از بیست و یکمین سالگرد شهادت استاد شهید مزاری و یاران شهیدش، با حضور گسترده مردم در مصلای شهید مزاری در غرب کابل، گرامی داشت به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛در این مراسم علاوه بر شرکت گستردۀ مردم از اقشار و اقوام مختلف، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور، محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون ارشد شورای عالی صلح، رییس مشرانو جرگه، رییس شورای عالی صلح، مقامات عالی رتبه دولتی، نمایندگان مردم در شورای ملی، رهبران احزاب  و اقشار مختلف مردم شرکت داشتند .


در این مراسم سخنرانان از شهید مزاری به عنوان شهید وحدت ملی یاد کرد واز کارنامه ها و مبارزات نظامی و سیاسی او ستایش کردند .


محمد اشرف غنی رییس جمهور کشوردر صحبت ویدیویی، شهید مزاری را یکی از شخصیت های تأثیر گزار سیاسی خواند که به گفته وی در روزگار سخت و ناهموار ندای عدلت و برابری سرداد. رییس جمهور غنی گفت که دلایل اهمیت شخصیت شهید مزرای این است که او در شرایط جنگ، جنگ را راه حل نمی دانست. برداشت شهید مزاری از قضایا آن بود که همیشه سیاستی باید مطرح شود که صلح، ثبات و رفاه پایدار را تأمین کند. او به وحدت ملی تأکید داشت و یکی از خواسته های او نظام مردم سالاری بود که براساس سهم گیری گسترده مردم، ساخته شده باشد و چنین نظام در واقع ضامن عدالت اجتماعی است .


رییس جمهور غنی گفت: به پاس احترام به آرمان های عدالت خواهانه شهید مزاری لقب رسمی «شهید وحدت ملی» را به شهید مزاری اعطاء می کنم و به یقین روح فرزندان پاک باز این وطن شادمان خواهد شد هنگامی که ببیند مردم ما با عزت و وحدت در کنار هم خاکروبه های جنگ را از سرزمین خود پاک می کنند و به آبادانی و شکوفایی آن همت گماشته اند .


سرور دانش معاون رییس جمهور نیز در این مراسم با برشمردن ویژگی های شخصیتی و طرز تفکر شهید مزاری گفت: اولین شاخصه در تفکر شهید مزاری عنصر «انسانی سازی سیاست» در افغانستان و اندیشه تأسیس یک دولت مدرن است. به گفته استاد دانش: شعارهایی چون عدالت اجتماعی، مشارکت ملی، وحدت ملی، برابری همه اقوام، نفی تبعیض، انحصار و حذف، تأکید بر انتخابات و بر تعدیل واحدهای اداری و معیار قرار گرفتن نفوس از سوی شهید مزاری، همگی ناشی از تفکر انسانی سازی سیاست دراندیشه مزاری است .


معاون رییس جمهور گفت: شهید مزاری در حیات سیاسی خود، مخالف سرسخت قوم گرایی و قبیله گرایی بوده و ما به تبعیت از تفکر رهبر ما، هر نوع تفرقه قومی، قبیلوی، مذهبی و سمتی را یک خیانت به کشور و یک فاجعه برای مردم خود تلقی می کنیم .


معاون رییس جمهور زیر بنای علمی سیاست و ارج گزاری به فرهنگ و اندیشه را دومین ویژگی تفکر شهید مزاری عنوان کرده گفت: شهید مزاری به این باور بود که دانش و فرهنگ، عامل اصلی ترقی و پیشرفت در جامعه و ماشین محرک سیاست است .


معاون رییس جمهور افزود: شهید مزاری آن قدر با ظرفیت و بلند نظر بود که در مقابل هیچ بزرگی خود را کوچک احساس نمی کرد و هیچ کوچکی هم در کنار او خود را کوچک و فرودست نمی دید، بلکه هر بزرگی در کنار او خود را کوچک و هر کوچکی در کنار او خود را بزرگ و با ارزش می یافت .


سرور دانش در مورد صلح گفت: ما هیچگاه ارزش های ملی و اسلامی و نظام مبتنی بر قانون اساسی را قربانی نخواهیم کرد. دشمنان و مخالفین مسلح در صورتی که به این ارزش ها احترام بگذارند، ملت افغانستان هم آنان را دو باره در آغوش خود خواهند پذیرفت و گرنه مقاومت و فداکاری مردم ما و دفاع مقدس نیروهای شجاع امنیتی ادامه خواهد یافت .


وی گفت: این آوازه ها که در سال جدید طالب یا داعش به منظور عبور به سمت شمال کشور، مناطق مرکزی را اشغال خواهد کرد، تنها جنگ روانی دشمن است. جوانان و دلیر مردان مناطق مرکزی هیچگاه این اجازه را به دشمن نخواهند داد .

هم چنین محمد کریم خلیلی معاون ارشد شورای عالی صلح گفت، شهید مزاری یک شهید صادق مربوط به همه مردم افغانستان است .


وی افزود که راه شهید مزاری راه همدلی، وحدت و یک پارچگی مردم افغانستان بوده و هست، هر کسی این راه را تحریف کند، جفا در حق مردم افغانستان است .


وی یکی از اهداف مزاری را تأمین عدالت اجتماعی در کشور خواند و افزود، اهداف بلند وی مربوط به همه اقوام افغانستان است . وی از رهبران گروه طالبان خواست تا از جنگ دست کشیده و به پروسه صلح بپیوندند.


فضل الهادی مسلم یار رییس مشرانوجرگه شهید مزاری را نمونه و الگوی عدالت طلبی در کشور عنوان کرده و بر ضرورت تأمین صلح با حفظ ارزش های کنونی و تحکیم وحدت و همدلی بین مردم افغانستان تأکید کرد .


دراین مراسم هم چنین نماینده شورای سراسری هزاره های اهل سنت و شورای هماهنگی اسماعیلیان افغانستان و نمایندگان تعدادی دیگر از نهادهای فرهنگی، مدنی، علمی و اجتماعی در باره شهید مزاری سخنرانی کرده و بر تحقق آرمان های شهید مزاری تاکید کردند .


از سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری همه ساله در ولایات افغانستان و در کشورهای مختلف جهان از سوی رهروان آن شهید گرامیداشت به عمل می آید. "افغانستان"

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، مزاری ، کابل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار