با موافقت نمایندگان برنامه پنج ساله پنجم توسعه برای یکسال دیگر تمدید شد.

طرح دو دوازدهمی بودجه تقدیم هیئت رئیسه شد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ نمایندگان در صحن علنی امروز سه‌شنبه 18 اسفند ماه در جریان بررسی طرح اصلاح ماده 235 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تمدید یک ساله برنامه پنجم توسعه موافقت کردند.

براساس این طرح قانون برنامه پنجم 5 ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب پانزدهم دی ماه سال 1389 حداکثر تا پایان سال 1395 هجری شمسی تمدید و با تصویب برنامه ششم و ابلاغ آن ملغی الاثر می‌شود.

این مصوبه با 146 رای موافق ، 7 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 197 نفر نماینده حاضردر صحن به تصویب رسید اگر چه این طرح دارای مخالف و موافقانی نیز بود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی ،‌ ندیمی و قاضی‌پور بعنوان نمایندگان مخالف و پورابراهیمی ،‌توکلی و علیمردانی بعنوان موافقان این طرح اظهاراتی را بیان کردند.


*جعفرزاده: سقف زمانی مشخصی باید برای تمدید برنامه پنجم باشد


جعفرزاده  ایمن‌آبادی ضمن مخالفت با این طرح اظهار داشت: باید یک سقف زمانی مشخصی برای این تمدید در نظرگرفته شود.

وی تصریح کرد: 7 ماه زمان صرف نوشتن برنامه پنجم توسعه شد و باید ماده واحده‌ای را مجلس در نظر بگیرد که براساس آن با نزدیک شدن به پایان برنامه 5 ساله دولت موظف به نگارش برنامه 5 ساله بعدی باشد.

عضوکمیسوین برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه براساس شرایط و موقعیتی نوشته شده که اکنون تغییر کرده و دولت باید براساس شرایط و موقعیت جدید که خروج از تحریم یکی از آنهاست برنامه پنج‌ساله ششم را تدوین می‌کرد.


*ندیمی: مجلس بعد از چهار دهه نمی‌توانست بدون ارائه برنامه مشکلات مردم را تشخیص دهد؟


اما ندیمی مخالف بعدی طرح ضمن اعتراض به این طرح اظهار کرد: مجلس بعد از 4 دهه نمی تواند تشخیص دهد که مشکلات کشور چه بوده و برای آن برنامه‌ریزی کند؟

نماینده لاهیجان تاکید کرد: مجلس می توانست به صورت 3 شیفت کار بررسی برنامه ششم را انجام دهد تا دیگر نیازی به تمدید برنامه پنجم توسعه نباشد.


*قاضی‌پور: طی شش سال برنامه پنجم فاصله طبقاتی بیشتر شده است


قاضی‌پور نماینده ارومیه آخرین نماینده‌ای بود که در مخالفت با این طرح اظهار داشت: به دلیل آنکه دولت لایحه برنامه ششم توسعه را ارائه نکرده مجلس مجبور به ارائه این طرح شده است.

وی تصریح گرد: طی 6 سالی  که از ارائه برنامه پنجم توسعه می گذرد قوانین بالادست،‌فرامین رهبری و سیاست های کلانی ابلاغ شده که ما انتظار داشتیم دولت براساس آن برنامه ششم توسعه را ارائه کند.

نماینده ارومیه با بیان اینکه متاسفانه طی این 6 سال فاصله طبقاتی بیشتر شده است گفت: ما از دولت انتظار داشتیم برای حل مشکل مردم برنامه داشته باشد نه اینکه مجلس بخواهد برای حل مشکلات مردم برنامه ارائه کند.

قاضی پور افزود: بحث آموزش و پرورش و جاماندن بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل و معیشت بغ‌رنج معلمان بسیار مهم است که انتظار داریم دولت در این رابطه برنامه‌ای را ارائه کند.


*پورابراهیمی: طرح مجوز پرداخت دو ماهه اول سال 95 تقدیم هیئت رئیسه شد


پور ابراهیمی عضو هئیت رئیسه کمیسیون اقتصادی بعنوان اولین موافق طرح تمدید برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اظهار داشت: ما طرح مجوز پرداخت برای فروردین و اردیبهشت توسط دولت را تقدیم هیئت رئیسه کردیم و اگر دولت به وظیفه قانونی خود عمل می کرد دیگر نیازی به ارائه این طرح نبود.

