وزیر کشور گفت: تلاش می‌کنیم تا امشب، 70 تا 80 درصد نتایج را اعلام کنیم.

رحمانی فضلی:  تلاش می‌کنیم تا امشب، 70 تا 80 درصد نتایج را اعلام کنیم
به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست خبری با رسانه‌ها اظهارداشت: سعی داریم تا امشب، 70 تا 80 درصد نتایج را اعلام کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که امشب شمارش آرای شهرستانها به اتمام برسد و از فردا شمارش صندوقهای رای تهران را آغاز کنیم.

رحمانی فضلی گفت: همه امور خبرگان در دست شورای نگهبان است و طبق آیین نامه اجرایی که وجود دارد شورای نگهبان آن را نهایی می‌کند و ما فقط آن را اعلام می‌کنیم، انتخابات خبرگان چون استانی است باید تکمیل و سپس نتایج آن اعلام شود.

وی با اشاره به تعداد شرکت کنندگان در انتخابات ادامه داد: ما یک آمار محفوظ و یک آمار استعلام شده داریم؛ آمار استعلام شده آماری است که به سیستم‌های ما مراجعه شده و همان زمان تشخیص هویت‌ها ثبت شده که طبق این تشخیص هویت و آمار ثبت شده حدود 33 میلیون نفر که تقریبا 60 یا 61 درصد حائزین شرایط است در انتخابات شرکت کرده اند.

رحمانی فضلی افزود: بخشی از آمار محفوظه به دلیل اینکه در مناطق صعب‌العبور بوده و نتوانستند تشخیص هویت دهند است که بعد از پایان شمارش حتما اعلام خواهد شد.

 وی همچنین در مورد آرای تهران اعلام کرد: شمارش بیش از سه هزار صندوق آرای خبرگان و همین تعداد برای مجلس شورای اسلامی تمام شده و ما منتظر تایید این آرا هستیم تا از امشب این آمار را اعلام کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تقریبا 70 میلیون رای برای دو انتخابات در صندوق انداخته شده است اظهار کرد: به همین دلیل شمارش آرا کُند است اما ما دقت خود را بالا برده ایم تا دقت شمارش آرا را بالا برده ایم.

رحمانی فضلی در ادامه درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات گفت: احتمالا نیمه دوم فروردین یا نیمه اول اردیبهشت مرحله دوم انتخابات برگزار می‌شود.

وزیر کشور یادآور شد: هم از نظر سیاسی و هم از نظر امنیتی انتخابات در شرایط مناسبی برگزار شد و تا الان در هیچ حوزه‌ای ابطال صندوق نداشته‌ایم.

وی با اشاره به انتشار خبرهای غیررسمی از سوی برخی از رسانه‌ها تصریح کرد: قبل از اینکه دستورالعمل شورای عالی تبلیغ به ما ابلاغ شود کمیته‌ای تحت عنوان کمیته رسانه‌ای داشتیم که همه تخلفات را مطابق قانون شناسایی کرده و احضار کردند که به همه ارجاع شده است، بعضی بخشها در حد تذکر بوده ، برخی‌ها تخلف اداری و بخشی هم به شورای نگهبان ارجاع شده است.

وزیر کشور افزود: بعد از دستورالعمل شورای عالی مرکزی ما بیش از 300 تا 340 تخلف را در سایت‌ها و فضای مجازی شناسایی کردیم که حتما با آنها برخورد لازم خواهد شد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه حتما باید تخلفات رسانه‌ای و شخصی به دقت پیگیری شود، عنوان داشت: وزارت کشور به دقت پیگیر تخلفات خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی به صورت سازماندهی شده در انتخابات برخی شهرها شرکت کرده‌اند، عنوان داشت: هر کسی در دور اول انتخابات از هر کجای ایران و در هر محلی رای داده، قانونی و صحیح است ولی اگر این موضوع سازماندهی شده باشد تخلف محسوی می شود.

وی افزود: ما بجز سه مورد که در منطقه حسن آباد بوده، موضوع خاصی نداشتیم و در این حوزه نیز به استانداری قم اعلام کردیم که اگر سازماندهی شده اتوبوس‌ها به تهران بیایند از این موضوع جلوگیری خواهیم کرد.


وزیر کشور درباره ارزیابی خود از روند انتخابات برگزار شده، اظهار کرد: در این انتخابات فضایی کاملا آرام به لحاظ سیاسی و امنیتی داشتیم، از نظر سیاسی علی رغم برخی تندروی‌ها وقتی به زمان رای گیری نزدیک شدیم فضا آرام شد و رسانه‌ها و نشریات هم در روز بعد از انتخابات در این فضای آرام به فعالیت خود ادامه دادند لذا در حال حاضر توقع ما از احزاب و اشخاص این است که پس از اعلام نتایج قطعی همین آرامش را پیش بگیرند تا ما بتوانیم گامهای بعدی را برداریم.

وی گفت: مردم به وظیفه خود به درستی عمل کرده‌اند و حالا نوبت ما است که با گامهای درست موضوع را به نتیجه برسانیم.

رحمانی فضلی اظهار کرد: ما در برخی مناطق خاص کشور که رای دادن بر اساس مسائل قومی و طایفه‌ای بوده است رقابت‌های جدی داشتیم به طور مثال در لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه به خاطر بالا بودن رقابت و نشاط سیاسی از قبل شرایط ویژه اعلام شده بود و مراقبت‌های خاصی انجام می‌شد.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.