته شده است.

اوجاقلو افزود:امید است در آینده ی نزدیک بیشتر محصولات باغی را نیز به صورت گلخانه ای احداث کنیم که در این حالت صرفه جویی آب تا 10 برابر کاهش پیدا می کند و میزان عملکرد محصول هم نسبت به هوای آزاد 10 برابر بیشتر می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در برنامه ی ششم توسعه 45 هکتار گلخانه برای هر سال قلمداد شده است که انتظار میرود در پایان سال 99 علاوه برسطح کشت کنونی 220 هکتار نیز به سطح گلخانه های استان زنجان افزوده می شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: گلخانه ، زراعت ، زمستان ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.