یکی از علل ابتلا به اختلالات کلیوی، عفونت ادراری ساده در دوران کودکی افراد است، 25 درصد از کودکانی که به عفونت ادراری ساده مبتلا می شوند، احتمال اختلالات کلیوی در آینده را دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ فوق تخصص کلیه و فشار خون در آستانه روز جهانی کلیه "20 اسفند ماه" گفت: بسیاری از خانواده ها به دلیل سهل انگاری توجهی به عفونت های ساده ادراری کودکان نشان نمی دهند، این امر در سنین بالاتر مشکلات کلیوی در میان افراد بیشتر مشاهده شود.

دکتر شهناز اتابک گفت: ابتلا به بیماری های کلیوی و یا نارسایی کلیه بدون علامت است و هنگامی که بیمار مراجعه می کند که کارکرد کلیه اش به زیر 50 درصد کاهش یافته است .

وی افزود: زمانی که کارکرد کلیه ها به زیر 10 درصد برسد، در واقع کلیه های بیمار از کار افتاده است و اگر کارکرد کلیه به 50 درصد رسیده باشد، بیمار علائمی همچون کم خونی، رنگ پریدگی، ضعف را به همراه دارد.
فوق تخصص کلیه و فشار خون توصیه کرد: افرادی که در خانواده های آنان نارسایی مزمن کلیوی دیده شده است، هر شش ماه یکبار و افراد سالم هر سه سال یکبار برای آزمایش و بررسی از نظر کراتینین مراجعه کنند.
به گفته اتابک، با رسیدن به مرحله مشاهده علائم نارسایی کلیه مانند کم خونی، خستگی، اختلال تمرکز و بدخوابی، دیگر برای درمان خیلی دیر شده است .
وی با بیان این که کلیه کودکان حساس بوده و بیماری آنان باید به طور کامل تحت درمان قرار گیرد، توصیه کرد: بهتر است خانواده ها هر گونه تغییر در رنگ، بو و تکرر ادرار در کودکان را جدی بگیرند و با مشاهده تب بالا و طولانی مدت، بی قراری، درد زیر شکم کودک به مراکز درمانی برای انجام آزمایش ها مراجعه کنند.
این نفرولوژیست با بیان اینکه امروزه بیماری های مادرزادی افزایش یافته است، توضیح داد: استعمال سیگار روی جنین اثرات منفی دارد و کودکانی که از مادران سیگاری به دنیا می آیند، وزن کمتری دارند و در برابر صدمه و نارسایی کلیه ها آسیب پذیرند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.