رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگوی ویژه خبری امشب به بحث و بررسی پیرامون تنظیم بازار شب عید پرداختند.

فاضلی: اصناف در تنظیم بازار شب عید موفقیت نسبی داشتندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع اندر حکایت نمایشگاه های بهاره، موافقان و مخالفان با حضور علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران  و آنوش رحام کارشناس امور اقتصادی در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 12 اسفندماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

**اصناف و اتحادیه ها در تنظیم بازار شب عید به طور نسبی موفق عمل کردند

در ابتدای این بحث علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در تشریح ارزیابی خود از میزان موفقیت اصناف در تنظیم بازار شب عید گفت:  در 12، 13 سال گذشته فروشگاه های بهاره در سطح وسیع برگزار شد با توفیق همراه بود و توجیه اقتصادی هم داشت.

وی اضافه کرد: فروشگاه های بهاره تنها یکی از ابزارهای تنظیم بازار است و قانون گذار برای تنظیم بازار تعاریف دیگری هم داشته که در مجموع با به کارگیری همه پتانسیل های موجود در قانون توفیق نسبی اصناف را در تنظیم بازار شب عید قبول دارم.

رئیس اتاق اصناف ایران خاطر نشان ساخت: در فروشگاه های بهاره حتماً باید کالاهای تولید داخلی عرضه شود ضمن این که 15 تا 20 درصد حداقل تخفیف را عرضه کنندگان باید لحاظ کنند و نظام کنترلی ما از زمانی که بحث قیمت گذاری شکل می گیرد تا زمان عرضه این نمایشگاهها را رصد خواهد کرد.

فاضلی یادآور شد: زمانی برای نظام تولید تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته می شد و در آن زمان برگزاری نمایشگاه های بهاره توجیه اقتصادی داشت اما در حال حاضر دیگر آن تسهیلات وجود ندارد و دلیل این که ما در برخی موارد با برگزاری این نمایشگاه ها مخالفت می کنیم همین موضوع است.

آنوش رحام کارشناس امور اقتصادی نیز در همین رابطه اظهار داشت: اصناف در وضعیت فعلی در بحث تنظیم بازار و قیمت نمی توانند آن کارکردی که باید داشته باشند، را داشته باشند.

وی با بیان این که یکی از شاخص های فروشگاه های بهاره عرضه کالا بدون واسطه است گفت: علی رغم این موضوع نظام صنفی ما ساختار را رعایت نمی کند و به دلیل نوع تعاملی که اصناف با تولیدکنندگان دارند ما کمتر واحدهای تولیدی را در این نمایشگاه ها می بینیم ضمن این که بنده معتقدم همه کالاهای خوبی که در این نمایشگاه ها عرضه می شود کالای ایرانی نیستند. 

فاضلی در پاسخ به  اظهارات رحام بیان داشت: در این نمایشگاه ها قطعاً باید واحدهای تولیدی شرکت کنند و پروانه صنفی خود را درب غرفه خود نصب کنند.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب سید حسین هاشمی استاندار تهران نیز طی تماس تلفنی با این برنامه اظهار داشت: مردم از قیمت و  کیفیت محصولات عرضه شده در نمایشگاه های بهاره راضی هستند البته در سال 92 بنده در خصوص نحوه ارائه خدمات به مردم گلایه داشتم که در سال 93 این موضوع تا حدودی برطرف شد و امسال نیز با قول هایی که اقای فاضلی دادند باید نسبت به سال گذشته این نمایشگاه ها از وضعیت بهتری برخوردار باشند.

وی همچنین بیان داشت: اگر عمری در دولت تدبیر و امید باشد نمایشگاه های بهاره که برای مردم امکاناتی را به لحاظ، تنوع و قیمت فراهم می کند، برگزار خواهد شد.

فاضلی  در ادامه برنامه با اشاره به این نمایشگاه بهاره در روزهای پنج شنبه و جمعه 90 هزار بازدید کننده دارد گفت: تامین امنیت و رفاه این اماکن را باید در نظر بگیریم.

وی با اشاره به ایجاد محیط کسب و کار در کشور ادامه داد: در کشور سه شبکه توزیع وجود دارد که حدود 2 میلیون 173 بنگاه صنفی هستند و به صورت هدفمند و با پروانه کسب اقدام به فعالیت می کنند این در حالی است که 750 هزار بنگاه بدون پروانه در سراسر کشور فعالیت می کنند و باید سازماندهی برای این دسته از بنگاه ها صورت گیرد.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به آسیب و عارضه جدی که در نظام اقتصادی کشور به نام دست فروشی وجوددارد گفت: باید زیرساخت های لازم برای اجرا قانون فراهم شود.


** حتی ریالی به بحث بازرسی تخصیص داده نشده است

فاضلی با اشاره به این که حتی ریال به بحث بازرسی در کشور تخصیص داده نشده است گفت: وظیفه بنده نظارت بر عدم نصب اتیکت، عدم صدور فاکتور، گران فروشی، کم فروشی و بد فروشی است لذا بنده در بحث قاچاق کاشف نیستم.

وی با بیان این که بسیاری از تخلفات را شاهدم اما حق ورود ندارم و باید با حکم دادستانی وارد عمل شوم اظهار داشت: پرونده  تخلفات  به تعزیزات می دهیم و قاضی تعزیزات  نیز حکم را صادر می کند.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان این که اگر نمایشگاه ها نباشد نظارت سخت تر می شود ادامه داد: در پی این امر هستیم که مردم در پایان سال بتوانند هر آن چه را که می خواهند به دست آورند لذا برگزاری نمایشگاه بهاره مثمر ثمر است.

فاضلی ضمن قدردانی از نیروی انتظامی با اشاره به کیفیت و نظارت بر محصولات نمایشگاه بهاره گفت: بحث کیفیت و نظارت را رعایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برندهای خوبی در نمایشگاه امثال حضور دارند که سال گذشته حضوری را از سوی آن شاهد نبودیم.


رحام با اشاره به این که ورود کالا از مبادی مرزی تسریع می شود گفت: در مرکز شهر تهران صنف شوش کالاهای قاچاق و وارداتی را می فروشند این در حالی است که نظارتی بر آن صورت نمی گیرد.

وی گفت: اصناف باید نسبت به کالاهایی که توزیع می کنند نظارت داشته باشند.


جمشید زند رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که خوشبختانه امسال نمایشگاه بهاره در اراک برگزار نمی شود، گفت: با توجه به این که امسال تورم وجود ندارد و رکود در کشور حاکم است تشخیص داده شد که نمایشگاه بهاره در اراک برگزار نشود زیرا بسیاری از فروشگاه ها و کسبه ها فروش های فوق العاده ای را برای خرید مردم اعمال کرده اند.

وی با اشاره به این که نمایشگاه های ابزاری برای تنظیم بازار هستند خاطر نشان کرد: در نمایشگاه کالا بدون واسطه و با قیمت مناسب عرضه می شود.

زند با بیان این که سال گذشته حدود 500 غرفه در نمایشگاه در طی دو نقطه برگزار شد افزود: امثال با تدبیر دولت تدبیر و امید توانستیم تورم را مهار کنیم لذا با توجه به تخفیف های همه فروشگاه ها نیازی به برگزاری نمایشگاه بهاره ندیدیم.

 انتهای پيام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار