وزیر امور خارجه مجارستان از آغاز همکاری با ایران در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ورلد ناکلیر نیوز، "پیتر زیجارتو،" وزیر امور خارجه مجارستان  اعلام کرد این کشور با آغاز همکاری با ایران در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای موافقت کرده است.

پس از مذاکرات وزرای مجارستان و "علی اکبر صالحی،" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، زیجارتو اعلام کرد دو کشور به آموزش کارشناسان هسته ای و همکاری های علمی-پژوهشی در زمینه استفاده از انرژی هسته ای ادامه می دهند.

صالحی توافقنامه ای در خصوص طراحی و توسعه یک راکتور 25 مگاواتی و یک راکتور 100 مگاواتی که بتوان آنها را در سراسر آسیا و آفریقا به فروش رساند، با مجارستان امضا کرده است. به گفته وی، برای این طراحی، اقدامات علمی گسترده و چندین سال تلاش مداوم نیاز است.

به نوشته این وبسایت، ایران همچنین قصد دارد علاوه بر راکتور فعلی نیروگاه اتمی بوشهر، دو راکتور بزرگ به طراحی روسیه تولید کند. ساخت این راکتور حدود  10 سال زمان می برد.

دولت مجارستان اعلام کرد: در حال حاضر 1100 دانشجوی ایرانی در دانشگاه های این کشور تحصیل می کنند. این کشور از تحصیل دانشجویان بیشتر در این کشور استقبال می کند.

زیجارتو همچنین خاطرنشان کرد روابط ایران و جامعه بین المللی بهبود قابل توجهی داشته است. وی همچنین توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی را حائز اهمیت دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار