اهواز؛

تصاویری از گورهای دسته جمعی در هفت تپه

محوطه باستانی هفت تپه در بخش جنوب شرقی شوش و در فاصله ۱۵ کیلومتری آن واقع شده است و از اهواز ۱۰۰ کیـلومتـر و از چغازنبیل ۲۳ کیلومتر فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محوطه باستانی هفت تپه شامل بقایای یک شهر و اجتماع بزرگ مربوط به دوره ایلام میانه بوده که از تپه های متعددی تشکیل شده است و حدود ۳۵۰۰ سال قدمت دارد.

این مکان حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش واقع شده و همانطور که از نام آن پیداست از تپه های متعددی تشکیل شده است که گستردگی آن به باعث جلب توجه کاوشگران مختلف قرار گرفته است.

در هفت تپه قسمتی از یک دیوار خشتی و طاقی آجری در هنگام تسطیح زمین و راه سازی توسط بولدوزرهای طرح نیشکر هفت تپه نمایان گردید.

گورهای دسته جمعی در هفت تپه

این محل توسط هیأت حفاری به عنوان نقطه شروع کار انتخاب شده و با ایجاد شبکه ای که دارای خانه های ۱۰ × ۱۰ متر بود که عملیات حفاری از این محل به سمت جنوب ادامه پیدا می کرد.

خاک های ناشی از حفاری در قسمت شمال غربیِ محوطه حفاری، در مجاورت تپه ای که مجموعه آرامگاه ها بر روی آن واقع شده، انباشته شده اند.

در آرامگاه سکوی بزرگی ایجاد شده که توسط دیوارچه های کوتاهی به سه بخش تقسیم می شده است.

گورهای دسته جمعی در هفت تپه
در بخش شمالی هفت اسکلت قرار داشته، بخش میانی که کوچکتر از دو بخش دیگر است، بدون اسکلت و بخش جنوبی دارای دو یا سه اسکلت بوده است.

در پای سکو در جنوبی ترین قسمت آرامگاه، مجاور درب ورودی تعداد ده اسکلت بصورتی بی نظم بر روی هم قرار داشتند به این ترتیب مجموعاً حدود ۲۱ یا ۲۲ اسکلت در معبد پیدا شده اند.

تقسیم بندی سکوی آرامگاه به بخش های مختلف خود گواه این ست که این مقبره برای تدفین اشخاص متعددی ساخته شده و احتمالاً یک آرامگاه شاهی نمی باشد.

گورهای دسته جمعی در هفت تپه

وجود اسکلت های متعدد بر روی سکو و انباشته کردن اسکلت های قدیمی در گوشه آرامگاه نیز این مسئله را تأیید می کند.

با توجه به اکتشافاتی که در نقاطِ مختلفِ منطقه انجام شده است، درب ورودی آرامگاه پس از هر تدفین با سنگ یا آجر بسته و در هنگام تدفین های بعدی مجدداً باز می شده است.

به طور كلی در این منطقه گورهای جمعی،مقبره شاهی،تدفین در تابوت ،تدفین های ساده در كف خانه وتدفین در گور خمره دیده شده است.

چند سنگ نوشته بسیار بزرگ و متجاوز از هزاران گل نوشته كه در هفت تپه كشف شده است نشان از رواج كتابت در این دوره تاریخی میدهد که البته اكثر آنها به زبان اكدی بوده اند.

گورهای دسته جمعی در هفت تپه

مهرهای فراوان، ظروف سفالی ،پیكرهای سفالی،اشیای فلزی،سردیس های گلی،تابوت ،اندودهای گلی منقوش، اشیای سنگی و اشیای متنوع تزیینی از موارد دیگری هستند كه در هفت تپه بسیار كشف شده اند.

موزه هفت تپه حاوی تمامی اکتشافات است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار