صنایع‌دستی مازندران با قدمتی 6500 ساله هدیه مناسبی برای مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، صنایع‌دستی در مازندران قدمتی 6500 ساله دارند. صنایعی مانند قالیبافی، گلیم‌بافی، حصیربافی، چادرشب و جوراب بافی، نخ‌ریسی، نمد مالی، زیلو، جاجیم، ظروف گلی، وسایل چوبی که مواد خام این محصولات در طبیعت مازندران به فراوانی یافت می شود.

هنرمندان مازندرانی با چوبهای جنگلی ، منبت کاری، لاک تراشی می کنند و با گیاهان جنگلی و موی حیوانات هنرهای داری مانند گلیم بافی و نمد مالی خلق می کنند.

منبت‌کاری

تاریخچه منبت کاری به قرون پنجم تا هفتم هجری قمری باز می گردد آثاری که روی منبرهای چوبی، صندوق مزارها، در و پنجره و رحل قرآن باقی‌مانده است حکایت از رونق ویژه‌ این هنر در سالهای گذشته دارد هنری که هنوز در ساخت پنجره‌های زیبا و خوش‌نقش‌ونگار چوبی و رواق بناها کاربرد دارد.

لاک تراشی

لاک تراشی در مناطق روستایی و جنگلی موردتوجه بود وهنرمند با ساخت سازه‌هایی نیازهای روزمره خود را به وسایل چوبی تامین می کرد وسایلی مانند جوله، کلز، لاک دانه پاش، قند چوله، تنباکو، چوله، قاشق، ملاقه، کترا که با استفاده از ریشه و تنه درختان تولید می شد.

حصیربافی

حصیربافی در غرب استان رایج است و هنرمندان برای زیرانداز منازل روستاییان با گیاهان خودرویی مانند گاله» و «واش» که در باتلاق‌ها و آب‌بندان ها می‌روید ، نوعی زیرانداز به نام «کوب» می بافتند تا زیبایی های درهم پیچیده حصیر زینت خانه ها نیز باشد. این هنر اکنون علاوه بر کوب بافی در تهیه زنبیل و سبد نیز کاربرد دارد.

از میان صنایع دستی که با موی حیوانات بافته می شود میتوان به گلیم بافی، موج بافی و چلک ریسی اشاره کرد.

گلیم‌بافی

گلیم‌بافی هنوز در بیشتر روستاها و شهرهای استان وجود دارد. نقوش گلیم اغلب به شکل هندسی است و بافنده با الهام از طبیعت و رنگهای شاد پیرامون خود بر تار و پود گلیم نقش می‌زند، این هنر اکنون در بسیاری از مناطق روستایی ازجمله متکازین از توابع بهشهر، بخش دودانگه شهرستان ساری، آلاشت سوادکوه، کجور، نوشهر و کلاردشت مورد توجه است.

موج بافی

ماده اولیه موج بافی که با نام‌های رختخواب‌پیچ و ایزار نیز خوانده می شود، پشم حیوانات است که به دلیل ارزان بودن ، قابلیت شستشو ، استحکام، نرم و سبک بودن به‌عنوان هنر فراگیری درگذشته رونق داشت واینروها اگرچه کم رنگ شده است اما مسافران منطقه کجور نوشهر و چالوس می توان آن را به عنوان سوغات نوروزی تهیه کنند.

چلک ریسی

چلک ریسی یا نخ ریسی نیز از صنایع دستی مازندران است که زنان هنرمند استان با استفاده از پشم گوسفند و تبدیل آن به نخ، تولیدات زیبایی مانند جوراب پشمی و پارچه‌های پشمی مانند چوخا و باشلق می بافند که به عنوان پالتوی چوپانان این استان استفاده می‌شود.

سید رحیم موسوی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: نخستین نشانه‌های صنایع‌دستی مازندران درغار کمربند شهرستان بهشهر به‌دست‌آمده است تاریخ ۶۵۰۰ سال دارد.

وی افزود: در حفاری‌های سالهای ۱۹۵۰ میلادی در این غار، پارچه بافته‌شده از پشم گوسفند و موی بز به دست آمد و با روش آزمایش کربن ۱۴ معلوم شد مربوط به ۶۵۰۰ سال قبل است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، سوغات ، صنایع ، دست ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.