درباره جرییات سفر الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به کشورمان بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، الهام علی اف رئیس‌جمهور کشور دوست و برادر آذربایجان روز سه‌شنبه 4 اسفندماه در صدر هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفت.


الهام علی اف


در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، روسای جمهور دو کشور از يگان تشريفات سان ديدند و سپس هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

الهام علی اف

الهام علی اف

علی‌اف پیش از سفر به تهران در مصاحبه‌ای اظهار داشت که سفرم به جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و توسعه مناسبات بین دو کشور­ دوست و همسایه ایران و جمهوری آذربایجان­ زمینه خوبی بوجود می‌آورد.

آقای الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و هیأت همراه در این سفر به دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی رفت.


الهام علی اف


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، نگاه جمهوری اسلامی به مردم آذربایجان را در چهارچوب برادری و فراتر از مسئله دوستی و همسایگی خواندند و گفتند: ثبات سیاسی، امنیت، آرامش و رفاه عمومی مردم آذربایجان برای ما بسیار مهم است و با وجود تفاهم قلبی دو ملت، باید مبادلات اقتصادی و همکاری در بخشهای مختلف افزایش یابد.


الهام علی اف

ديدار روسای جمهوری اسلامی ايران و جمهوری آذربایجان و حضور در نشست هيات‌های عالی‌رتبه و امضای اسناد همكاری ميان مقامات دو كشور از جمله برنامه‌های دیگر سفر رسمی آقای علی اف به تهران بود. در نشست هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، دو کشور برای توسعه و شتاب‌بخشیدن به سطح همکاری‌های مشترک، یازده موافقتنامه و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان راجع به همکاری در زمینه پیشگیری، محدود سازی و کاهش پیامدهای شرایط اضطراری، موافقتنامه همکاری در زمینه کمک متقابل اداری در امور گمرکی، موافقتنامه همکاری در زمینه دامپزشکی و بهداشت دام، چارچوب توافق فروش برق، چارچوب توافق در خصوص اتصال راه‌آهن‌های دو کشور، قرارداد احداث پل ریلی، آستارا – آستارا میان راه‌آهن‌های دو کشور، یادداشت همکاری بین معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون دولتی امور خانواده، کودکان و زنان جمهوری آذربایجان، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهداشت و علوم پزشکی بین وزارتخانه های  بهداشت دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کار و حمایت‌های اجتماعی جمعیت جمهوری آذربایجان در زمینه روابط کار، اشتغال و حمایت‌های اجتماعی، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان در زمینه پروژه‌های نفت و گاز و یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان در زمینه نفت، گاز و محصولات پزشکی ، اسناد یازده‌گانه‌ای بودند که در حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان برای گسترش و تعمیق روابط تهران و باکو به امضاء رسید.


الهام علی اف

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست مشترک خبری با همتای آذربایجانی خود که پس از امضای اسناد همکاری برگزار شد، با اشاره به 5 دور ملاقات و گفتگو با رییس‌ جمهور آذربایجان طی 30 ماه اخیر ، اظهار داشت: در هر دور از این ملاقات و مذاکرات، شاهد پیشرفت در سطح روابط و همکاری‌های دوجانبه ایران و آذربایجان بودیم و در ملاقات امروز که پس از برجام و رفع تحریم‌ها انجام می‌شود، شرایط به گونه‌ای است که می‌توانیم در همه زمینه‌ها فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم.

روحانی روند مذاکرات خصوصی و مشترک با همتای آذربایجانی خود را در  مسایل مهم سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی بسیار مفید و سازنده توصیف کرد و اظهار داشت: در زمینه مسایل ترانزیتی و کریدور جنوب به شمال با یکدیگر گفتگو کردیم و با اتصال راه‌آهن آستارا به آستارا تا پایان سال میلادی جاری شاهد تحول مهمی در این زمینه خواهیم بود.

الهام علی‌اف رییس‌ جمهوری آذربایجان نیز در این نشست مطبوعاتی، با تأکید بر اینکه دو کشور در بسیاری از مسایل اشتراک نظر دارند، گفت: مصمم هستیم مناسبات و همکاری‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران هر چه بیشتر گسترش دهیم و اسناد امضاء شده مسیر آینده را برای ما ترسیم خواهد کرد.

رییس‌ جمهور آذربایجان، با تبریک اجرای رسمی برجام و لغو تحریمها به دولت و ملت ایران اظهار داشت: باکو همواره مخالف اعمال این تحریم‌ها بوده و در تمامی صحنه‌های بین‌المللی از حق ایران دفاع کرده است. 

علی‌اف همچنین با اشاره به اینکه روابط تهران و باکو در سطح گسترده‌ای در حال گسترش است، تصریح کرد: امروز روابط دو کشور بر مبنای پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی به یک رابطه راهبردی تبدیل شده است.


الهام علی اف

محمد باقر نوبخت هم در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه موافقت‌نامه های میان ایران و جمهوری آذربایجان نیز گفت: بین دو کشور فراتر از قراردادها، اراده‌ها وجود دارد که اگر از جنس راهبردی باشد قابل توجه است و دیداری که رییس جمهوری کشورمان با رییس جمهوری کشور آذربایجان داشتند توافقات از جنس راهبردی بود.

سخنگوی دولت افزود: دو کشور اراده برای توسعه را دارند و مقرر گردید موضوعات مورد پیگیری قرار گیرد و درآینده نزدیک نیز شاهد تحول راهبردی در بسط و توسعه با دیگر کشورها از جملیه روسیه خواهیم بود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار