آنچه که در فضای مجازی اتفاق افتاده است تغییر تکنیکی نیست، بلکه شیوه جدیدی از زندگی شکل گرفته بنام زندگی دیجیتالی است.

به گزارش  فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سبک زندگی دیجیتالی با سرعت هر چه تمام‌تر مرزها  و حریم‌های عرفی مرسوم در زندگی ایرانیان را از پیش پا بر می‌دارد.

ریشه کلماتی چون

این روزها شاهد شیوه جدیدی از زندگی در فضاهای مجازی و دیجیتالی هستیم ، وقتی روز به روز گفتار و ادبیاتمان بخاطر گرفتن لایک و تایید مجازی دیگران تغییر می کند دیگر مجالی برای احترام متقابل وجود ندارد. وقتی منی که مدام در محاورات و دیدارهای رسمی و غیر رسمی از کلمات نامفهوم و گنگی چون "بزنگیم "، " بتماسیم " ،"بحرفیم"، "خخخ" و ...استفاده می کنم دیگر نمی توانم ارتباط موفق و سالمی داشته باشم.

قطعاً جستجو برای پیدا کردن رابطه علت و معلولی در این فضاها و استفاده از این کلمات نامفهوم کار اشتباهی است، چرا که هم پدیده لایک کردن محصول تنهایی و بی هویتی مردم در دنیای مدرنیته است و هم این شبکه‌ها محصول بی هویتی مردمان این روزگار است.
ریشه کلماتی چون



دکتر مهدی زارعی روانشناس و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار اخبار داغ فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید مهم ترین دلیل کاربرد این کلمات به این دلیل است که کاربر قصد دارد حتی زودتر به دیگر برنامه ها و شبکه های اجتماعی دیگر دسترسی پیدا کند ، برای همین از سر و ته این کلمات می زنند که گاها برای دیگران غیر قابل مفهوم می باشند، مثل کلماتی چون بزنگم که مخفف زنگ بزنم یا بتماسم که مخفف تماس بگیرم است.

این روانشناس در خصوص علت به کاربردن این کلمات گفت: دلیل استفاده از این کلمات نامفهوم، رشد برق آسای شبکه های مجازی و به راحتی در دسترس بودن انواع شبکه ها برای اکثریت افراد جامعه خصوصا کودکان و نوجوانان است. چرا که عجله دارند در عرض پنج دقیقه همه شبکه های اجتماعی شان را چک کنند و همین عجله سبب شده است که کم کم نوشتن برخی کلمات در این فضای مجازی تغییر یابد که بکار بردن این کلمات مهم ترین ضربه را به ادبیات ما می زند.

کودکانی که تازه شروع به صحبت می کنند ، زمانی که حس تکلمشان در حال اوج گرفتن است از کلماتی کوتاهی مثل "مامی " "بزنگیم "، و...به جای مامان استفاده می کنند ، حال اگر والدین در طول رشد کودک این واژه ها را تکمیل نمایند به ادبیات کودک هیچ آسیبی وارد نمی شود، اما چنانچه والدین هم از این کلمات کوتاه استفاده کنند این کلمات برای کودکان نهادینه شده و تغییر آن در دوران نوجوانی مشکل ساز می باشد ، و مشکلی هم که در مراودات خانوادگی نهادینه می شود به مرور زمان به جامعه هم منتقل می شود .

ریشه کلماتی چون



زارعی در پاسخ به اینکه ریشه بکار بردن این کلمات چیست گفت: ریشه استفاده از این کلمات در وهله ی اول بی حوصلگی ، عجله داشتن و الگو گرفتن از دیگران است .

در وهله ی دوم تشویق والدین در هنگام بکار بردن این کلمات در کودکان و نوجوانان است چرا که وقتی از این کلمات استفاده می کنند خانواده و اطرافیان می خندند که کودک و نوجوان این خنده را تشویق تلقی می کنند و مدام از این کلمات در گفتارشان استفاده می کنند.

این روانشناس در خصوص آسیب های این نوع مکالمه اظهار داشت: اولین آسیبی که در اثر استفاده از این کلمات دامنگیر کودک و نوجوان می شود این است که فرد در جمع هم سن و سالانش مورد تمسخر قرار می گیرد، وقتی تحقیر می شود گوشه گیر و منزوی و گریز از جمع می شود که منجر به خجالتی و کمرو بودن فرد می شود.

دومین آسیب، ضربه سنگین به ادبیات و فرهنگ ما می باشد چرا که استفاه از کلماتی چون بزنگیم ، بحرفیم ، خخخخ و .... ویروسی هستند که وارد جسم و جان ما می شوند و فرهنگ ما را تهدید و ادبیاتمان را خراب می کند.


نتیجه گیری: همواره به یاد داشته باشید چه در دنیای مجازی و چه واقعی عجله ای در صحبت کردن نداشته باشید چرا همیشه جذابیت در خوب ادا کردن کلمات است.


گزارش از مریم عبدالهی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۵۰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام خیلی ممنون و سپاسگزار

ولا دیگه حرفی برای گفتن باقی نمی ماند

ماءشاالله درست حرف زدن هم بلد نیستن باید یکی بهشون یاد بده
فکر می کنن این جوری صبحت کنند خیلی خوبه
غافل از اینکه نشان دهنده بی شخصیتی بی سوادی است
Iran (Islamic Republic of)
رضوان
۲۳:۵۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
اهان جالب بود :/ الان میخوام با دوستم بحرفم :/ فعلا :/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
زیبایی یک نوشته دردرست نوشتن آن است.
آخرین اخبار