کرمان؛

تخت درگاه قلی بیگ بنایی در دامان کوه های کرمان

تخت درگاه قلی بیگ یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر کرمان بر روی کوه های کرمان چشم انداز زیبایی ایجاد کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکهتخت درگاه قلی بیگ عمارتی است که در جنوب شرقی شهر کرمان و در زاویه جنوبی کوه قلعه دختر قرار داردگفت :این مکان مقبره یکی از نوادگان بهرام بیگ به نام درگاه قلی بیگ است.

جهانشاهی افزود:درگاه قلی بیگ از امرای اواخر دوره صفویه و رئیس ایل افشار در کرمان بوده وی تنها فرد معروف افشار بود که طی ۱۵۰ سال بعد از گنجعلیخان نامش بر سر زبانها بوده‌است.

وی با بیان اینکهتخت درگاه قلی بیگ به وسیله همسر محمد اسماعیل خان وکیل الملک موسوم به کربلایی تعمیر شده‌است خاطرنشان کرد:امروزه جاده‌ای از کنار تختدرگاه قلی بیگبه طرف مسجد صاحب الزمانشهر کرمانکشیده شده‌است.

جهانشاهی یادآورشد:مجاورت تخت درگاه قلی بیگ با گنبد جبلیه ، قلعه های تاریخی دختر و اردشیر و قرار گرفتن در کنار بزرگترین جنگل دست کاشت ایران که حدود نیم میلیون اصله درخت را در خود جای داده ، شرق کرمان را دارای محور غنی تاریخی و گردشگری کرده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمانبا اشارهاینکهدر گذشته در کنار تخت درگاه قلی بیگ دریاچه ای بزرگ وجود داشته است که این منطقه را به یکی از زیباترین مناظر استان تبدیل کرده بودگفت:اما هم اکنون این دریاچه خشکیده است و اقدام قابل توجهی در راستای احیای مجدد آن صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار