35 کانون آلوده تب برفکی در استان شناسایی شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، معاون فنی و سلامت دامپزشکی استان گفت : این بیماری در دو ماه اخیر به ‌طور چشمگیری در بین دام‌های استان شیوع یافته است

رمضانی افزود: این کانون ها بیشتر در شهرستان‌های بجنورد، شیروان و مانه وسملقان شناسایی‌شده است.

وی بابیان اینکه تب برفکی یک بیماری بومی میان دام‌ها است، گفت : دامداران با مشاهده علائم بیماری تب برفکی دامپزشکی را در جریان قرار داده و نکات بهداشتی را به کار گیرند.

رمضانی افزود:این بیماری به‌شدت عفونی و واگیردار است و دامداران در مرحله نخست نسبت به اقدامات قرنطینه‌ای دام مبتلا حساس باشند.

رمضانی افزود : دامپزشکی در حد توان، برای ضدعفونی کردن جایگاه‌های دام در کانون‌های آلوده اقدام کرده اما دامداران برای جلوگیری از خسارت‌ها، جایگاه دام خود را ضدعفونی کرده و از جابه‌جایی دام به‌ویژه به میدان‌ها عرضه دام جلوگیری کنند.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات در این زمینه که اکنون از بسیاری از استان‌ها گزارش‌شده، کمبود واکسن‌های تب برفکی است.

رمضانی با بیان اینکه یکی از اقدامات برای جلوگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری بومی تب برفکی، مایه‌کوبی علیه این بیماری است، گفت : امسال دام‌های سنگین استان مایه‌کوبی شدند اما واکسن‌های تب برفکی برای دام‌های سبک به‌اندازه کافی به دست نرسید.

گفتنی است: پارسال یک‌ میلیون و 550 هزار رأس دام سبک علیه تب برفکی مایه‌کوبی شدند اما امسال شرکت تولیدکننده این واکسن، به‌اندازه کافی واکسن تولید نکرد و در استان تنها 350 هزار رأس دام سبک زیرپوشش طرح مایه‌کوبی تب برفکی قرار گرفتند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.