همایش نقش پیمانکاران عمرانی در پسابرجام با حضور جامعه مهندسی و پیمانکاری استان آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان غربی در این همایش گفت: اقتصاد کشور به لحاظ شاخص های اقتصادی در وضعیت مناسبی به سر نمی برد.

ناصر حضرتی افزود: در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و در حالی که نیمی از عمر چشم انداز 20 ساله طی شده، وضعیت مناسبی در اقتصاد و تولید نداریم و باید روش مناسبی را برای توسعه کشور در پیش بگیریم.

وی دولتی بودن و نفتی بودن اقتصاد را مهمترین عارضه اقتصاد ایران دانست و بیان کرد: با اجرای برنامه ششم توسعه باید از این وضعیت خارج شویم.

وی حجیم شدن دولت و اختصاص 20 درصد بودجه کشور به فعالیت های عمرانی را عارضه ای بزرگ برای اقتصاد کشور عنوان کرد و ادامه داد: در سالهای گذشته نیز میزان تخصیص همین اعتبار نیز پایین بوده است.

وی در ادامه آذربایجان غربی را به لحاظ شاخص های اقتصادی جزو استان های محروم کشور برشمرد و گفت: در زمینه شاخص بهداشت، سواد آموزی و درآمد سرانه وضعیت مناسبی نداریم و درآمد سرانه استان حدود نصف درآمد سرانه کشوری است.

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی استان آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: تصویب و اجرای برجام به تنهایی و به سرعت نمی تواند اقتصاد ایران را متحول کند چرا که اقتصاد ایران نیازمند حرکت به سمت اقتصاد علمی و دور نگه داشتن از اقتصاد سیاسی است.

خسرو خوش خلقی با اشاره به خوش بینی عمومی نسبت به نتایج اجرای برجام افزود: نمی توان به زودی منتظر نتایج اجرای آن در اقتصاد کشور بود ولی دولت می تواند در این فضای به وجود آمده بستر را برای ورود جدی بخش خصوصی به دوران اقتصاد پسابرجام فراهم کند.

وی بخش خصوصی را در اقتصاد ایران بسیار ضعیف خواند و اضافه کرد: در 10 سال اخیر بخش خصوصی ایران ضعیف تر هم شده که نیازمند تقویت و توجه دولت است.

وی تعامل با دنیا و تعریف نظام حمایتی را از جمله حیطه های آزادی و تقویت بخش خصوصی در ایران دانست و گفت: تحول اساسی در اقتصاد ایران مستلزم تغییر الگوی اقتصاد دولتی و نفتی به سمت اقتصاد تولید محور و فعال شدن بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: هم اکنون شاخص های اقتصادی ایران جذابیتی برای سرمایه گذاران خارجی ندارد و باید سیاست های اقتصادی تغییر پیدا کند.

وی ریشه کنی فساد، ساماندهی و سالم سازی نظام بانکی و تقویت بخش خصوصی را از الزامات اقتصادی ایران امروز دانست و افزود: کاهش بیکاری و خروج از رکود از پیامدهای این امر خواهد بود.

وی اظهار کرد: پیمانکاران بخش خصوصی نیازمند منابع مالی هستند و نظام بانکی باید بیشتر از گذشته با بخش خصوصی همراهی و همکاری کند تا اقتصاد کشور با رونق تولید از حالت رکورد خارج شود.

وی شکوفایی اقتصاد ایران را منوط به ایمان و عمل حاکمیت به نقش بخش خصوصی در کل اقتصاد دانست و گفت: دولت باید مسیر را برای بخش خصوصی باز کند و خود را به جای رقیب، شریک بخش خصوصی بداند.

خوش خلقی افزود: چندی پیش شرکت های پیمانکاری و مهندسی استان در مناقصه اجرای طرح های کشاورزی زهکشی در حوزه آبریز رودخانه ارس و زاب به علت انتخاب پیمانکار دولتی کنار گذاشته شدند و این امر نشان می دهد که هنوز باور به نقش آفرینی بخش خصوصی واقعی در کشور وجود ندارد.

وی بیان کرد: این اقدام با وجود حدود 250 شرکت پیمانکاری با رتبه A در سطح استان، جای تعجب دارد و واگذاری طرح هایی به مبلغ 11 هزار میلیارد ریال بدون بهره گیری از توان اجرایی مهندسان و پیمانکاران محلی به معنای نادیده گرفتن بخش خصوصی در این استان توسط دولت است.

وی پیمانکاران را بزرگترین طلبکاران دولت خواند و اظهار کرد: دستگاه های اجرایی بدون تشریک مساعی با مهندسان و شرکت های پیمانکاری، خود شرایط خاصی برای مناقصه ها تعیین می کنند تا طرح های خود را تنها به عده خاصی واگذار کنند که این امر عادلانه نیست.

وی بیان کرد: در حمایت از بخش خصوصی نباید به شعار اکتفا کرد و هم اکنون احداث 18 هزار تخت بیمارستانی در کشور در حال برنامه ربزی است که امیدواریم بخش خصوصی در فرایند احداث این طرح ها که در تمام استان های کشور خواهد بود، مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام /ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.