دهمین المپیاد فرش دستباف کشور در هتل ثامن مشهدآغاز شد.

آغاز دهمین المپیاد فرش دستباف کشور در مشهد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رییس مرکز ملی فرش ایران در جمع اصحاب رسانه گفت:این المپیاد ویژه 162 داوطلب دانش آموز و دانشجوی سراسر کشور است که 146 نفر خانم و 16 آقا در این المپیاد شرکت کرده اند.

حمید کارگر با اشاره به اینکه 88 نفر از شرکت کنندگان دانشجو و 74 دانش آموز از 19 استان هستند، افزود: این افراد در گرایش های بافت، طراحی، رنگرزی و مرمت به رقابت می پردازند.

وی با بیان اینکه فرش ایران تا کنون به دو منظور مورد تحریم بوده گفت: آمریکا طی 5 سال اخیر ورود و خرید هرگونه فرش ایرانی را به این کشور ممنوع کرده و این درحالی بود که آمریکا نخستین خریدار فرش دستباف ایران بوده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: وجود تحریم ها نیز یکی دیگر از عوامل کاهش صادرات فرش بوده، هزینه های حمل و نقل و تجارت برای صدور فرش بسیار زیاد بوده است.

کارگر خاطرنشان کرد: با لغو تحریم ها شاهد افزایش صادرات خواهیم بود اما این افزایش در قالب یک جهش نخواهد بود زیرا ابتدا باید بازارهای جهانی، رقبای تولید کننده فرش و نیازهای جهانی را بشناسیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران از صدور نخستین محموله فرش ایران در 3 هفته گذشته به لوس آنجلس خبر داد و گفت: در این محموله 100 تخته فرش به صورت مستقیم به آمریکا صادر شد.

وی افزود: صادرات ایران تا قبل از 5سال گذشته، 500 میلیون دلار بود که سالانه 80 میلیون دلار ارزآوری برای ایران داشت.

کارگر خاطرنشان کرد: با مراوداتی که با سازمان جهانی مالکیت معنوی اتفاق افتاد، تاکنون 15 منطقه فرش ایران، ثبت جهانی شده است.

در ادامه این نشست، معاون بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص فرش دستباف استان گفت: در استان 90 هزار بافنده در حال فعالیت هستند که سالانه بیش از 700 هزار مترمربع فرش تولید می کنند.

مقدم افزود: سالانه به طور متوسط صادرات استان یک میلیون دلار است و تسهیلات پرداختی برای بافندگان بیش از 2 میلیارد تومان بوده است. 

انتهای پیام//س

برچسب ها: المپیاد ، فرش ، دستبافت ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.