بیماری لمپی‌اسکین یک بیماری ویروسی است که درمان مؤثری برای آن وجود ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت:پیشگیری از لمپی‌اسکین از طریق واکسیناسیون و رعایت ضوابط بهداشتی ـ قرنطینه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

به گفته حمید زینالی ؛ ایمنی ناشی از واکسیناسیون به مدت 2 تا 3 سال باقی می‌ماند.

و ی با بیان اینکه دام‌های حساس در تمام سنین در صورت ابتلا به لمپی‌اسکین علائم شدیدی را نشان می‌دهند، اظهار کرد:لمپی‌اسکین در گاوهای حساس موجب بروز علائم شدید کلینیکی شده و تمام نژادهای گاو با شدت متفاوت به این بیماری مبتلا می‌شوند .

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت : این بیماری  قابلیت انتقال به انسان را ندارد.

زینالی، دوره کمون بیماری در دام‌هارا  بین 2 تا 4 هفته بیان کرد.

وی افزود :  ویروس آن مقاومت زیادی در محیط داشته به طوریکه در ابزار، وسایل و لباس تا 6 ماه زنده می‌ماند و نسبت به نور خورشید حساس بوده و در دمای 55 درجه سانتی‌گراد ظرف یک ساعت غیر فعال می‌شود.

زینالی مهمترین راه انتقال بیماری را از طریق پشه‌ ها اعلام کرد و گفت :  انواع مختلف پشه‌های گزنده در انتشار ویروس لمپی‌اسکین نقش عمده داشته و سایر حشرات نیز می‌توانند بیماری را به صورت مکانیکی منتقل کنند.

زینالی  به دامداران توصیه کرد تا  برای پیشگیری از بیماری ضوابط بهداشتی ـ قرنطینه‌ای را رعایت کرده و نسبت به واکسینه کردن دام‌های سالم و حذف یا درمان دام‌های آلوده، کنترل تردد دام‌ها و ضدعفونی مناسب دامداری اقدام کنند.

زینالی مطرح کرد: دامداران برای کنترل جمعیت حشرات، آب‌های راکد اطراف دامداری را در صورت امکان از بین برده و نسبت به سمپاشی محوطه دامداری اقدام کنند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار