سازمان عفو بین الملل اعلام کرد بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان در پاسخ به تهدیدات امنیتی به اشتباه افتاده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان عفو بین الملل در مورد نقض حقوق اساسی تحت عنوان لزوم واکنش به تهدیدات در خاک خود، در بسیاری از کشورها از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا هشدار داد.

سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد بسیاری از دولت ها «در پاسخ به تهدیدات امنیتی علیه کشورها دچار اشتباه شده اند.»

عفو بین الملل در گزارش سالانه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، در مورد نقض حقوق بنیادین انسانی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در فرانسه، انگلیس و آمریکا به بهانه تهدید حملات تروریستی احتمالی در خاک خود، هشدار داد.

 بنا بر اعلام عفو بین الملل حملات هوایی رژیم سعودی به یمن جنایت جنگی تلقی می شود.

این سازمان مدافع حقوق بشر، وضع حقوق بشر را در سال گذشته میلادی در 160 کشور مورد بررسی قرار داده است. سالیل شتی، دبیرکل عفو بین الملل، در این گزارش  از « ضربه بی سابقه به حقوق بشر » در سال 2015 سخن گفت.

عفو بین الملل در این گزارش اعلام کرده است بیش از 60 میلیون نفر در جهان آواره هستند که برخی از آنها چندین سال است که آواره اند. دست کم 30 کشور به طور غیرقانونی آوارگان را وادار به بازگشت به کشورهایی کرده اند که احتمال قرار گرفتن آنها در معرض خطر وجود داشته است.

در این گزارش از مجارستان به خاطر بستن مرزهایش و میانمار و بنگلادش به خاطر بازگرداندن هزاران آواره از سواحل خود بدون آب و غذا درحالیکه که بدست قاچاقچیان انسان در دریا رها شده بودند- انتقاد شده است.

براساس این گزارش، گروههای مسلح در 36 کشور حقوق بشر را زیر پا گذاشته اند و دست کم در 19 کشور جهان جنایت جنگی و دیگر موارد نقض قوانین جنگی صورت گرفته است. 

کشورهای متعددی تهدید به خشونت از جانب گروههای مسلح را به عنوان بهانه ای برای نقض حقوق بشر به کار می برند. عفو بین الملل اعلام کرد حقوق بشر نباید به بهانه مبارزه با تروریسم که مفهومی بسیار مبهم است، قربانی شود.

براساس این گزارش، که از وجود شکنجه و دیگر بدرفتاری ها در 122 کشور جهان گفته است، در سال گذشته میلادی 156 فعال حقوق بشر در جهان کشته یا بازداشت شده اند.

همچنین در 113 کشور جهان محدودیت آزادی بیان و آزادی مطبوعات وجود دارد. در بیش از 60 کشور زندانیان عقیده در پشت میله های زندان هستند. در بیش از نیمی از 160 کشور مورد بررسی این سازمان بین المللی، محاکمه عادلانه وجود ندارد.

از نکات مثبتی که در این گزارش عفو بین الملل به آنها اشاره شده، این که سه کشور ماداگاسکار، فیجی و سورینام در سال گذشته 
مجازات اعدام را لغو کردند و مغولستان نیز قرار است در سال 2016 این کار را انجام دهد. کشورهای دیگری نیز کمپین هایی برای پایان دادن به ازدواج کودکان آغاز کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار