مذاکرات هسته‌ای و برگزاری انتخابات تنها دو چالش مهم دولت در سال 94 بود، اما دولت با موضوعات مهم دیگری هم در این سال روبرو بود.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس کابینه یازدهم با وعده‌های انتخاباتی خود درباره رونق اقتصادی و رفع تحریم‌ها سکان دولت را در دست گرفت.

درحالی‌که دو سال از آغاز بکار دولت یازدهم می‌گذرد، مسائل اقتصادی از دغدغه‌ها و چالش‌های اصلی دولت است و نگاهی به سخنان رئیس‌جمهور در سال ۹۴ می‌تواند چالش‌های دولت در این سال را برای ما روشن کند.

البته دولت در سال ۹۴ توانست دو چالش مهم پیش‌روی خود یعنی مذاکرات هسته‌ای و انتخابات را به خوبی پشت سر بگذارد.

رییس جمهور در پیام به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ هجری شمسی، رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال بویژه برای جوانان را هدف دولت در این سال اعلام کرد و گفت که در این زمینه با کمک مردم در سال جدید، قدم‌های نویی را برخواهیم داشت، صادرات غیرنفتی را افزایش خواهیم داد و زمینه اشتغال را فراهم خواهیم کرد.

روحانی گفت: «هدف ما در سال جدید، رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید برای اشتغال بویژه برای جوانان عزیز، تحصیلکردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست و در این زمینه با کمک شما مردم در سال جدید، قدم‌های نویی را برخواهیم داشت، صادرات غیرنفتی را افزایش خواهیم داد و زمینه اشتغال را فراهم خواهیم کرد.

سال جدید، سال انتخابات است باید فضای بهتری را برای فعالیت احزاب بوجود آوریم، آستانه تحمل را بالا‌تر ببریم، سربلندی این ملت را به رخ بدخواهان بکشیم. به همه نشان دهیم که افکار مختلف را ما تحمل می‌کنیم. دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است.»
دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

روحانی همچنین در اولین جلسه هیئت دولت در سال ۹۴ سال جدید را سال رونق تولید معرفی کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم که شاهد یک رونق در بخش تولید باشیم و بتوانیم در کنار تولید، برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم. بحث رونق تولید، اشتغال و صادرات غیر نفتی، سه محور اصلی در موضوع اقتصاد است که امسال باید با جدیت بیشتری دنبال شوند.

وی همچنین در عرصه سیاسی به موضوع انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در سال جاری اشاره کرد و تصریح نمود: هم باید با همدلی و همزبانی، شاهد برگزاری انتخابات بسیار خوبی برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باشیم انتخاباتی با حضور و مشارکت گسترده مردم و همه جناح‌های سیاسی که قانون اساسی را قبول دارند؛ انتخاباتی که موجب مباهات و فخر ما در سراسر دنیا شود.

رییس جمهور همچنین به کاهش آمار تصادفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: از این کاهش آمار تصادفات خوشحالیم اما باز هم باید مراعات بیشتری کنیم و مردم با نشاط کامل به سر کار و فعالیت خود برگردند و همدلی و همزبانی را فقط در صحنه سیاست نبینیم بلکه این همدلی باید بین اقوام، خانواده‌ها و مخصوصا در استحکام بنیان خانواده‌ها دیده شود.

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه دولت در سال جاری نیز به تلاش‌هایش در عرصه‌های سلامت و بیمه و کمک به نیازمندان ادامه می‌دهد، گفت: باید سال ۹۴ را با نشاط، تلاش، همدلی و همزبانی بیشتر برای رونق اقتصادی و بهبود زندگی مادی و معنوی مردم آغاز کنیم.
دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

نگاهی به پیام نوروزی روحانی و سخنان وی در اولین جلسه هیئت دولت در سال ۹۴ نشان از دغدغه اقتصادی و انتخاباتی روحانی دارد.

