به باور کارشناسان، روند نزولی بهای طلای سیاه می تواند در سالهای آینده کشورهای تولیدکننده نفت را با مشکلات مختلفی مواجه کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان رادیوی ملی آمریکا (ان پی آر) در گفتگویی با «جیسون بوردآف،» -- رئیس مرکز سیاست های جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیاو «کارل واینبرگ،» - کارشناس حوزه انرژی- به بررسی شرایط حاکم بر بازار جهانی نفت و پیامد‌های ناشی از افت بهای طلای سیاه پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده است: با کاهش جهانی بهای نفت، مصرف کنندگان آمریکایی از حداقل قیمت بنزین نسبت به هفت سال پیش بهره می برند. این ثروت بادآورده باعث شده آمریکاییها کمتر صرفه جویی کنند و با خیال راحت هزینه پمپ بنزین را بدهند. اما روند نزولی بهای نفت مشکلات متعددی را در بخشهای اجتماعی و دولتی تولیدکنندگان بزرگ نفت ایجاد کرده است. تولیدکنندگان برای مهار کاهش بودجه ناشی از روند نزولی بهای نفت، به شیوه های مختلفی دست زده اند که نمونه آن افزایش مالیات، کاهش یا قطع یارانه و روی آوردن به انرژی های تجدیدپذیر همچون باد و آب است.

جیسون بوردآف معتقد است کشور ونزوئلا بیشترین ضربه را از کاهش بهای نفت خورده است. اقتصاد این کشور در حال سقوط است و به نظر می رسد با تداوم کاهش بهای نفت و تورم 800 درصدی تا سال آینده، این کشور به دستمال توالت نیز محتاج شود.

بهای نفت از اواسط سال 2014 بیش از 70 درصد کاهش یافته است و همین موضوع، اقتصاد تک محصولی ونزوئلا را تا مرحله سقوط پیش برده است. این در حالی است که مقامات این کشور تاکنون راهکاری جدی برای جبران بودجه ناشی از کاهش بهای نفت اتخاذ نکرده‌اند. به نظر می رسد کاهش درآمد شرکتهای دولتی نخستین گام برای جبران خسارات کاهش بهای نفت باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت در آفریقا- با اقتصاد شکننده ای دست و پنجه نرم می کند. روند نزولی بهای نفت به شدت بر استانداردهای زندگی مردم تاثیر گذاشته است؛ چراکه دولت برای جبران بودجه ناشی از کاهش بهای نفت به افزایش هزینه های مردم، لغو یارانه سوخت، افزایش بهای آب و برق و کاهش حقوق کارمندان دولتی روی آورده است. از سوی دیگر مقابله با گروه تروریستی بوکوحرام، این کشور را با هزینه های دوچندان مواجه کرده است.

کشور عراق از دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان نیز با مشکلات اینچنینی رودر رو است. هزینه های دولت عراق از فروش نفت تامین می شود و بخش زیادی از آن صرف مقابله با گروه تروریستی داعش می شود.

سیر نزولی بهای نفت، کشورهای ثروتمندی همچون عربستان را هم به چالش کشانده است. این کشور برای فرار از بحران افزایش هزینه های دولتی به قطع بخشی از یارانه سوخت و افزایش بهای آب و برق روی آورده است. به عقیده «کارل واینبرگ» مشکلات عربستان با کاهش بهای نفت بیشتر خواهد شد؛ چرا که روند نزولی بهای نفت ادامه دار است.

الجزایر، آنگولا و اکوادور از دیگر کشورهایی هستند که به خاطر صادرات تک محصولی، با بیشترین چالش مواجه شده اند.

به نظر می رسد توافق ریاض و مسکو مبنی بر توقف میزان تولید طلای سیاه در سطح ماه ژانویه، تاثیر چندانی بر افزایش بهای نفت نداشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار