یونسکو، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد اعلام کرده است که ساخت مرکز فرهنگی بامیان آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛این سازمان پیش‌بینی می‌کند که ساخت این مرکز دست‌کم ۱۸ ماه طول بکشد و اگر همه کارها بر اساس برنامه پیش برود، مرکز فرهنگی بامیان تا پایان سال ۱۳۹۶ خورشیدی تکمیل خواهد شد.

یونسکو سال گذشته در یک رقابت بین المللی، طرح پیشنهادی یک تیم معماری آرجنتاینی را از میان بیش از هزار و هفتاد طرح ارائه شده برای ساخت مرکز فرهنگی بامیان برگزید.
 
هزینه دو و نیم میلیون دالری انجام این پروژه، از سوی دولت کوریای جنوبی تامین می‌شود.
کارلوس نهول، طراح آرجنتاینی مرکز فرهنگی بامیان، می‌گوید:"ما می‌خواستیم طرحی بیافرینیم که بازتاب‌دهنده تاریخ و فرهنگ محلی بامیان باشد. مکانی آرام برای گرد آمدن مردم به منظور توسعه فرهنگ و هنر."
 
ظاهر ساده این ساختمان، همانند یک قاب عکس، نماهای پیرامون، از جمله جای خالی پیکره‌های بودا را در بر می گیرد؛ مشخصه‌ای که هدف طراحان را برای تمرکز بر روی کارکرد ساختمان و رابطه آن با محیط اطراف را به نمایش می‌گذارد.
 
فضای بیرونی مرکز، به اندازه فضای داخلی برای طراحانش اهمیت دارد؛ فضایی که قرار است به صورت یک پارک در دسترس مردم باشد. طراحان بر این باورند که افغان‌ها به فضاهای خارجی، مانند حیاط، پارک و باغ علاقه دارند و برای همین کوشیده‌اند این مشخصه را در طراحی‌شان درنظر بگیرند.
برای ساخت این طرح قرار است از مصالح محلی استفاده شود.
 
تغییر طرح به خواست مردم
بعد از اینکه طرح کارلوس نهول برای ساخت پروژه مرکز فرهنگی بامیان پذیرفته شد، او و تیمش چند بار به افغانستان سفر کردند و به منظور تکمیل این طرح، با مردم محلی گفتگو کردند.
 
آقای نهول می‌گوید که این گفتگوها باعث شد که او در طراحی داخلی تجدید نظر کند و بر اساس خواست و پیشنهادهای مردم، در طرح پیشنهادی‌اش تغییرات اساسی ایجاد کند. طراح آرجنتاینی می‌گوید کارگاه‌های هنرهای محلی از جمله سفالگری، فضاهای آموزشی، کتابخانه، اتاق کنفرانس‌ها، نمازخانه و اتاق‌های موسیقی، فضاهایی خواهد بود که بر اساس خواست مردم محلی به مرکز فرهنگی بامیان اضافه می‌شود.
 
سلیمه یکی از شهروندان بامیان است که حدود شش ماه پیش به همراه شماری از جوانان محلی، با معماران این پروژه و کارکنان یونسکو راجع به انتظارات‌شان از این مرکز فرهنگی صحبت کرده است.
او می‌گوید: "در میان درخواست‌های متعدد مردم، چند مورد از همه پررنگ تر بود؛ از جمله نمایشگاه دائمی لباس‌های سنتی بامیان، نمایشگاه عکس و فلم، موزیم آثار باستانی، بخش مخصوص زنان، مانند اتاق‌های مشخص برای هنرهای دستی، کتابخانه و سالون مطالعات."
 
سلیمه می‌خواهد که مرکز فرهنگی بامیان همچنین مرکزی برای اجرا و گسترش موسیقی هم باشد. او امیدوار است که با وجود اسلامی بودن دولت، اجازه اجرای موسیقی در این مکان داده شود.
رشد فرهنگ و اقتصاد محلی
طاهر زهیر، والی بامیان، مهمترین هدف مرکز فرهنگی را ایجاد محیطی می‌داند که تمام آثار باستانی این ولایت را دربر گیرد.
 
آقای زهیر معتقد است که این کار به تسهیل مطالعات باستان شناسی منطقه کمک خواهد کرد و در رشد و رونق فرهنگ، هنرهای بومی و حفظ میراث فرهنگی هم موثر خواهد بود.
حدود ۳ ماه پیش، ولایت بامیان عضو شبکه شهرهای خلاق جهان در سازمان یونسکو شد؛ والی بامیان معتقد است که دلیل اصلی آن، صنایع دستی، هنر بومی از جمله موسیقی محلی و هنرهای تجسمی بوده است.

طاهر زهیر می‌گوید: "اگر مرکز فرهنگی بامیان از این هنرها حمایت کند، زمینه رشد و رونق آنها نیز ایجاد می‌شود.".
 
محمدرضا ابراهیم، استاد علوم اجتماعی و جامعه شناسی دانشگاه و مدیر اجرایی اتحادیه گردشگری بامیان پیش‌بینی می‌کند که مرکز فرهنگی این ولایت، با فراهم کردن زمینه رشد فرهنگ مردم محلی، نه تنها پتانسیل فرهنگی بامیان را افزایش خواهد داد، بلکه با جلب توجه به اهمیت ارزش‌های تاریخی و فرهنگی، در حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی هم موثر خواهد بود.
 
جمع شدن سنت، فرهنگ و تاریخ در یک مکان می‌تواند به حفظ و توسعه آن کمک کند. انتظار می‌رود مرکز فرهنگی بامیان یکی از مراکز مهم گردشگری هم باشد و تاثیرات مثبتی بر اقتصاد این ولایت محروم افغانستان بگذارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، بامیان ، بودا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار