سردار شرفی در نشست خبری مطرح کرد:

611 تولید کننده مواد منفجره در کشور دستگیر شدند/ سرقت منازل فقط یک درصد کاهش داشت

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت:طی 11ماه ابتدای سال 15میلیون نفر به کلانتری ها مراجعه کرده اند و خدمات مشاوره ،ترافیکی و قضایی دریافت می کنند.

مراجعه 15میلیون نفر به کلانتری ها طی 11ماه ابتدای سالبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا در نشست خبری که امروز (چهارشنبه )برگزار شد،اظهار داشت: در آستانه سال نو و نزدیکی به چهارشنبه پایان سال هستم این آیین در گذشته به دور از تخریب،آرام و خانوادگی انجام می شود اما عده ای سود جو با ورود مواد منفجره به چهارشنبه پایان سال باعث ایجاد آسیب شده اند.

وی افزود:به منظور آمادگی برای ایام نوروز و چهارشنبه پایان سال قرارگاهی به نام قرار گاه نوروزی ابوذر با 5کمیته راه اندازی شده است که یکی از آنها کمیته انتظامی است که نسبت به نظارت بر روی گشت های موتوری و نیروی انسانی براساس پهنه بندی کشور و آموزش و توجیه افراد تدارک دیده شده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا بیان داشت: پلیس در ایام نوروز با استقرار 900 چادر و کانکس در سراسر کشور آماده خدمت‌رسانی به مردم است.

سردار شرفی افزود: یکی دیگر از کمیته‌های قرارگاه نوروزی ابوذر کمیته پیشگیری اجتماعی است که با استفاده از بستر  رسانه‌ها و نشریات و تولید نکات آموزشی نسبت به آگاهی‌بخشی به مردم در طول نوروز و چهارشنبه پایان سال با حضور در مدارس و مساجد و صحبت چهره‌به‌چهره با مردم می‌پردازد.

وی ادامه داد: همچنین در نظر داریم به تمام مدارس دخترانه و  پسرانه مراجعه و آن‌ها را نسبت به آسیب‌های چهارشنبه پایان سال آگاه کنیم. علاوه بر آن در طول سفرهای نوروزی بروشورهای آموزشی بین مسافران توزیع می‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا بیان داشت: کمیته‌ای با نام کمیته تحلیل وقایع تشکیل شده است که در ‌آن  نسبت به تحلیل وقایع در ایام نوروز می‌پردازد و اگر جرمی  در منطقه‌ای افزایش یافت علل آن را بررسی و راهکارهای پیشگیرانه را به  واحد مربوطه ارائه می‌دهد.

سردار شرفی در رابطه با وظایف کمیته نظارت و ارزیابی  پلیس پیشگیری گفت: دراین کمیته جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر در پلیس پیشگیری به کار گرفته شده‌اند و باید گفت که این پلیس وسیع‌ترین پلیس تخصصی در ناجا است.

وی افزود: در این کمیته از نزدیک بر روی کار کارکنان نظارت می‌شود و هدف کنترل رفتارهای پلیس است تا مردم از رفتار و کارکرد ما شاکی نباشند و در این راستا انتقادات و پیشنهادات مردمی دریافت می‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در رابطه با عملکرد سال 94 پلیس پیشگیری بیان داشت: با تلاش نیروهای پیشگیری توانستیم درسال 94 در حوزه سرقت 5 درصد کاهش داشته باشیم زیرا قرارگاه تشدید مقابله با سرقت تشکیل شده است  و علل و عوامل بروز سرقت را بررسی کرده است.

سردار شرفی گفت: سال 94 در حوزه سرقت منازل 1 درصد کاهش، سرقت اتومبیل سواری 5 درصد کاهش، سرقت انواع اتومبیل باری 1 درصد کاهش، سرقت قطعات خودرو 19 درصد کاهش، سرقت موتور سیکلت 6 درصد، سرقت از اماکن خصوصی 5 درصد، سرقت از اماکن دولتی 7 درصد، سرقت از ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی 14 درصد، سرقت کابل و تجهیزات انتقال نیرو 31 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: البته در حوزه‌هایی نیز شاهد افزایش بودیم به عنوان مثال جیب‌بوری 19 درصد، سرقت منازل 1 درصد، سرقت دوچرخه 45 درصد، کیف‌قاپی 6 درصد و سرقت احشام 22 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: سرقت احشام بسیار مهم است زیرا دام تمام هستی دامداران را تشکیل می‌دهد و برای کاهش سرقت احشام نیازمند مشارکت مردمی هستیم آمارها نشان می‌دهد در مناطقی که دوربین مداربسته در دامداری‌ها نصب شده است 70 درصد سرقت کاهش یافته است.

سردار شرفی بیان داشت: نزاع و درگیری در سال 94، 16 درصد افزایش را نشان می‌دهد و در نظر داریم با ارائه بسته‌های آموزشی برای کارکنان و آموزش نحوه مدیریت صحنه‌های نزاع این آمار را کاهش دهیم همچنین بسته‌های آموزشی برای کنترل و مدیریت خشم بین شهروندان توزیع می‌شود.

وی افزود: طی 11 ماه ابتدای سال پلیس پیشگیری سهم 43 درصدی در کشفیات داشته‌ است که 40 درصد آن به کشف سلاح غیرمجاز، 22 درصد کشف مواد مخدر باز می‌گردد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: پلیس پیشگیری از ابتدای سال 86 درصد دست‌گیری‌‌های ناجا را انجام داده است که 75 درصد به سارقان، 66 درصد قاچاقچیان مواد مخدر و 81 درصد به دستگیری معتادین متجاهر تعلق دارد.

سردار شرفی با بیان اینکه حفظ حقوق شهروندی یکی از وظایف اصلی پلیس است ادامه داد: طرحی با نام مپنا جهت مدیریت و حفظ حقوق شهروندان بر مبنای 4 اصل خوشایندسازی محیط، استانداردسازی، تعالی و ایجاد خلاقیت در 533 کلانتری انجام شده است که 341 کلانتری توانستند نمره قبولی را دریافت کنند.

وی گفت: سامانه 45 آیین دادرسی کیفری تأکید کرده ست که هر فردی برای هر اتهامی که به کلانتری منتقل می‌شود باید دادستان قضایی منطقه و خانواده وی از حضور او در کلانتری آگاه شود و اگر نیاز به وکیل داشت بسترهای لازم را فراهم کند و یا اگر بیمار بود پلیس درمان و داروی متهم را تأمین کند که در حال حاضر این بستر مهیا شده است و قضات مناطق به صورت آنلاین  از دستگیری افراد مطلع می‌شوند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: طی 11 ماهه ابتدای سال 15 میلیون نفر به کلانتری‌ها مراجعه کرده‌اندو از خدمات انتظامی، قضایی، مشاوره‌ای و ترافیکی پلیس پیشگیری استفاده کرده‌اند که از این تعداد 400 هزار نفر به دلیل استفاده از خدمات مشاوره‌ای به کلانتری ها مراجعه کرده و به طور میانگین 70 درصد این مراجعات به صلح و سازش ختم شده است. این موضوع به این معنی است که 70 درصد از میزان جمعیت کیفری کاهش داشته است.

سردار شرفی تصریح کرد: در برقراری نظم و امنیت درطول سال 2 میلیون و 700 هزار نفر جهت تأمین مراسم‌های مذهبی، ورزشی، برگزاری آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها و اسپرت و تأمین امنیت مقامات به کار گرفته شده است.

وی گفت:  از نظر پوشش تصویری 1879 نقطه در 133 شهرستان توسط دوربین‌های مدار بسته به صورت مستقیم توسط پلیس تحت پوشش قرار گرفته است که البته این دوربین‌ها شامل دوربین‌های ترافیکی نمی‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا بیان داشت: براساس ارزیابی‌های انجام شده از نظر سلامت اداری پلیس توانستیم نمره 7/11 از 10 توسط مردم دریافت  کنیم و بیشترین نارضایتی مردم از پلیس به کمبود امکانات در کلانتری‌ها بازمی‌گردد.

سردار شرفی گفت: با بررسی سامانه 197 پلیس که نظرات مردمی را به صورت مستقیم دریافت می‌کند شاهد 13 درصد کاهش انتقادات، کاهش 8 درصدی  شکایات و افزایش 22 درصدی تقدیر و تشکر از پلیس بودیم.

وی در رابطه با برنامه‌های سال آینده پلیس پیشگیری بیان داشت: سال آینده تشکیل پلیس ویژه اطفال در دستور کار قرار خواهد گرفت که لایحه آن در دست تدوین است و با ابلاغ نهایی پلیس تخصصی ویژه اطفال در سراسر کشور تشکیل خواهد شد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: در سال آینده مشارکت جدی با قوه قضاییه به منظور برقراری دادرسی الکترونیکی خواهیم داشت که بسترهای آن مهیا شده است و باید تمام ضابطان عام و خاص قوه قضاییه با استفاده از سامانه عدالت مکاتباتشان را الکترونیکی انجام دهند که در این راستا تاکنون 137 هزار پیام به صورت الکترونیکی به قوه قضاییه ارسال و  9 هزار پاسخ دریافت  کردیم.

سردار شرفی افزود: براساس برنامه ششم توسعه در تهران باید 40 کلانتری به کلانتری‌های استان تهران افزوده شود و در حال حاضر 82 کلانتری در تهران فعالیت می‌کند.

وی بیان داشت: تا به امروز از ابتدای سال 1355 نفر به علت قاچاق مواد مخدر دستگیر شد و طی یک ماه گذشته 611 نفر  که نسبت به تهیه و توزیع مواد منفجره اقدام کرده‌ بودند دستگیر شدند و در این راستا 5634 کیلوگرم مواد منفجره کشف شده است که نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و سال گذشته 754 نفر در چهارشنبه آخر سال مصدوم شده‌اند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار