غار قوری قلعه طولانی ترین غار آبی ایران ، بزرگترین و شگفت انگیز ترین غار آبی آسیا ست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ این غار قوری در طول تاریخ به عنوان جان پناهی امن و دور از دسترس مورد استفاده قرار گرفته که کشف آثاری همچون کاسه، بشقاب و تعدادی ظروف و سکه از دوران "یزد گرد سوم”، حاکی از قدمت آن در دوران باستان است.

  در عمق هزار متری غار تالاری وجود دارد که زیباترین حوضچه آبی جهان در آن توجه همه را به خود جلب می کند. در این محوطه قندیل هایی به شکل پرده ای وجود دارد که با دست زدن به هرکدام از آنها صدایی شبیه یکی از آلات موسیقی به گوش میرسد به همین دلیل این محوطه را "تالار بتهوون” نامگذاری کرده اند.

درعمق هزار و ۵۰۰ متری غار قوری قلعه، تالار عروس قرار دارد که زیبایی آن قابل توصیف نیست، جنس سنگهای این محوطه از کریستال سفید و براق است و اگر کسی بخواهد از روی آنها گذر کند جای پای او در این قسمت باقی می ماند.

در عمق دو هزار و ۷۰۰ متری غار قوری قلعه، چهار آبشار به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر وجود که در این عمق وجود چنین آبشار زیبایی باور پذیر نیست وهر بیننده ای را مسحور خود خواهد کرد.

در بخش دیگری از غار قوری قلعه تونلی با نام "تونل برزخ” وجود دارد که به وحشتناکترین مکان این غار معروف شده است، طول اینتونل ۲۲۰ متر است که با عرض سه متر نیمی از آن را آب فرا گرفته است.

البته محوطه های ذکر شده، قابل بازدید برای عموم نیست و هم اکنون تنها ۵۰۰ متر از این غار آماده سازی و نورپرداری شده و قابل بازدید است.

به گفته کارشناسان ژرفای غار قوری قلعه زیست گاه گونه ای نادر از خفاشان با نام خفاش "گوش موشی” است که باعث توجه بسیاری از جانورشناسان دنیا شده، اما به غیر از این گونه خفاش تاکنون گونه دیگری از حیات جانوری در غار یافت نشده است. 

غار قوری قلعه به همراه جنگلهای زیبای بلوط اطراف آن از مکانهای دیدنی کرمانشاه و دارای پتانسیلی بی نظیر در جذب توریست های داخلی و خارجی است به همین دلیل قوری قلعه به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار قوری قلعه در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر استان کرمانشاه، در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر - پاوه قرار دارد.



انتهای پیام/
برچسب ها: کرمانشاه ، قلعه ، غار ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.