یکی از راه‌های برطرف کردن تنوع‌طلبی‌های روح آدمی، کتاب خواندن است.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا (بشارتی‌نیا) داداشی متولد تهران از سال‌های ابتدایی دهه 70 همزمان با نویسندگی در نشریات کودک و نوجوان و ویراستاری کتاب‌های علمی و داستانی خود، به نگارش داستان مشغول بوده است. «عزیز خانم»، «پشت دیوار مدرسه» و «سر خیابان منتظر باشید» از آثار تالیفی داداشی است.

در ادامه گفتگوی ما با این نویسنده را می‌خوانید:


*آقای داداشی در ابتدا برایمان بگویید، نوشتن را از چه سالی و با چه مجموعه‌ای شروع کردید؟

من نوشتن را از سال 70 شروع کردم که در آن زمان در مجلات منتشر می‌شد. اما اولین مجموعه‌ام با نام «عزیز خانم» در سال 75 چاپ شد که جایزه آن سال از حوزه هنری را به خود اختصاص داد. پس از آن به طور مجدد در برخی مجلات با موضوع کودک و نوجوان و بزرگسال می‌نوشتم و حتی در کنار آن خبرنگاری هم می‌کردم. این کار به طور متفاوت ادامه داشت تا اینکه در سال 88 یک رمان دیگر با عنوان «پشت دیوار مدرسه» از سوی نشر عروج به چاپ رسید و یک سال بعد برنده رمان برگزیده جشنواره سلام بچه‌ها شد.


*چرا حوزه کودک و نوجوان را انتخاب کردید؟

گویی خود انسان تعیین کننده نیست و حسی ناشناخته یا یک دست نامرئی مرا به این سمت برد. شاید به این دلیل که روحیه من به کودک و نوجوان نزدیک است. البته من برای بزرگسال هم می‌نویسم اما آنچه که موجب می‌شود راحت‌تر بنویسم، حس جوششی است که درون من وجود دارد.


*تفاوت کار در حوزه کودک و نوجوان با دیگر حوزه‌ها در چیست؟

همانطور که دغدغه کودکان نسبت به بزرگترها ساده‌تر است، پرداختن به سوژه‌های آن‌ها نیز ساده‌تر است. با این تفاوت که وقتی به کار کودک و نوجوان می‌رسیم، باید نکته‌های آموزشی و تاثیرگذار مثبت و منفی را در نظر بگیریم. زیرا قصه‌ها به طور غیرمستقیم پیامی را انتقال می‌دهند که باید متوجه آن باشیم.


*از نظر شما کودک امروز ما چقدر به کتاب نیاز دارد؟

این سوال مثل این است که بگوییم انسان چقدر غذا نیاز دارد. همان طور که جسم انسان به غذا نیاز دارد، روح انسان نیز به تغذیه احتیاج دارد. از طرفی روح انسان تنوع‌طلب است. راه برطرف کردن یکی از این تنوع‌طلبی‌ها کتاب است؛ زیرا زندگی انسان را از یکنواختی خارج می‌کند.


*نیاز امروز کودک و نوجوان در درجه اول چیست؟

هر چیزی که موجب رشد انسان شود یک نیاز است؛ اما متاسفانه برخی از این نیازها اشتباه برداشت می‌شوند. مثلا به محض اینکه قیمت کتاب افزایش می‌یابد، والدین دیگر برای کودکان خود کتاب نمی‌خرند اما وقتی موقع خرید تبلت یک میلیون تومانی می‌شود، اعتراضی به گرانی آن ندارند.


* شما در حوزه ادبیات مذهبی و دینی هم قلم زدید. از این اتفاق برای ما بگویید.

در هر کسی جوششی وجود دارد. برخی دوست دارند در زمینه علمی- تخیلی و دفاع مقدس و ... بنویسند و این بستگی به خود آنها دارد. از سوی دیگر این مساله به تربیت خانوادگی و تاثیرات زیادی که انسان از جامعه می‌گیرد، بستگی دارد. وقتی این پیشنهاد به من شد، احساس کردم باید آن را بنویسم.


*یعنی اولین اثر شما در این زمینه سفارشی بود؟

این طور بود ولی پس از آن سراغ حوزه کودک و نوجوان رفتم و کودکان همواره از من می‌خواستند تا از قصه‌های پیامبران و زندگی آن‌ها برایشان بگویم. اما بعدها احساس کردم، مسیر کتاب داشت به سمت دیگری می‌رفت و اگر هم کوششی باشد، جوششی وجود ندارد.


*خودتان را در کدام حوزه موفق‌تر می‌دانید؟

به دلیل اینکه روحیه‌ام به گروه کودک و نوجوان نزدیک‌تر است، این حوزه را بیشتر دوست دارم اما گاهی نیاز است در حوزه‌های دیگری از جمله دفاع مقدس و مذهب هم بنویسم. اما چند سال است یک رمان می‌نویسم و دوست دارم، اگر قرار است شناخته شوم از طریق این رمان باشد.


*تعریف شما از اهل قلم چیست؟

نویسنده کسی است که به ندای قلبش گوش می‌دهد.


*در حال حاضر کتابی در دست چاپ دارید؟

بله؛ یک سفرنامه حج که برای چاپ آماده است ولی ناشری برای آن در نظر نگرفته‌ایم.



گفتگو از: اکرم رضایی ثانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار