ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه ارگ بم بزرگترین سازه خشتی در جهان است گفت : محل آن در نزدیکی شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد.

جهانشاهی افزود : در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزله شدیدی که شهر بم وحومه آن را تحت تاثیر قرار داد ارگ بم تقریباً به طور کامل از بین رفت.

وی خاطرنشان کرد: چند روز پس از رخ دادن زمین‌لرزه، دستور باسازی ارگ داده شد .

جهانشاهی با بیان اینکه بم و فضای فرهنگی آن در در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است یادآورشد : این ارگ عظیم که در مسیرجاده بم قرار دارد سده 5 پیش از میلاد ساخته شده ‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود است .

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت : کل بنا دژ بزرگ است که در قلب آن، ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ، که پر ارتفاع‌ترین قسمت مجموعه نیز به شمار می‌آمد، کل بنای دژ به عنوان ارگ بم نامیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مجموعه ارگ بم، شامل شهر قدیم و قلعه، قریب به 20 هكتار وسعت داشت و مسافت ارگ و قلعه، قریب 6 هكتار بود افزود :
دورتادور قلعه خندقی های عمیق وجود داشت كه آن را از یورش‌ها مصون می داشت38 برج دیده‌بانی در فواصل معین روی باروهای قلعه قرار داشتند.
جهانشاهی خاطر نشان کرد: درمیان قلعه عمارت حاكم نشین برروی صخره ای طبیعی بنا شده بود كه دارای پنج طبقه بود و همگی از خشت و گل و
ستون‌ها و قوس‌ها باقی مانده در قلعه بم، مغازه های نانوایی، روغنگیری و قفسه های خشتی در بازار قلعه نشان از رونق گذشته آن داشت است .

انتهای پیام/ی

برچسب ها: ارگ ، بم ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار