معروف ترین بنای تاریخی سنقر، بقعه ای در مرکز این شهر است، که به نام بقعه مالك شناخته می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ساختمان بقعه مالک در دسته آرامگاه‌های برجی قراردارد و پلانی هشت‌ضلعی دارد و طول هر ضلع آن به 3.5 متر می رسد.

در طبقه پایین این بقعه، سردابه‌ای وجود دارد كه پوشش آن گنبدی است و به وسیله سنگ‌های تراشیده چیده شده، اما در قسمت های بالایی بقعه مالک، می توانید آجرهایی را ببینید که پهلو به پهلوی هم بالا رفته اند و اضلاع بنا را شکل داده اند.

قطر ساختمان حدود 8 متر است و در هر کدام از ضلع های این بنا، طاق‌نماهایی با قوس جناغی ساخته شده كه داخل آنها طرح‌های هندسی آجركاری شده به چشم می خورد. در گوشه های این طاق‌نماها هم کاشی های فیروزه ای کار کرده اند که بقعه را زیباتر و آسمانی تر نشان می دهد. اما گنبد این بقعه آجری است.

این مکان هم اکنون دارای یک در ورودی به طبقه فوقانی است و راهی به طبقه زیرین یا سردابه در آن دیده نشده است.

 در سالهای اخیر حفره ای که در این بقعه بوجود آمده، دخمه ای آجری و بند کشی شده در زیر آن قرار دارد، در  این محل ۲۵ تابوت چوبی ساده بر روی یکدیگر قرار داشته است که درون تابوت ها اجسادی طبق سنت اسلامی قرار گرفته بودند.

در بنا کتیبه‌ای که بیانگر تاریخ ساخت آن باشد، وجود ندارد اما با توجه به ساختار معماری و نقشه آن به نظر می‌رسد این بنا متعلق به دوره ایلخانی باشد.

بقعه مالک با شماره ۷۶۷به ثبت ملی رسیده است .

انتهای پیام/
برچسب ها: کرمانشاه ، بنا ، سنقر ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.