رئیس‌جمهور همچنین در اولین گفتگوی تلوزیونی خود با مردم رفع تحریم‌ها را کلید رفع موانع تولید، اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی دانست و گفت: همه تحریم‌های اقتصادی و قطعنامه‌های شورای امنیت در روز اول اجرای توافق، لغو خواهد شد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت متعهد است موانع کسب و کار را برطرف کند و امروز گام جدیدی برای رفع موانع در ارتباطات خارجی برداشته است، گفت: دولت دستش را به سوی فعالان اقتصادی و همه ملت ایران دراز می‌کند، زیرا ما امروز بیش از گذشته به رونق اقتصادی، اشتغال جوانان و توسعه صادرات غیرنفتی نیازمندیم و اگر این اتفاقات رخ دهد مردم ما شاهد بهبود زندگی مادی و معنوی خود خواهند بود.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

رونق اقتصادی کلیدواژه‌ای است که رئیس‌جمهور در تمامی سخنرانی‌های خود در ابتدای سال ۹۴ به آن اشاره کرده است و از تمامی مردم و سرمایه‌گذران هم درهواست همکاری کرده است تا جایی که وی در دیدار نوروزی با جمعی از کارگزاران نظام و مدیران دستگاه‌های مختلف کشور با تأکید بر تلاش همگانی برای دستیابی به اهداف ملی، گفت: بزرگ‌ترین هدف دولت در سال ۱۳۹۴ رونق اقتصادی است.

کاهش نرخ سود بانکی دیگر چالش اقتصادی دولت در سال ۹۴ بود که رئیس‌جمهور در این باره گفت: هیچ راهی جز حرکت به سمت رونق اقتصادی وجود ندارد، ما از رکود عبور کردیم و باید به رونق برسیم و در حال حاضر نیز تا رونق فاصله داریم و از بین بردن این فاصله به دست کارآفرینان انجام می‌گیرد نه دولت البته در این میان شورای پول و اعتبار، تعدیل نرخ سود بانکی را دنبال خواهد کرد.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها کلیدواژه دیگری است که در تمامی سخنرانی‌های رئیس‌جمهور در سال ۹۴ به آن اشاره شده است.

روحانی در اجلاس سران کشورهای آسیایی – آفریقایی با یادآوری اینکه چندجانبه‌گرایی از دستاوردهای مهم بشری در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی زورمدارانه است، تصریح کرد: توسل به روش‌های زورمدارانه و از جمله اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای مستقل، تجلی چنین گرایشی است. تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بارز‌ترین نمونه این گرایش خطرناک است.

رییس جمهور افزود: لیکن پایداری و مقاومت ملت ایران و سرعت رشد و توسعه فنآوری بومی و صلح‌آمیز هسته‌ای، سرانجام طرف مقابل را به میز مذاکره کشانید و ترکیب ۱+۵ با آگاهی از اینکه تهدید، تحقیر و تحریم، صلح و امنیت نمی‌آفریند، روی به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران آورد. مذاکراتی فشرده، پیچیده و طولانی که اینک خرسندم اعلام نمایم که این گفتگو‌ها، در مسیر تعاملات سازنده‌ای قرار دارد که می‌تواند توافق نهایی را در بر داشته باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه این توافق نهایی بایستی تضمین‌کننده حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و نیز متضمن لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی باشد، خاطرنشان ساخت: اینجا اعلام می‌کنم که هدف ما تعامل سازنده است و بر این پای می‌فشرم که این تعامل سازنده به نفع همه ما و دیگر مردم جهان خواهد بود.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

رییس شورای عالی امنیت ملی در اجتماع بزرگ مردم استان فارس در شیراز به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: اگر امروز با ۱+۵ مذاکره می‌کنیم می‌خواهیم به دنیا اعلام کنیم که ایران اهل منطق و استدلال است و برای ما آنچه از سانتریفیوژ مهم‌تر است قدرت استدلال و منطق تیم مذاکره کننده ماست. ما به دانشمندان هسته‌ای خود و به سیاستمداران ایرانی افتخار می‌کنیم.

رییس جمهور اضافه کرد: به امید خدا و با حمایت شما مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری در آینده‌ای نه چندان دور، قطعنامه‌های نابحق شورای امنیت علیه ملت ایران را با قدرت منطق و استدلال حقوقی، در‌‌ همان شورای امنیت ملغی خواهیم کرد.

