رویش گل های وحشی در وسعتی زیاد، زیبایی مناطق جنگلی مازندران را در آخرین ماه فصل سرد زمستان دو چندان کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، بارشهای مناسب و خورشیدی که این روزها نورش را در آسمان مازندران بی دریغ به زمین سرد می بخشد ، مژده آمدن بهار زودهنگام را می دهد ، بهاری که این بار نه با یک گل که با صدها هزار گل در زمستان مازندران آمده است.

گل های وحشی ، بنفشه، نرگسی و تلکیی ، گلهای زرد و سفید و بنفشی که در جای جای مناطق استان این روزها از دل خاک سرد بیرون آمدند تا زیبایی های مازندران را در زمستان نیز به رخ بکشند. بدون تردید دیدن این همه رنگها در میان فرشی از برگهای خشکیده جنگل همانند تابلو زیبای نقاشی از فصل زمستان، لذت فراوانی را به همراه دارد . کافی است کمی خوش‌شانس باشید و لحظاتی پیش از رسیدن به جنگل باران نیز باریده باشد، استشمام بوی برگ‌های باران خورده و گلهای بنفشه سفر شما را با چاشنی رویا و احساسات همراه می‌سازد.

برخی از این گیاهان همانند بنفشه خاصیت دارویی دارند و زنان سخت کوش و پرتلاش روستایی در فصل زمستان دسته جمعی به دامن طبیعت رفته و از صبح تا غروب مشغول چیدن گل بنفشه می شوند که به این کار "بنوشه چینی" و به محل رویش آن " بنوشه جار " می گویند گیاهی که برای درمان سرماخوردگی به همراه گل گاو زبان که محلی ها آن را"دمی ته تی بنوشه" می گویند استفاده می شود.

امینی پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران با بیان اینکه گیاهان جنگل های شمال، عرصه ای باز برای تحقیقات علمی و مصارف دارویی هستند گفت: ۵۶ تیره گیاهی با ۱۲۷ گونه درختی و درختچه‌ای و بوته‌ای و علفی در شمال کشور وجود دارد که ‌از آنها محصولات فرعی به‌ دست می‌آید.

وی افزود: برای شناسایی گیاهان با مراکز تولید داروهای گیاهی همکاری می شود ولی مراکز اندکی در این زمینه وجود دارد که به دنبال کارهای علمی هستند.

حال که خبری از کار علمی بر روی این گیاهان نیست، شاید گلهای زرد و سفیدی که در زمستانهای سرد جنگل های شمال می رویند را فرصتی دانست برای اهالی روستاییان فرصتی برای اینکه بگویند مازندران را تنها در بهار و تابستان نبییند اینجا همیشه زیباست.

انتهای پیام/
برچسب ها: ساری ، گل ، جنگل ، نوروز ، زیبایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آیسانا سلیمانی
۱۳:۵۰ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
عاااااالیییی
آخرین اخبار