این روز‌ها بدخطی پزشکان چنان رایج شده است که اگر پزشکی خوش خط نسخه بنویسد، احتمال دارد به عنوان پزشک آماتور و کم طرفدار فرض شود، به همین دلیل نیز شاید بسیاری از پزشکان از خوش خطی در نسخه نویسی پرهیز می کنند.

  به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،«فرض کنید ۴۸ ساعت مداوم با استراحت کم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار باشید و بخواهید سر فرصت نوشته‌ای هر چند کوتاه را بنویسید. آیا می‌توانید خوش خط باشید؟» اینها بهانه هایی است که برخی پزشکان برای بدخطی نسخه هایشان می آورند. به اعتقاد آنها راز اصلی بدخطی پزشکان چیزی نیست جز سختی چندین سال درس خواندن و نوشتن جزوات متعدد. بعد از اتمام تحصیلات نیز پزشک لازم است تعداد زیادی نسخه بنویسد که این امر مانع از خوش خطی پزشکان می‌شود.
 
 
رفتار بیمار به بدخطی پزشک دامن می زند
 
 ناآگاه نگه داشتن بیمار نسبت به داروهایی که برایش تجویز می‌شود، یکی از دلایل بدخطی پزشکان اعلام می شود.

حجت الله مقیمی، معاون قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی درباره دلایلی که از سوی پزشکان برای بد خطی مطرح می‌شود، به سلامت آنلاین می‌گوید: علاقه به خود درمانی از سوی بیماران از جمله دلایلی است که پزشکان برای بدخطی خود مطرح می‌کنند تا بیمار نتواند به واسطه نسخه خاص خوددرمانی یا دیگردرمانی کند.
 
مقیمی می‌افزاید: دخالت بیماران در فرآیند درمان از جمله دیگر دلایل پزشکان برای بدخطی است که گاهی برخی از بیماران با اضافه و کم کردن در نسخه پزشکی روند درمان را مختل می‌کنند.

بیماران می‌خواهند در کار پزشک مداخله کنند و مدام بگویند فلان دارو را دارم و یا داروی فلان بهتر نیست؟ به طور معمول پزشک دوست ندارد بیمار در درمانی که او تشخیص می‌دهد مداخله کند و ترجیح می‌دهد دارو‌ها تا زمان گرفتن آن‌ها از داروخانه به صورت راز برای بیمار باقی بماند.

برخی دیگر نیز می‌گویند: پزشکان این کار را برای رعایت حال صنف داروخانه انجام می‌دهند. به هر حال اگر قرار باشد هر کسی بتواند نسخه را بخواند که دیگر احتیاجی به نسخه‌خوانی و... نیست.

در ‌‌نهایت قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی درباره بدخطی پزشکان می‌گوید: بدخطی ارتباطی با رشته پزشکی فرد ندارد بلکه با ساعات خدمتی پزشک، حجم کار و تعداد ویزیت بیمار و سرعت آن مرتبط است.

مقیمی با اشاره به اینکه نسخه‌های برخی از پزشکان به نحوی است که نه بیمار و نه داروخانه نمی‌توانند نسخه را بخوانند و تنها داروخانه‌ای خاص می‌تواند متوجه متون نسخه شود، تاکید کرد: این کار از نظر نظام سلامت نادرست است. ما به عنوان نظام پزشکی با این روش مخالفیم که پزشکی اظهار کند نسخه من ویژه‌ است. این هدایت و جلب بیمار محسوب می‌شود که تخلف انتظامی است و ما با این موضوع برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بدخطی تنها مربوط به پزشکان نیست، بلکه مربوط به کادر پزشکی است خاطر نشان کرد: عوارضی که در بیمارستان‌ها در نتیجه بدخطی رخ می‌دهد بیشتر از مطب‌های پزشکان است، چرا که در سیکل ویزیت بیمار توسط پزشک یک داروساز نسخه را می‌بیند و احتمال اشتباه را کم می‌کند اما در بیمارستان‌ها اگر پزشکی روی پرونده بیمار دارویی را می‌نویسد ممکن است که زمان وارد کردن اقلام دارویی در کارتکس بیمار توسط پرستار دچار اشتباه شود یا پرستار اشتباه آن را وارد کند.

با این حال برخی از پزشکان دلایل دیگری را برای بدخطی عنوان می‌کنند. دکتر فرهاد معین متخصص پوست در گفتگو با سلامت آنلاین علل بدخطی برخی از پزشکان را واقعی نبودن تعرفه ویزیت پزشکان می داند و می گوید: پزشکان مجبورند بیش از استاندارد جهانی، بیماران را ویزیت کنند تا بتواند درآمد کافی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تعرفه‌ها در ایران واقعی نیست می‌افزاید: تعرفه‌ها پزشکان در ایران که ۳۰ هزار تومان است بسیار کمتر از استاندارد جهانی است، درحالی که تعرفه یک پزشک در آمریکا ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار است. بنابراین پزشکان مجبورند تعداد بیمار بیشتری را معاینه کند و در نتیجه بدخطی به وجود می‌آید.

این پزشک متخصص افزود: یکی دیگر از دلایل این امر نیز زیاد سوال کردن بیماران است که لحظه آخر باعث عجله پزشکان می‌شود و بد خطی بوجود می‌آورد.
 
 
نسخه الکترونیک؛ راه حل نهایی
 
 
حجت الله مقیمی اجرای نسخه الکترونیک را یکی از روشهای مقابله با بدخطی پزشکان می‌داند و در این باره به سلامت آنلاین می‌گوید: طراحی‌های نسخه الکترونیک انجام شده است و در شهرهای سبزوار و بابلسر به صورت آزمایشی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام با استقبال پزشکان روبرو شده است، می‌افزاید: با این کار از مشاوره دارو ساز برای درمان کمک گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از اجرای این طرح به صورت آزمایشی، سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو طرح نسخه الکترونیک را اجرا خواهند کرد تا در آینده نزدیک عوارض ناشی از بدخطی پزشکان را نداشته باشیم، خاطر نشان کرد: بدخطی پزشکان که از شایع‌ترین دلایل خطاهای پزشکی است و در اکثر کشور‌های جهان بخصوص در امریکا کانادا واسترالیا این بدخطی وجود دارد.
 
 
یک چشمه از محاسن نسخه الکترونیک
 
نسخه الکترونیک نسخه‌ای است که به وسیله پزشک و به صورت کامپیوتری تدوین می‌شود و در سیستم دارویی کشور وارد شده و داروخانه قابلیت دسترسی به این نسخه را پیدا می‌کند.

براساس این سیستم جدید، فقط با دادن کد ملی توسط بیمار می‌توان نسخه الکترونیکی برای آنان تجویز کرد و پزشک، زمانی که در سیستم نسخه را تجویز می‌کند بیمار می‌تواند در هر جایی داروهای مورد نظر خود را دریافت کند.

در این فرایند نسخه دیگر به بیمار مستقیما ارائه نمی‌شود بلکه از طریق شبکه اینترنت و از طریق ارسال نسخه برای داروخانه مبدا، فرد می‌تواند به آنجا مراجعه کرده و دارو‌هایش را دریافت کند.

این نسخه الکترونیکی فواید بیشماری برای بیماران دارد که ازجمله می‌توان به تسهیل و تسریع در دسترسی بیماران به موضوع تجویز و حذف مراجعات غیرضروری، همچنین کاهش خطاهای پزشکی با مدیریت تجویز، اطمینان به در دسترس بودن موضوع تجویز و ورود آن از طریق مبادی قانونی و نظارتی سازمان غذا و دارو و اطمینان از قیمت واقعی مصرف کننده اشاره کرد.

با این وجود مشکل جدی در کشور ما این است که زیرساخت‌های فناوری اطلاعات اجازه ارائه خدمات درمانی به بیماران را بدون قطع اینترنت را نمی‌دهد و این موضوع بسیار خطرناک است، چرا که در حوزه درمان قطعی اینترنت قابل پذیرش نیست.

از سوی دیگر، بدون برگزاری دوره‌های آموزشی نمی‌توان انتظار داشت همه پزشکان بخصوص پزشکان بالای ۵۰ سال بتوانند به راحتی با کامپیو‌تر کار کنند و اموری را که تا پیش از این به شکل دستی انجام می‌دادند کامپیوتری کنند.

 خیلی از این افراد با روش‌هایی کار کرده‌اند که تغییر یک‌باره آن‌ها ممکن نیست.

پیش‌تر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفته بو که اجرای طرح الکترونیکی شدن نسخه پزشکان حداقل تا آخر دولت یازدهم زمان نیاز دارد اما این طرح به صورت آزمایشی در برخی از شهرهای کشور از جمله یزد انجام می‌شود.

همچنین سیامک مره صدق از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه طرح الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکان جلو قاچاق دارو را تا حد زیادی می‌گیرد، درباره دلیل عملیاتی نشدن آن به سلامت آنلاین می‌گوید: این برنامه فقط یک نرم‌افزار نیست که تهیه شود و پزشکان از آن استفاده کنند، بلکه تمام فرایندهای حوزه سلامت را شامل می شود، به همین دلیل به زیرساخت الکترونیکی نیاز دارد.

وی تاکید دارد: در واقع با اجرای این طرح زمانی که پزشکی نسخه‌ای می‌پیچد، توسط نرم‌افزار باید انجام شود و در دیتابیس دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت جمع‌آوری شده و به بیمه‌ها و داروخانه‌ها منتقل شود.

مره ‌صدق با اشاره به اینکه الکترونیکی شدن نسخ پزشکی، صرفه‌جویی عظیمی را برای بیمه‌ها و نظام سلامت خواهد داشت، درباره درصدی از پزشکان که ممکن است کار با این نرم‌افزار را بلد نباشند نیز توضیح می دهد: آشنایی با اینترنت، جزء الزامات پزشکی است و همه این افراد باید سواد این کار را داشته باشند و یا این دانش را کسب کنند.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.