روحانی در سخنرانی دیگر خود در استان فارس خاطرنشان کرد: دولت نشان داد توان، قدرت، منطق و دیپلمات‌های لازم برای مذاکره با دنیا را دارد در گام اول، توافق موقت ژنو اجرایی شد، در گام دوم در لوزان، در خصوص چارچوب‌ها و راه‌حل‌های اساسی، به تفاهم رسیدیم و امروز در نیویورک، کار تدوین توافقنامه آغاز شده است. ما از نظر حل مشکلات از ۱+۵ جلو‌تر هستیم زیرا در کشور ما انسجام وجود دارد و مردم کاملاً با مسایل آشنا هستند و علاقه و رضایتشان را نسبت به خط مشی که شروع شده و ادامه دارد به طرق مختلف نشان داده‌اند.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

سخنرانی رئیس‌جمهور در جمع مردم آذربایجان شرقی، خلاصه‌ای از چالش‌ها و دغدغه‌های دولت در سال ۹۴ را شفاف می‌کند.

روحانی با تأکید بر اینکه پایان این مذاکرات به حول و قوه الهی افتخاری برای ملت بزرگ ایران خواهد بود، گفت: همه مردم از اقشار مختلف در کشور، خواهان آرامش، توسعه، شغل آبرومند برای نسل جوان، حرکت کشور در مسابقه جهانی به سمت پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و مسایل اجتماعی بوده و هستند و نباید فراموش کرد که این دولت و مردم از ۲۴ خرداد سال ۹۲ با هم پیمان بستند و دست به دست یکدیگر دادند تا با وحدت، انسجام و آشتی ملی ایران روز به روز قوی‌تر و مستحکمتر شود.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

روحانی در دیدار رمضانی سران قوا و مسئولان ارشد نظام با رهبر معظم انقلاب، حل و فصل مسئله مذاکرات و تامین نیازهای جامعه را دو اولویت دولت برشمرد که با توافق هسته‌ای و برجام توانست بر یکی از این دو مهم فائق آید.

رییس جمهور در گفت‌و‌گوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم با اشاره به نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای تصریح کرد: حفظ توانمندی هسته‌ای، لغو قطعنامه‌ها و تحریمهای ظالمانه و خروج پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت، اهداف ایران بود که در این برنامه جامع همه اهداف محقق شده است.

وی همچنین در دیدار با جمعی از مسئولان، متن برنامه جامع اقدام مشترک را یک متن برد – برد خواند و گفت: پذیرش حق غنی سازی ایران، لغو تحریم‌ها و تداوم تحقیق و توسعه از جمله موفقیت‌های بزرگ ما در این مذاکرات و متن توافق است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید همه مسوولان به گونه‌ای تلاش کنند که شرمنده شهدا و ملت نشوند، به روند سخت و طولانی رسیدن به یک توافق جامع، حتی با کشورهای دوست و راجع به مسایل کم اهمیت اشاره کرد و گفت: این مذاکرات و رسیدن به نتیجه برد – برد با آلمان و ۵ عضو دائم شورای امنیت که در تاریخ کشور تقریبا کم سابقه است، نتیجه عنایت حق و دعای مردم بود.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

رییس جمهور به مناسبت توافق هسته‌ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در بیانیه‌ای خطاب به «ملت رشید و قهرمان ایران» با تاکید بر اینکه «امروز برجام به فرجام رسید»، این سربلندی و پیروزی را تبریک گفت و اظهارداشت: امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.

روحانی به مناسبت توافق هسته‌ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در بیانیه‌ای خطاب به «ملت رشید و قهرمان ایران» با تاکید بر اینکه «امروز برجام به فرجام رسید»، این سربلندی و پیروزی را تبریک گفت و اظهارداشت: امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.

وی در بخش‌هایی از بیانیه خود اظهار داشت: امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران، «امنیت‌زدایی» شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو گردید؛ طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت. ما با عنایات حق و نصرت الهی و توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) و به استناد فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح هسته‌ای و با اتکاء به رأی ملت شریف ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و با مهارت دیپلمات‌ها و توانمندی دانشمندان هسته‌ای توانستیم در مذاکراتی حرفه‌ای و پیچیده، با عزت و اقتدار، با جهان به توافق برسیم.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

ما اکنون از گردنۀ خطرناک در اقتصاد، عبور کرده‌ایم و راهبرد ملی ما همچنان راهبرد اقتصاد مقاومتی است، البته اقتصاد مقاومتی در ستیز با اقتصاد جهان نخواهد بود، بلکه در پیوند با آن قرار دارد.

بعد از توافق وین و تدوین برنامه جامع اقدام مشترک بود که، جمهوری اسلامی در پساتحریم دغدغه جدید دولت یازدهم شد بگونه‌ای که در جلسه مشترک هیأت دولت با استانداران، چالش‌ها و الزامات پس از توافق هسته‌ای در حوزه‌های مختلف سیاست داخلی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تقویت امنیت داخلی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، البته این تاکید بر دوران پسابرجام از ۲۷ دی‌ماه بطور جدی پیگیری شد.

همچنین روحانی در سخنرانی‌های خود بعد از توافق وین بار‌ها به شرایط اقتصادی در دوران پساتحریم اشاره کرد، وی در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان کردستانگفت: آنچه در ‌‌نهایت مردم ما در دوره پساتوافق شاهد خواهند بود، شرایط مناسب‌تر برای رشد اقتصادی، فناوری و فرهنگی و فضای بهتر اجتماعی و سیاسی در جامعه است.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

روحانی در نشست با مدیران شرکت‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی آمریکا گفت: تهران برای حضور شرکتهای آمریکایی منعی قایل نیست و این شرکت‌ها نیز می‌توانند در فضایی رقابتی از شرایط پساتحریم، برای سرمایه گذاری و انتقال فناوری به ایران بهره بگیرند.

پس از به فرجام رسیدن برجام، دولت با چالش مهمی به نام انتخابات روبرو شد، البته برنامه‌ریزی برای برگزاری باشکوه انتخابان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از مدت‌ها پیش آغاز شده بود ولی در در ۲ماه مانده به این حماسه بزرگ، دولت در تلاش بود تا بتواند انتخابات را بسیار باشکوه و در امنیت کامل برگزار کند.

رییس جمهور در جلسه هیئت وزیران در خردادماه ۹۴ با توجه به همزمانی دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در سال جاری، برگزاری مطلوب انتخابات را از مهم‌ترین کارهای سیاسی هر دولت ذکر کرد و ضمن تشکر از وزارت کشور اظهار داشت: موضوع برگزاری الکترونیکی انتخابات از خیلی وقت پیش مطرح بوده است و با توجه به اجرای آزمایشی آن در تعدادی از حوزه‌ها در انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی و کسب آمادگی‌های لازم و اجرای الکترونیکی انتخابات با توجه به تجارب سایر کشور‌ها و تجربه داخلی مهم است.

روحانی با بیان اینکه نظام ما براساس قانون اساسی و معیارهای شرعی و مردم سالاری یک نظام انتخاباتی و مبتنی بر آرای مردم است، دست اندرکاران انتخابات را به کسب آمادگی‌های ضروری برای اجرای مطلوب انتخابات توصیه نمود.

وی همچنین در ضیافتی با جمعی از فعالان اصلاح‌طلب و اصولگرا با تاکید بر رقابت سالم و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید یک انتخابات رقابتی بسیار خوب با کمک همه برگزار کنیم تا مایه غرور و افتخار ملی ما باشد. باید همه دولت و شورای نگهبان را در برگزاری چنین انتخاباتی یاری کنیم تا آنچه خواست مردم است محقق شود.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

رئیس‌جمهور درجمع دانشگاهیان دانشگاه شریف حضور فعال در فضای انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: اینکه مجلس آینده چگونه باید باشد، بسیار موضوع مهمی است اما در انتخابات دولت به جناح‌ها توجه نمی‌کند بلکه به مجلسی توانمند برای دفاع از منافع ملت می‌اندیشد. باید کسانی در مجلس حضور یابند که منافع شخصی و جناحی خود را بر منافع ملی ترجیح نداده و دلسوز مردم باشند.

روحانی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم حماسه سال ۹۲ را در سال ۹۴ نیز تکرار کنیم و بتوانیم مجلسی توانمند‌تر و قدرتمند‌تر داشته باشیم.

وی همچنین در جلسه هیئت دولت در دی‌ماه سال ۹۴ از تلاش‌های وزارت کشور دربرگزاری متین ومنظم مرحله ثبت نام نامزد‌ها در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که با استقبال گسترده انجام شد، تقدیر و ابراز امیدواری کرد که حضور پرشور و پرشکوه مردم در انتخابات به خلق یک حماسه سیاسی دیگر بینجامد.

روحانی با تاکید بر رعایت قانون در همه مراحل انتخابات خاطرنشان کرد: بنای دولت اجرای سالم و قانونی انتخابات و تامین همکاری همه نهادهای ذیربط خواهد بود.

رییس جمهور در جمع راهپیمایان ۲۲ بهمن در تهران گفت: «ما امروز باید با یک حرکت مشترک ملی، برای وحدت و آشتی ملی و اقدام ملی، با اراده ملی و تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری کار را به پیش ببریم».

وی با این توضیحات تاکید کرد: انتخابات پیش رو مصداقی از‌‌ همان گفتگوی ملی است. انقلاب ما پای صندوق آرا تبلور پیدا می‌کند و امام راحل ۴۷ روز بعد از ۲۲ بهمن سال ۵۷ ما را به پای صندوق‌های آرا دعوت کرد و به جمهوری اسلامی رأی دادیم. مقاومت و اقتدار ما در سایه مشارکت ماست و هیچ کس نباید با صندوق رأی قهر کند.

روحانی با فرا خواندن همگان به حضور در پای صندوق‌های رأی، گفت: همانطور که رهبری معظم انقلاب دعوت کردند فرضاً اگر کسی به نظام و حکومت هم نقدی دارد نباید با صندوق آرا قهر کند، این صندوق حق الناس و همه ما باید به این صندوق احترام بگذاریم و سرمایه اجتماعی ما در پای این صندوق خواهد بود.

رئیس‌جمهور افزود: امروز اگر کسی بر فرض گله‌ای دارد و اگر شهروندی یا جریان سیاسی ناملایماتی را دیده است، باید فعالانه پای صندوق آرا برود و بی‌تردید رأی شما ملت، حرف آخر را خواهد زد. رأی شما ملت در هفتم اسفند رأی به امید، عقلانیت، قانون و دفاع از حقوق ملت است.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

روحانی پس از شرکت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در وزارت کشور گفت: دولت آرای مردم را امانتی بزرگ می‌داند و برای حراست از این امانت، همه توان خود را به کار می‌گیرد.

رییس‌جمهوری افزود: اطمینان می‌دهم که دولت، وزارت کشور و هیأت‌های اجرایی و نظارت تلاش می‌کنند انتخاباتی کاملاً قانونی و سالم برگزار شود که باعث افتخار تاریخ ایران و دوستان ایران در سراسر جهان شود.

وی اظهارداشت: گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که انتخابات در امنیت کامل و با حضور گسترده مردم در سراسر کشور، در حال برگزاری است.

دولت کدام چالش‌ها را پشت سر گذاشت؟

آمار‌ها از انتخابات پرشور مجلس دهم حکایت دارد و طبق گفته وزیر کشور، هیچ حادثه امنیتی‌ای در زمان برگزاری انتخابات در تهران رخ نداد و امنیت کامل پابرجا بود.

دولت توانست این چالش را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.

در این گزارش سعی بر این بود تا عملکرد دولت در سال ۹۴ و چالش‌های پیش‌روی کابینه، بر اساس سخنان رئیس‌جمهور و وقایع مهم روز بررسی شود که این بررسی‌ها نشان از پشت سر گذاشتن دو چالش مهم برجام و انتخابات حکایت دارد.

حال باید دید دولت چگونه چالش‌های سال ۹۵ که درباره موضوعات اقتصادی و شرایط پسابرجام است را پشت سر می‌گذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار