سمنوپزان خراسان شمالی ثبت ملی شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، معاون رییس جمهور وریس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری کشور درنامه ای اعلام کرد: با رعایت مقررات آیین نامه اجرایی مصوب 1387 هیات محترم وزیران وبا رعایت مقررات آیین نامه اجرایی مذکور ،میراث فرهنگی ناملموس با عنوان "سمنوپزان درق در استان خراسان شمالی"به ثبت ملی رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی در رابطه با سمنو گفت: سمنو یکی از سین‌های سفره هفت سین است که نشانه حلاوت، سرزندگی و شیرنی است که مراسم پخت آن را به عنوان یکی از آیین‌های مربوط به جشن نوروز می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه پخت سمنو در استان و با تمرکز در شهرهای گرمه و درق با اجرای یک سری آداب و رسوم برگزار می‌شود، افزود: این امر موجب شده تا مسئولان به دنبال ثبت این مراسم به عنوان یکی از آیین‌های معنوی خراسان‌شمالی باشند که این آیین به ثبت ملی رسید.

سویدانلویی افزود: به صورت شفاهی نقل شده است که سمنو ولیمه عروسی حضرت فاطمه(س) به دلیل سادگی آن که فقط از گندم و آرد تهیه می‌شود، بوده است، به همین منظور این غذا در نقاط مختلف کشور به عنوان یک غذای نذری تلقی می‌شود، اما در منطقه درق به هیچ عنوان جنبه نذری ندارد و فقط هنگام فرارسیدن نوروز و برای شادی‌ طبخ می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص مراسم برگزار شده در حین پخت سمنو اظهار داشت: پخت سمنو در این شهر به صورت مشارکتی برگزار می‌شود و مردم شهر به عنوان یاور و برای گفتن خدا قوت به کمک افرادی که آن را طبخ می‌کنند، می‌روند.

وی گفت: در هنگام کفچه زدن و پخت سمنو نیز اشعاری خوانده می‌شود که این اشعار شادی را به آن مراسم می‌برد.

سویدانلویی تصریح کرد: سمنویی که در نقاط مختلف کشور پخت می‌شود، مدت ماندگاری آن به بیش از دو، سه ماه نمی‌رسد، اما سمنوی درق تا دو سال و بدون نگهداری در یخچال خراب نمی‌شود.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.