کارگاه سه روزه "با هم فیلمنامه بنویسیم" با هدایت محمد گذرآبادی از دیروز در حوزه هنری مشهد کار خود را آغاز کرده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اولین جلسه از کارگاه سه روزه با هم فیلمنامه بنویسیم به همت مجموعه برداشت کوتاه  در حوزه هنری مشهد برگزار شد.

در این کارگاه که با هدایت محمدگذرآبادی برگزار می شود، بر اساس اصلاح و تکمیل ایده های داستانی شرکت کنندگان پیش می‌رود؛ بطوریکه در روز اول پس از یک بحث نظری کوتاه، ایده های هنرجویان به پیش فرض های چند جمله ای بسط پیدا کرد و در حین نوشتن پیش فرض ها، مباحث تئوریک تکمیلی ارائه شد.

این مدرس فیلمنامه نویسی در بیان اصول فیلمنامه نویسی گفت: معمولا فیلمنامه بر اساس 5 منبع زندگی شخصی افراد، آنچه دیده و شنیده می شود، تاریخ، اقتباس و تخیل نگارش می شود.

گذرآبادی با بیان اینکه فیلمنامه نویس باید ایده را به پیش فرض تبدیل کند، افزود: برای پرداخت ایده در قالب پیش فرض به 5 عنصر شخصیت، حادثه محرک، هدف، کنش و موانع نیازمندیم و در انتها باید این 5 عنصر را بهمراه نام فیلم و ژانر آن در الگوی پیش فرض بریزیم.

وی در تبیین عنصر شخصیت به 4 نوع شخصیت در داستان اشاره کرد و گفت: شخصیت اول داستان می توان قهرمان یا ضد قهرمان باشد؛ یا پروتاگونیست و آنتاگونیست باشد؛ در عین حالیکه داستان می تواند بیش از یک شخصیت اصلی و یا حتی بیش از یک پی رنگ داشته باشد که در این صورت به طرح چند پی رنگی معروف است.

این مترجم آثار سینمایی در تبیین حادثه محرک داستان گفت: حادثه محرک حادثه ای است که داستان از آنجا شروع می شود و علت نقطه عطف اول داستان واقع می شود.

گذرآبادی به ویژگی های حادثه محرک اشاره کرد و افزود: حادثه محرک باید شخصیت اول داستان را در موقعیت انفعالی قرار دهد، بر شخصیت اول داستان تاثیر بگذارد، روال عادی زندگی او را تغییر بدهد و دست آخر اینکه علت نقطه عطف اول داستان باشد.

وی هدف یا خواسته را موتور داستان توصیف کرد و گفت: هدف در داستان باید عینی و قابل اندازه گیری باشد؛ از تعریف اهداف انتزاعی و غیرقابل اندازه گیری مثل خوشبختی در فیلمنامه نویسی باید اجتناب کرد.

مدرس فیلمنامه نویسی کنش را عامل اصلی جذب مخاطب دانست و تاکید کرد: یکی از ویژگی های شاه پی رنگ این است که شخصیت اصلی کنشگر است و برای رسیدن به هدف بدنبال کنشگری می رود.

گذرآبادی موفقیت سینمای هالیوود را کنشگری شخصیت اول داستانها دانست و تصریح کرد: متاسفانه در غالب فیلمهای ایران شخصیت اول انسان کنشگری نیست و همین امر به کاهش میزان و استقبال مخاطب منجر می‌شود.

وی همچنین به موانع بر سر راه شخصیت داستان در دستیابی به هدف اشاره کرد و گفت: داستان بدون مانع معنا ندارد؛ زیرا این موانع هستند که داستان را می سازند و هر چه موانع پیچیده تر باشد شخصیت اصلی داستان جذاب تر می شود و ویژگی های شخصیتی او بیشتر بروز می کند.

این مترجم آثار هنری و سینمایی این 5 عنصر را ظاهر فیلمنامه دانست و تاکید کرد: علاوه بر این 5 عنصر دو عامل کلیدی در باطن فیلمنامه وجود دارد که عبارت است از نقطه ضعف شخصیت اصلی و نیاز او. که نیاز از نقطه ضعف شخصیت نشات می گیرد و یک عامل درونی و روانی است و با هدف او در داستان متفاوت است.

گذرآبادی به وجود سه رابطه میان نیاز شخصیت و خواسته او در داستان اشاره کرد و گفت: اولین رابطه میان این دو این است که شخصیت اصلی برای برطرف شدن نیازش، باید به خواسته اش برسد. دوم اینکه شخصیت اصلی برای رسیدن به خواسته اش باید ابتدا نیازش را برطرف کند. و سوم اینکه گاهی نیاز شخصیت اصلی این است که بفهمد خواسته اش خواسته غلطی است.

وی به فیلمنامه نویسان توصیه کرد: برای نوشتن داستان جسارت داشته باشید و هیچ عنصری را قطعی فرض نکنید چرا که ممکن است پس از هر بار بازنویسی تغییراتی در طرح داستان ایجاد شود.

امروز که دومین روز این کارگاه است، پس از معرفی ساختار سه پرده ای، پیش فرض های هنرجویان تبدیل به یک سیناپس یک تا دو صفحه ای می شود و مباحث تئوریک درباره پرورش شخصیت ارائه می شود. و روز سوم نیز پس از ارائه مباحث تئوریک درباره صحنه و سکانس، شخصیت های فرعی و عوامل دیگر داستان، سیناپس یک صفحه ای هنرجویان به طرح های چهار تا شش صفحه ای بسط پیدا می کند.

این کارگاه سه روزه از ساعت 10 صبح الی 17 عصر در حوزه هنری مشهد دائر است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.