معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران و ترکیه دو کشور مهم و تاثیرگذار در همسایگی یکدیگر هستند و روابط خوب و روبه رشدی دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری عصر امروز در همایش ایران و ترکیه در اتاق بازرگانی ایران با حضور نخست وزیر ترکیه و بازرگانان ایران گفت: جهان اسلام با گرفتاری های زیادی روبه روست که ما باید با هم به حل مسائل منطقه ای و جهانی بیندیشیم.
  
وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور گفت: روابط ایران و ترکیه در سال 2015 در مقایسه با سال های 2013 و 2014 بسیار پایین تر است و گام های بلندی برای رسیدن به اهداف و برنامه دو کشور برداشته شده است.  
 
وی تصریح کرد: مذاکرات ایران با 1+5 به سرانجام و توفیق رسید و تحریم های ظالمانه علیه ایران برداشته شد اما در این مسیر دوستانی در دوران سخت تحریم همراه ملت ایران بودند که ترکیه از آن جمله است. 
 
وی یادآور شد: نقش تاثیرگذار ترکیه در زمان مذاکرات و تحریم ها قابل توجه است که ما به این امر واقف بودیم و از آن قدردان هستیم و این موضوع را به مقامات آنها اعلام کردیم.  
 
جهانگیری با تأکید براینکه در سال‌های گذشته حجم تجارت 30 میلیارد دلاری بین دو کشور هدف‌گذاری شده تصریح کرد: متأسفانه به دلایل متعدد از جمله تحریم‌ها روابط آن گونه که باید توسعه نیافته تا حدی که در سال 2015 حجم مبادلات نسبت به 2014 و 2013 بسیار پایین‌تر بوده است و به 13 میلیارد دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: ایران اکنون در شرایط پساتحریم، ترکیه را فراموش نمی کند و تمایل به حفظ همکاری مشترک داریم. 
 
جهانگیری یادآور شد: ایران نیروی جوان تحصیل کرده زیادی دارد و سالانه برای یک میلیون نفر باید شغل ایجاد کند که در کنار آن ما با داشتن منابع طبیعی گاز و نفت و مواد معدنی فراوان موقعیت جغرافیایی مناسب و داشتن زیرساخت های کامل علاقه مند به سرمایه گذاری و مشارکت با ترک ها هستیم.  
 
معاون اول رئیس جمهوری گفت: در وزارت نفت ایران طرح های قابل ارائه زیادی وجود دارد به طوری که در بخش نفت و گاز 200 میلیارد دلار است و ما مکلف هستیم که برای تحقق آن سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم.  
 
جهانگیری در ادامه عنوان کرد: ایران در شرایط فعلی خود در پسابرجام به این نتیجه رسیده است که شرکای مطمئنی برای خود پیدا کند که در این ارتباط می توانیم با ترکیه همکاری داشته باشیم.  

انتهای پیام/
برچسب ها: سرمایه گذاری ، ترکیه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار