باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

فراهم کردن زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور با اجرای طرح جویشگر بومی

جویشگر بومی وسیله‌ای برای توسعه و شکل گیری شاهراه اطلاعاتی کشور محسوب شده و موجب فراهم شدن بستری مناسب برای محتوای داخلی می‌شود.

فراهم کردن زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور با اجرای طرح جویشگر بومیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با رشد و گسترش تکنولوژی‌های نوین و با راه اندازی انواع شبکه‌ها و روش‌های ارتباطی نوین در بین جوامع نحوه برقراری ارتباط با دیگران و نیز شیوه تبادل اطلاعات نیز تغییر کرده است.

امروزه با اختراع و ابداع رایانه و شبکه‌های اینترنتی موتور‌های جستجوی فراوانی پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند و روزانه در رقابت پی در پی با یکدیگر هستند.

* تبادل اطلاعات با فشردن چند دکمه

موتورهای جستجو و جویشگر‌های اینترنتی به کاربران این اجازه را می‌دهند که با وارد کردن چند حرف و چند کلمه و با فشردن دکمه enter هر مطلبی را که به دنبال آن هستند به راحتی در عرض چند ثانیه بیابند.

اغلب این جویشگرها و موتورهای جستجو متناسب با خصایص و ویژگی‌های سرزمینی، حکومتی و فرهنگی کشورهای سازنده آن‌ها طراحی شده و محتوای آن‌ها غربی است.

با این وجود به دلیل گسترش استفاده از این قبیل موتورهای جستجو و جویشگر در بین جوامع مختلف و در اقصی نقاط جهان همچنان دیده می‌شود که حتی کشورهای آسیایی و جهان سوم تا به حال نتوانسته‌اند جویشگری متناسب با فرهنگ و تمدن کشورهای خود ایجاد کنند تا کاربرانشان امکان دسترسی به اطلاعات متناسب با فرهنگ خود را داشته باشند.

* رویش موتورهای جستجوی غیر بومی برای استفاده کاربران در نقاط مختلف دنیا

با توجه به روند رو به رشد فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در جهان روزانه شاهد رویش موتورهای جستجوی جدید هستیم که هزاران کاربر اینترنتی را به خود جذب کرده‌اند و به آن‌ها این امکان را می‌دهند که با جستجو کردن به اطلاعات بسیاری دست یابند.

به دلیل این‌که بیشتر این جویشگران به نوعی محتوای غربی دارند و با فرهنگ و تمدن کشوری مثل ایران همخوانی ندارند، متاسفانه شاهد برخی آسیب‌های جدی در فرهنگ و رفتار جامعه هستیم.

تعداد کشورهایی که جویشگر بومی دارند در جهان انگشت شمارند و کشورهای مختلف به علت نبود امکانات کافی و عدم برنامه ریزی فاقد موتورهای جستجو و جویشگر بومی‌ هستند.

البته علت اصلی فقدان دسترسی اکثر کشورها به جویشگر بومی، نبود تولید کنندگان محتوا در جویشگرها است. در دنیا از بین 170 کشور فقط 5 تا 6 کشور هستند که از جویشگر بومی برخوردارند.

* نبود بسترهای مناسب برای تولید محتوا و ایجاد جویشگرهای بومی

کمبود جویشگر در برخی کشورها ناشی از عدم برنامه ریزی و اختصاص زمینه های مناسب در عرصه تولید محتوا و نیز ایجاد بسترهای مناسب برای تولیدات داخلی در عرصه‌های مختلف و به ویژه ارتباطات است که باید با توجه به ذائقه و سلیقه قومیت‌ها و ملل مختلف و با در نظر گرفتن برخی ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی در هر جامعه‌ای فراهم شود.

البته باید به منظور ایجاد جویشگرهای بومی در جامعه پژوهش‌های بنیادی توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی در هر کشور و با همکاری اساتید و متخصصان در رشته‌های مختلف انجام گیرد تا کمبودهای موجود در این حوزه جبران شود.

البته استفاده از خلاقیت‌ها و ایجاد نوآوری برای جذب مخاطبان و کاربران داخلی در هر کشور موجب می‌شود تا آن‌ها از موتورهای جستجوی بومی استفاده کنند و دیگر از گسترش و رواج فرهنگ و ویژگی‌های غربی در بین کاربران جلوگیری به عمل آید.

* لزوم سیاست گذاری و همکاری با بخش خصوصی در امر فناوری ارتباطات و اطلاعات

سازمان ها و ارگان‌های مربوط به امر ارتباطات و فناوری‌های نوین اطلاعاتی باید با سیاست گذاری‌های مناسب خود و نیز با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه‌های داخلی در ایجاد زمینه‌های مناسب برای تولید محتوای داخلی و استفاده از ظرفیت‌ها و خلاقیت‌ها در ایجاد موتورهای جستجوی بومی تلاش کنند تا شاهد پیشرفت‌های خوبی در این عرصه باشیم.

ابوالحسن فیروز‌آبادی رئیس مرکز ملی فناوری مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید: عقب ماندگی را در جویشگرها، ایمیل و شبکه‌های پیام رسان بومی جبران خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه وظیفه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از پژوهش‌های بنیادی است، افزود: باید نیازهای جویشگر بومی که البته پژوهش‌‌‌های بنیادی است در همه زمینه‌ها انجام شود. همچنین باید در دانشگاه‌ها رشته‌های مرتبط به پردازشگری، رایانش ابری و ... ایجاد شود.

رئیس مرکز ملی فناوری مجازی بیان کرد: یکی از بازیگران عمده برای شکل گیری جویشگر بومی، تولید کنندگان محتوا و خدمات در جویشگرها هستند و ما باید بررسی کنیم که چه اقداماتی باید انجام گیرد تا تولید کنندگان محتوا و خدمات در جویشگرهای بومی علاقه مند به تولید محتوا و الکترونیکی شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۴
اجرای طرج سازماندهی ساماندهی اطلاعات کلیه سازمانها وادارت وارگانهای بیش 45 اداره در برنامه شهر سالم وروستای سالم با استفاده از برنامه نقشه هوایی واتوکد 2007 کل شهرستان عملیات میدانی هر سازمان برای خودش اجرایی نمود
خیلی از اقدامات دوباره کاری جلوگیری شد
توانستد ادارات وسازمان برنامه کوتاه مدت ودرازمدت اجراع نمایند
آخرین اخبار