رئیس کانون سردفترداران و دفتریاران گفت:در حال حاضر 95درصد اسناد در کشور الکترونیکی ثبت می شود و سال آینده به صد در صد می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفترداران و دفتریاران درنشست خبری که امروز(شنبه)برگزار شد،اظهار داشت:در قوانین مختلف و بودجه سال گذشته و برنامه پنجم توسعه الکترونیکی شدن استناد در دفاتر ثبت اسناد الزامی شد در حال حاضر 95درصد اسناد ثبت الکترونیکی شده اند و 5درصد باقی مانده تحت عنوان قانون کاداستر بوده و برای آن قانون نوشته شده است.
 
وی افزود :ثبت الکترونیکی اسناد باعث شفاف سازی مالی در نظام اقتصادی کشور ،جلو گیری از پولشویی و سرعت در معاملات می شود.
 
دشتی اردکانی در رابطه با ثبت الکترونیکی آنی اجناس بیان کرد: سازمان ثبت به مانند یک ساختمان قدیمی و صد ساله است که خیلی از افراد در آن اعتقاد دارند که باید  به صورت دستی ثبت شود در حال حاضر تمام اسناد به سرعت در حال الکترونیکی شدن هستند که در این راستا بیشتر اسناد اسکن و داده‌ها وارد سیستم شده‌اند.

وی افزود: بسیاری از سندها در دفاتر اسناد رسمی قابل خواندن نیست و سال 95 می‌تواند سالی شکوفایی سازمان ثبت اسناد باشد.

رئیس کانون سردفترداران و دفتریاران کشور در رابطه با عدم قبول وکالت‌نامه‌های تعویض پلاک از سوی پلیس گفت:در قانون مدنی هر شخصی می‌تواند برای خودش وکیل انتخاب کند و تنظیم وکالت نامه جزء حقوق مدنی افراد به شمار می‌آید و اگر پلیس از قبول وکالت‌نامه‌های تعویض پلاک جلوگیری کند از حضور شهروندی ممانعت کرده است گاهی عنوان می‌شود که ممکن است این وکالت‌نامه‌ها جعلی باشد که با استفاده از سامانه ثبت اسناد و وارد کردن کد رهگیری می‌توان از اصالت گواهینامه‌ها اطلاع پیدا کرد.

دشتی اردکانی با اشاره به خدمات درمانی سازمان ثبت به کارمندان  این سازمان بیان کرد: در حال حاضر سازمان ثبت اسناد و املاک با بهترین مراکز درمانی استان تهران قرارداد بسته است که خدمات بهداشتی و درمانی در این بیمارستان‌ها و فرانشیزی پانزده درصد به سردفترداران و خانواده‌های آن‌ها ارائه می‌شود. همچنین این کانون با 200 مرکز درمانی در استان‌های دیگر قرارداد امضا کرده است.

رئیس کانون سردفترداران و دفتریاران کشور در رابطه با نظارت بر دفاتر اسناد رسمی، وضعیت دفاتر و میزان تخلفات اظهار داشت: بارها اعلام کردیم که تنها نهادی در کشور هستیم که از سوی چهار مرجع رسمی مورد بازرسی قرار می‌گیریم تمام دفاتر اسناد رسمی از سوی سازمان بازرسی کل کشور، سازمان اسناد، ادارات ثبت و اداره مالیاتی  مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

دشتی اردکانی گفت: تاکنون 60 درصد دفاتر اسناد مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و بیشترین تخلفات مربوط به عدم نگرفتن استعلام بوده است که موجب شد 128 پرونده  به دادگاه ارجاع شود ،در حال حاضر 22 درصد تخلفات کاهش پیدا کرده است.

وی در رابطه با دفتر دار متخلف در پرونده بابک زنجانی افزود: تاکنون شکایتی در این رابطه به سازمان ثبت اسناد ارائه نشده است و کار رسیدگی به این پرونده بر عهده دادگستری و دادگاه است.

رئیس کانون سردفترداران و دفتریاران کشور در خصوص افزایش تعرفه‌های  ثبت اسناد در سال 95 بیان کرد: افزایش تعرفه‌ها هر چهار سال یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد و این بازنگری به مسئله افزایش تعرفه‌ها باز نمی‌گردد و اگر اداراتی مورد تخلف باشند افراد می‌توانند  به سازمان ثبت اسناد مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: در مسیر ثبت الکترونیکی اسناد تنها مشکل موجود قطع اینترنت است که در بیشتر سازمان‌ها وجود دارد در حال حاضر 110 دفتر ثبت اسناد به عنوان دفاتر قضایی به ارائه خدمات الکترونیکی قضایی می‌پردازند که از این تعداد 55 دفتر در تهران قرار دارد که 46 نوع خدمات را به مردم ارائه می‌دهد و در نظر داریم  این دفاتر در سال آینده توسعه پیدا کند.

دشتی اردکانی تصریح کرد: در حال حاضر در رابطه با صدور اسناد تک برگی شهروندان نیاز به حضور در دفاتر ثبت اسناد رسمی را ندارند و دفاتر املاک این خدمت را ارائه می‌دهد و در نظر داریم سال آینده به عنوان مرکز میانی اعطای امضای الکترونیک وارد کار شویم و تمامی دفاتر اسناد رسمی، گواهی امضای الکترونیک را صادر کنند.

وی گفت: سال آینده در رابطه با جذب سردفترداران جدید برنامه‌ای نداریم. همچنین سال گذشته از نظر ثبت اسناد رسمی نسبت به سال 93 دچار کاهش بودیم  و آمارها نشان می‌دهد سال 93 ، 15 میلیون و 329 هزار و 322 عدد سند در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده بود که این مقدار در سال 94 به 13 میلیون و 426 هزارو 19 عدد رسیده است که کاهش 15.3 دهم درصدی را نشان می‌دهد که بیشترین کاهش در ثبت اسناد رهنی و تسهیلات بانکی بوده است.

انتهای پیام/    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار