رئیس جمهور ترکیه دادگاه قانون اساسی این کشور را به نقض قانون اساسی متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «رجب طیب اردوغان» روز جمعه در شهر بوردور واقع در غرب این کشور در جمع مردم این شهر به انتقادات شدید خود از حکم اخیر دادگاه قانون اساسی ادامه داد و گفت به ویژه از شخص رئیس دادگاه قانون اساسی دلگیر است.

دادگاه قانون اساسی ترکیه هفتم اسفند ماه جاری به شکایت این دو روزنامه نگار رسیدگی کرد و اعلام کرد، روزنامه نگاران به ناحق بازداشت شده اند و این محاکمه می توانست بدون دستگیری نامبردگان صورت گیرد.

دادگاه قانون اساسی از دادگاه رسیدگی کننده به پرونده خواستار تجدید نظر در حکم صادره خود شد که دادگاه مزبور نیز همان شب به طور مشروط این دو روزنامه نگار را آزاد کرد، ولی آنها را ممنوع خروج کرد. قرار است محاکمه این دو روزنامه نگار بدون بازداشت ادامه یابد.

جان دوندار و اردم گل دو روزنامه نگار فعال در روزنامه مخالف جمهوریت بیش از سه ماه در زندان ماندند که این دستگیری بازتاب گسترده جهانی داشت و از ترکیه خواسته شد که به آزادی رسانه ها احترام بگذارد.

اردوغان گفت: کسانی که در مسند قضاوت در دادگاه مهمی چون قانون اساسی قرار دارند، باید درست کار باشند ولی متاسفانه قضات دادگاه قانون اساسی از اتخاذ تصمیمی علیه کشور خود تردیدی نشان نداده اند. این درحالی است که دادگاه قانون اساسی باید در خصوص حق و حقوق دولت و مردم و منافع کشور بیش از هر نهاد دیگری حساسیت نشان دهد.

رسانه های نزدیک به دولت آنکارا مدعی شده اند شیوه نگارش و طرز چاپ عکس هایی از مهمات و اسلحه های کشف شده در روزنامه طوری بود که دولت آنکارا را در مجامع بین المللی به عنوان همدست تروریست ها و ناقض قوانین و مقررات بین المللی نشان داد و لذا کاری که این دو روزنامه نگار انجام داده اند، در ورای کار خبری، یک اقدام علیه امنیت و اعتبار ملی و دولتی ترکیه بوده است و بایستی به عنوان ارتکاب جرم علیه امنیت ملی ترکیه و جاسوسی مورد محاکمه قرار گیرند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار