خشک شدن یک میلیون هکتار جنگل زاگرس نگران کننده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئیس انجمن علمی جنگل بانی كشور در اين همايش گفت:خشک شدن یک میلیون هکتار جنگل زاگرس ومرگ و میر ۴۵ هزار هکتار گونه شمشاد ایرانی تهدید جدی در حوزه منابع طبیعی کشور است که باید از تداوم آن جلوگیری شود.

هادی کیادلیری افزود: برای بسیاری از مشکلات هم‌اکنون هیچ راه ‌حلی نداریم و تنها می‌توانیم وضع موجود را حفظ کنیم .

به گفته کیادلیری ، ۴۵ هزار هکتار از گونه شمشاد ایرانی در عرض دو سال مرگ و میر دسته جمعی داشته و از بین رفته و با وقوع ۱۸۰۰ فقره سیل در کشور که ۵۳ مورد آن در دهه اخیر بوده شاهد تغییر اقلیم در کشور هستیم.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران گفت: هر کشوری سرمایه های ملی دارد که در دو بخش منابع طبیعی و خدمات طبیعی تعریف شده که در کشورهای پیشرفته به دنبال خدمات طبیعی هستند نه از بین بردن منابع طبیعی اما ما در کشور روی منابع طبیعی و سنتی حرکت کردیم که هیچ جایگزینی ندارد.


وی اضافه کرد: وجود دامهای مختلف و چرای بی رویه در طبیعت باعث شده  منابع طبیعی و فضای سبز دستخوش تغییر و تحول توسط دامها شود که این مشکلی بزرگ باید با راهکار اساسی برطرف شود.

کیادلیری بر لزوم اهمیت و رعایت قانون در کشور تاکید کرد و اظهارداشت: در بستر قانون می توان به رشد و توسعه دست یافت و بی توجهی به آن آسیب زاست.

وی در خصوص اعتبارات اختصاص یافته به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: بودجه‌های اختصاصی در این راستا بسیار محدود است و جوابگوی نیازها نیست و باید دراین زمینه بازنگری و تجدید نظر شود.

کیادلیری یادآورشد:  کشور ایران در زمینه بیابان زایی در رده پنجم جهان قرار دارد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند شرایط کشور سومالی را پیدا خواهیم کرد.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.