وی تاکید کرد: دولت می داند که مجلس می تواند در رابطه با لایجه 2 ، دوازدهمی بودجه که دولت باید ارائه می کرد، طرح آماده کند و امروز طرح آماده شده خود را تقدیم هیئت رئیسه کردیم.

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه دولت با تاخیری کاملا روشن برنامه ششم توسعه را به مجلس تحویل داد،‌ گفت: فلسفه برنامه آن است که بودجه را براساس آن بنویسم و متاسفانه دولت به جای ارائه لایحه برنامه تنها احکامی را به مجلس تقدیم کرد که بتواند بعدا براساس آن برنامه ششم را تدوین کند.

وی ادامه داد: دولت باید بر اساس ضوابط تابستان امسال برنامه ششم توسعه را تدوین می کرد و این موضوع مربوط به امروز نبوده و در قانون قبل از انقلاب هم ذکر شده که دولت مکلف است یک سال و نیم قبل از اتمام برنامه 5 ساله نگارش برنامه بعدی را شروع کند.


*توکلی: دولت با تدوین برنامه ششم خواهان شکستن یک قانون 70 ساله است


توکلی نماینده تهران، ری ، شمیرانات و اسلام‌شهر موافق بعدی این طرح بود که اظهار داشت: ماده 188 قانون دولت را به ارائه بودجه چند دوازدهمی موظف می کند و ما به احمدی‌نژاد این جایزه را دادیم که آنگونه شد و دیگر نمی خواهیم این جایزه را به دولت بدهیم.

وی ادامه داد: دولت تنها لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم را به مجلس ارائه کرده و بیان داشته خودم براساس آن برنامه را تنظیم می‌کنم.

نماینده تهران،‌ ری ، شمیرانات و اسلام‌شهر بیان داشت: 5 برنامه قبل از انقلاب و 5 برنامه بعد از انقلاب توسط مجلس بررسی و تصویب شده اما دولت اکنون می خواهد خودش برنامه را تنظیم و تدوین کند و این برداشت غلطی از اصل 126 قانون است و دولت می‌خواهد برخلاف یک قانون 70 ساله برنامه ششم را به مجلس تقدیم کند و حال که دولت با تذکر و صحبت قانع نشده ما طرح تمدید برنامه پنجم را ارائه کردیم


*علیمردانی: برنامه‌های پنجساله گذشته بدون کاربرد و ضمانت اجرایی بوده است


علیمردانی دیگر نماینده موافق طرح تمدید یک ساله برنامه پنجم توسعه گفت: سال دیگر مجلس درگیر بررسی لایحه بودجه است و فرصتی برای تصویب برنامه ششم ندارد البته با توجه به برنامه‌ای که دولت ارائه کرده این امر نیازمند بررسی بیشتر در کمیسیون‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه احکام مورد نیاز برنامه ششم ارائه شده از سوی دولت به مجلس مشکل را دو چندان کرده است،‌تصریح کرد: قطعا برای بررسی علمی زمان و کار کارشناسی نیاز است و باید پذیرفت که برنامه‌هایی که تاکنون برای کشور نوشته شده کاربردی و عملی نبوده و ضمانت اجرایی نداشته است.

علیمردانی خاطر نشان کرد: لذا برنامه ششم توسعه باید به نحوی نوشته شود که تنها رفع تکلیف نبوده و قابلیت کاربردی داشته باشد.


*صالح: موافقت دولت با تمدید برنامه پنجم توسعه توسط مجلس

اما صالح نماینده دولت ضمن اعلام موافقت خود با تمدید برنامه 5 ساله پنجم توسعه اظهار داشت: در تیر ماه امسال سیاستهای کلی به دولت ابلاغ شد و بلافاصله ما انطباق برنامه را با سیاست های کلی مقام معظم رهبری در برنامه ششم را و همچنین تدوین برنامه توسعه‌ای اقتصاد مقاومتی را در برنامه ششم در دستور کار خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: از تیرماه تا دی ماه نیز که برنامه را تقدیم مجلس کردیم یک سری احکام موردنیاز و اسناد پشتیبانی را نیز تدوین و ارائه کردیم.

صالح تصریح کرد: مجلس برای احکام برنامه پنج‌ساله می‌تواند ورود کند اما در مورد اسناد پشتیبانی خیر، اگر چه ما هر دو را به مجلس ارائه کردیم.

وی خاطر نشان کرد: ما ازمجلس می خواهیم تا اردیبهشت ماه با یک مدیریت جهادی با چند شیفته کردن بررسی برنامه ،‌برنامه ششم را تقدیم دولت کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، قانون ، صحن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار