جلوه های سبز و آکنده از شادابی جنگل ها را سال های سال نسل های بشر نظاره کرده اند در حالی که به اهمیت حیات بخش آن که بستر توسعه پایدار و حیات موجودات زنده است، کمتر فکر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،منطقه زاگرس جایی که جنگل های بلوط چون کمربندی سبز دامن خاکم را مهربانانه در برگرفته است، چون تابلویی مفرح از نقاشی خالق خلقت به وسعت شش میلیون هکتار، هدیه گر حیات فرح بخش این منطقه شده است.
وجود جنگل های انبوه بویژه در کهگیلویه وبویراحمد علاوه برمناظر بدیع و چشم نواز منبع فواید اقتصادی و زیست محیطی زیادی است که صیانت از منابع آب و خاک، تلطیف هوا وکاهش آلوگی و تبعات گرد وخاک از مهمترین برکات جنگلهاست.
تولید اکشیژن کمک به نفوذپذیری آب درخاک ،رویش علوفه، دیگر درختچه ها، داشتن محیط زیست سالم و پایدار و سرزنده از برکات جنگلها این ثروت ملی است اما با این وجود دست دازی های به این سرمایه ملی همواره موجب نگرانی طبیعت دوستان است.
دفع 40تن گرد وخاک و همچنین افزایش 40برابری نفوذ آب درخاک در مناطق جنگلی از جمله فواید اقتصادی وزیست محیطی جنگلهاست اما این سرمایه حیاتی همواره در معرض خطر تخریب قرار دارند .
در چند دهه گذشته وسعت جنگل های زاگرس از 12 میلیون هکتار به شش میلیون هکتار کاهش یافته است که این امر بیانگر تخریب این موهبت الهی است که اینک بیش از گذشته نیازمند صیانت است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد جنگل ها را مهمترین میراث طبیعی دانست وافزود: حفظ این سرمایه ملی نیازمند حمایت همگانی است.
عزت الله بهشتی فقر مالی برخی ساکنان مناطق روستایی و جنگل نشین،نبود شبکه های گازرسانی و اجرای طرحهای عمرانی از جمله مخاطرات جنگل های این استان است.
وی با بیان این که این کهگیلویه وبویراحمد با بیش از 800 هزار هکتار جنگل بلوط بخشی پرتراکم ترین جنگل بلوط زاگرس را داراست، افزود: بروز برخی حوادث از جمله آتش سوزی ها ، بیماری زغال و خشکسالی ها از دیگر تهدیدهای جنگل های بلوط است.
وی با اشاره به کمبود قرق بان در سطح عرصه های منابع طبیعی استان، گفت: تعداد قرق بان ها برای حفاظت از عرصه های مرتعی و جنگلی استان کمتر از 80 نفر است.
بهشتی فر از کمبود بیش از 300 قرق بان در سطح عرصه های طبیعی استان خبر داد و گفت: بر اساس استاندارد به ازای هر یک هزار هکتار یک قرق بان تعریف شده است.
وی ابراز داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر 20 هزار هکتار یک قرق بان وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: در سال جاری 79 فقره آتش سوزی در بیش از یکهزار و 296 هکتار از جنگل ها و مراتع استان به وقوع پیوست.
وی بدون اشاره به میزان خسارات آتش سوزی ها، گفت: 500 هکتار در عرصه مرتعی و مابقی در عرصه جنگلی بوده است.
بهشتی فر از توزیع 59 هزار اصله نهال در هفته درختکاری در استان خبرداد و گفت: توسعه در ختکاری در امان عمومی، منابع ملی از جمله برنامه های این اداره کل است.
وی گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد با کشت بیش از 10هزار هکتار بادام کاری رتبه اول را از این حیث در کور داراست.
رئیس اداره منابع طبیعیو آبخیزداری بویراحمد بی توجهی مردم به اهمیت جنگل هارا مهمترین نگرانی دوستداران زبیعت دانست وافزود: غنی ترین جنگل های این شهرستان در حوالی شهریاسوج همواره مورد دست درازی سودجویان است.
جواد رحیمیان افزود: در کناراجرای طرح های غنی سازی جنگل ،اقدام های پیشگیرانه برای مبارزه با سودجویان از جنگل افزایش یافته است.
این هفته درختکاری فرصتی است تا صیانت از جنگل ها به مقوله ای همگانی تبدیل شود تا این میراث طبیعی به عنوان امانت نسل های آینده همچنان چون کمربندی سبز به پایداری منابع آب وخاک و محیط زیست بانشاط کمک کند.
انتهای پیام /
برچسب ها: جنگل ، بلوط ، زاگرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.