معضل "قاچاق‌کالا"، پدیده‌ای است که یکی از سرشاخه‎های مشکلات کشور بوده و علاوه بر نهیب وکلای بهارستان، عزم جدی قوه اجرایی برای مبارزه با آن‌ را می‌طلبد.

به‌ گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "ورود کالای قاچاق" یکی از معضلات جدی امروز در کشور است که عدم مقابله با آن، بخش‌های مختلفی از اقتصاد، تولید و اشتغال را به کُما فرو برده است؛ مشکلی که لزوم مقابله با  آن در قالب تشکیل "کمیته مبارزه با قاچاق‎کالا و ارز" در کمیسیون اصل نود پیگیری و نیز هرچند وقت یک‌ بار از تریبون بهارستان به‌ گوش می‌رسد. هر چند از سوی متولیان امر و مسئولان مرتبط با مقوله قاچاق، حرف‌های زیبا و امیدبخشی در طول سالیان اخیر شنیده شده اما هیچ‌گاه این جملات و حرف‌ها در قدوقواره عملیاتی شدن نیامده و سرانجام عملی نشدن راهکارهای ضدقاچاقی کالا، وضعیت نابسامان و نگران کننده‌ای است که امروز اقتصاد کشور به آن دچار و در سطوح پایین‌تر مردم را به دومینوی کاهش تولید و بی‌رنگی اشتغال مبتلا کرده است.
 
*اثراتی برجسته و سو‌ء درخصوص پیامدهای قاچاق کالا

«قاچاق‌کالا»، باتلاقی که اشتغال و تولید را فرو می‌برد!

اولین و به‌ واقع مهم‌ترین آسیب جدی مبحث "قاچاق کالا" به بدنه مدیریتی و اجرایی، کاهش درآمدهای گمرکی و مالیاتی در کشور می‌باشد. بر اساس اطلاعات بانک‌ مرکزی پیرامون هزینه‌های تحمیل شده از ناحیه معضل«قاچاق» به کشور، در سال 1393 حدود 150هزار میلیارد تومان توان مالیاتی در کشور وجود داشت، اما مجموع درآمدهای مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم مصوب در همان سال برابر 70هزار میلیارد تومان بود. اینجاست که با سهل‌انگاری در کنترل و مقابله با قاچاق‌کالا، پدیده‌ای به‌نام "فرار مالیاتی" شکل می‌گیرد. بنابر آن‌چه گفته شد فرار مالیاتی در سال 93 حداقل 80هزارمیلیارد تومان بوده است.

لازم به‌ ذکر است که با پابرجایی ورود کالاهای قاچاق به کشور، درآمدهای گمرکی نیز به‌ شدت کاهش می‌یابد. از دیگر آثار سوء مقوله قاچاق می‌توان به خروج بی‌حاصل ارز، فرار گسترده سرمایه و کاهش تولیدات صنعتی اشاره کرد. به دلیل متفاوت بودن قیمت کالاهای مختلف در بازار داخل با کشورهای هم‌جوار و بالا بودن تعرفه تعیین شده به عنوان سود بازرگانی، ورود کالای قاچاق به کشور افزایش می‌یابد.
 
*محرومیت ساکنان مناطق مرزی، دیگر عامل گسترش قاچاق

«قاچاق‌کالا»، باتلاقی که اشتغال و تولید را فرو می‌برد!
 
یکی دیگر از عوامل تشدید مقوله قاچاق کالا، فقر و نبود فرصت‌های شغلی در مناطق مرزی است؛ بدیهی است که با وجود افراد محروم در نقاط مرزی که با مشکلات معیشتی و مالی فراوان دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و نیز با توجه به وجود هزاران کیلومتر راه آبی و خاکی با کشورهای همسایه، پدیده قاچاق شکل خواهد گرفت. در واقع عدم ساماندهی و رسیدگی مسئولان به مردم محروم مرزنشین، موجب افزایش قاچاق جهت امرار معاش این دسته از افراد خواهد شد.
 
با توجه به اینکه کاهش تولیدات داخلی صنعتی و به خواب رفتن کارخانجات از عواید حاصله معضل قاچاق می‌باشد، لذا نخستین نتیجه‌ای که می‌توان به شکلی طبیعی برای عدم انسداد مسیر قاچاق متصور شد؛ بسته شدن دست جوانان جویای کار و بالا رفتن بحران بیکاری از پله‌های مشکلات کشور می‌باشد.  حال آنکه در کنار قاچاق کالا پدیده دیگری نیز وجود دارد که آن هم در کاهش دادن سطح اشتغال کشور پا به پای قاچاق حرکت می‌کنند و آن هم عبارت است از «مصرف کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود».
 
با توجه به آن‌چه رصد می‌شود، به‌نظر می‌رسد در دایره مدیریت اجرایی کشور موضوعی به اسم دغدغه و تلاش برای مبارزه واقعی با قاچاق کالا و اهتمام به مصرف کالاهای داخلی آنگونه که باید دیده نمی‌شود.

«قاچاق‌کالا»، باتلاقی که اشتغال و تولید را فرو می‌برد!
 
*رشد کالای قاچاق منحنی تولید ملی و اشتغال را نزولی کرده است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از حجم بالای کالای قاچاق در کشور گفت: سود کلان این نوع کالاها بسیاری از مسئولان را با قاچاقچیان همراه کرده و تولید ملی را به آستانه تعطیلی کشانده است. وی گفت: نبود نظارت بر مبادی ورودی کشور به افزایش حجم واردات کالاهای قاچاق منجر شده است. این نماینده مجلس با انتقاد از شکست طرح شبنم در شناسایی کالای قاچاق و برخورد با متخلفان این حوزه، تصریح کرد: ورود کالا باید از گمرک تا رسیدن به دست مصرف کننده کنترل شود تا به این ترتیب دست دلالان از برهم زدن نظم اقتصادی کوتاه شود. وی با اشاره به پیامدها و تبعات اوج گیری واردات کالای قاچاق به کشور، افزود: رشد بیکاری در نتیجه تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نتیجه ملموس نشان دادن چراغ سبز به واردات کالای قاچاق به کشور است.

وی با بیان اینکه اتفاق‌نظر دولت و مجلس در زمینه مقابله با قاچاق کالا به اتخاذ تدابیری منسجم برای این مهم خواهد انجامید، تصریح کرد: یکی از راهکارهای مقاوم کردن اقتصاد کشور، برخورد سریع و به دور از سلیقه‌ای با قاچاق کالاست. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متاسفانه تاکنون برخورد جدی از سوی دولت در خصوص مبارزه و برخورد با قاچاق کالا دیده نشده که این خود انگیزه‌ای برای قاچاقچیان فراهم کرده است. حال با سهل‌انگاری در قاچاق‌ستیزی مسئولان، مسئله چالش آفرین دیگری به‌ نام اقتصاد زیرزمینی یا همان اقتصاد سیاه پی‌ریزی و تقویت می‌شود؛ اقتصادی که از مصادیق بارز آن تولد مقوله مذموم "قاچاق‌کالا" آن‌ هم در سطحی کلان می‌باشد.

«قاچاق‌کالا»، باتلاقی که اشتغال و تولید را فرو می‌برد!

مسئولان اجرایی کشور می‌بایست به‌جای منقطع کردن طرح‌های ضدقاچاقی، به تقویت این راهکارها و برخوردهای به‌هنگام و به‌دور از هر گونه اعمال سلیقه در مقابله با قاچاق بپردازند، معضلی که هر چند وقت یک‌بار بحث مبارزه با آن، از تریبون وکلای ملت به‌ گوش می‌رسد  تا شاید مدیران اجرایی کشور به وخامت حال بیکاری جوانان و خاموشی چرخه تولید و امثالهم چاره‌ای راه‌گشا و جدی بیندیشند.

 
گزارش از: وحید امیدی‌موحد
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
نه عزیزم مشکل بند پ و دلال بازی هستش اگه اینا برطرف شدهمه چی خودبخود درست میشه این یعنی چی یه کالایی باید چند دست بچرخه چند برابر قیمت تولید که شد بیاد برسه دست مصرف کننده تو این بین این اقایون چیکاره تولید و مصرف کننده هستن
آخرین اخبار