رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه نگاه به دریاچه ارومیه یک نگاه جهانی است و بسیاری از کشورها نه تنها برای منافع اقتصادی بلکه برای منافع انسانی مشترک برای همکاری و احیای این دریاچه حضور دارند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز (دوشنبه)در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست اظهار داشت: کشورمان در آستانه فرصت‌های جدیدی برای سرمایه گذاری و همکاری در جهت توسعه فناوری سبز، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و حفظ منابع طبیعی و محیط زیستی قرار گرفته که علاوه بر ایجاد اشتغال به کاهش آثار سوء ناپایداری‌ها و برنامه‌های یک سویه اقتصادی در ذخایر کره زمین کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: موضوعی که اهمیت زیادی در دنیا داشته و در سیاست‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مورد تاکید قرار گرفته توسعه ناپایدار و فعالیت‌های اقتصادی یک سویه ای‌است که تاثیرات مخربی بر روی محیط زیست گذاشته و اکنون تصمیم و اراده جهانی بر آن شده تا برای جلوگیری و کاهش آثار سوء این موارد و همچنین تغییرات اقلیمی کشورها که در کنفرانس پاریس بر آن توافق شده تلاش کنند.

ابتکار ادامه داد: ایران نیز برای کاهش 4 درصدی غیر مشروط و 8 درصدی مشروط به رفع تحریم‌ها تا سال 2030 این توافق را پذیرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که همکاری‌های بین المللی بسیار اهمیت دارد، گفت: برای محیط زیست کشورمان که این روزها درگیر مخاطرات و بحران‌های نیز چون گرد و غبار آلودگی هوا، مسئله تالاب‌ها و منافع و آسیب تنوع زیستی جانوری و گیاهی است، تنها دوره‌ای را فرصت داریم که به ترمیم آسیب‌های محیط زیستی پرداخته و روند تخریبی گذشته را کاهش دهیم.

ابتکار با اشاره به قرار گیری برنامه‌های محیط زیستی کشور در برنامه توسعه ششم، افزود: امیدواریم مجلس دهم با رویکردی محیط زیستی به برنامه ششم توسعه و موضوعات مربوط به محیط زیست نگاه کند چرا که به اهمیت همکاری‌های بین المللی و موضوعات محیط زیست امروز جهانی توجه شده است.

وی در خصوص دریاچه ارومیه تصریح کرد: امروزه نگاه به دریاچه ارومیه یک نگاه جهانی است و بسیاری از کشورها نه تنها برای منافع اقتصادی بلکه برای منافع انسانی مشترک برای همکاری و احیای این دریاچه حضور دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر محیط زیست جهان در هر نقطه‌ای آسیب ببیند آثارش در نقطه‌ای دیگر مشخص خواهد شد چرا که همه ما انسان‌ها با هر سابقه تاریخی ساکن یک کشتی هستیم.

ابتکار گفت: محیط زیست و حفظ آن با سرمایه گذاری، اصلاح رویکردهای غلط، نوآوری  و ورود فناوری‌های سبز و پاک فرصت جدیدی را برای فعالان این عرصه فراهم کرده که باید آن را قدر بشناسیم و پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در دوران پسا برجام دوران تامل را برای تجارت رویکرد زیست محیطی و سبز فراهم کرده است.

*حضور بیش از 20 کشور خارجی در نمایشگاه بین المللی محیط زیست

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیشنهاد اعطای وام‌های زیست محیطی که از طریق صندوق ملی محیط زیست ایران فراهم می‌شود هم اکنون مطرح شده و در حال مذاکره برای نهایی شدن و اجرای آن هستیم.

وی ادامه داد: این وام‌های اعتباری به صنایع کشور ما کمک می‌کند تا بتوانند با سود کمتر و تسهیلات خوب با اصلاح فرآیند‌های صنعتی و رفع مشکلات زیست محیطی در عرصه رقابت آماده و ایفای نقش کنند.

ابتکار افزود: با سیستم بانکی کشورمان نیز صحبت کرده‌ایم تا حمایت‌های ویژه و تسهیلات بهتری را برای فعالان عرصه پسماند فراهم کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بیش از 20 کشور خارجی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست حضور دارند، گفت: حضور کشورهای خارجی و وجود غرفه‌های ویژه آن‌ها و امضای تفاهم نامه با این کشورها بسیار مهم و موثر بوده و تفاهم نامه‌ها در زمینه همکاری بین دولت با دولت و بین دولت و بخش خصوصی را در کشور فراهم می‌کند.

ابتکار تصریح کرد: ما برنامه‌ها و طرح‌هایی برای همکاری‌های پژوهشی و فنی با دولت‌ها داریم تا فرصتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه‌هایی مثل کاهش گازهای گلخانه‌ای که هدف گذاری جهانی شده و روز به روز اهمیت می‌یابند اقداماتی را انجام دهیم.

وی در خصوص غرفه‌های پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست بیان کرد: فعالان عرصه صنعت، شرکت‌های تصفیه خانه پساب تا تصفیه هوا و مسائل مربوط به انرژی نو و مدیریت پسماند همه جمع شده‌اند تا توانمندی کشور را در عرصه فناوری‌های زیست محیطی ارائه دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص همکاری با کشورهای خارجی گفت: فرصتی برای همکاری با کشورهای دنیا فراهم شده و هم اکنون وزیر محیط زیست فنلاند، وزیر محیط زیست اتریش و قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن و شرکت‌های متعدد بین المللی در نمایشگاه امروز حضور دارند که همه آن‌ها  بسیار علاقمند به فعالیت و حضور در ایران برای تبادل فناوری‌ها هستند.

وی افزود: نمایشگاه امروز یک فن بازار سبز و زیست محیطی بوده و افرای که صاحب خلاقیتی هستند امروز تمامی نوآوری‌های خود را در این نمایشگاه عرضه کرده‌‌اند و این در مجموع گامی است که در دوران پسا تحریم برای تشویق فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری در عرصه محیط زیست محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ورود سرمایه گذران خارجی به حوزه محیط زیست ایران گفت: به طور مشخص در تمام سفرهای بین المللی و در دیدار ما با شرکت‌ کنندگان اجلاس پاریس و شرکت‌های مختلف تولید کننده در عرصه انرژی چون شرکت‌های آب، خودرو و صنعت پیشنهادات بسیار خوبی را برای سرمایه گذاری در ایران داشته‌ایم.

ابتکار ادامه داد: برای بهینه سازی فرآیند‌ها و اصلاح فرآیندهای مربوط به تصفیه آب، بهینه سازی مصرف انرژی و در صنعت و در نیروگاه‌ها با کشورهایی چون اتریش فنلاند، نروژ، ایتالیا، فرانسه و کشور ژاپن که در زمینه نجات دریاچه ارومیه و احیای تالاب انزلی همکاری خیلی خوبی داشته و پیشنهادات خوبی را برای سرمایه گذاری ارائه کرده‌ایم.

وی گفت: در برخی از کشورها دوره‌های مشترک آموزشی و توان افزایی را برگزار می‌کنیم که برای دولت، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی مفید است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار