مراسم آیینی" چشم آرو" در راه ثبت ملی

پرونده ثبتی مراسم آیینی" چشم آرو" همزمان با جشن نوروزگاه از سوی دفتر ثبت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تهیه و به دفتر ثبت آثار کشور ارسال گردید.

مراسم آیینی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، مسئول ستاد برگزاري طرح ملي نوروزگاه در خراسان رضوي گفت: این مراسم از مراسم آیینی بسیار قديمي می باشد است که در کهن ترین آثار مکتوب خراسان و از جمله اسرار نامه عطار از آن نام برده شده است.

ابوالفضل مكرمي فر افزود: ثبت این پرونده پس از تایید در دفتر ثبت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور همزمان با برگزاری جشن نوروزگاه در مشهد اعلام و در فهرست آثار ملی ناملموس قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، مراسم چشم آرو از جمله مراسمی است که معمولا در روزهای پایانی سال در روستاهای بژدن، گنبذ و سرمزار در شهرستان سبزوار از شهرهای استان خراسان رضوی برگزار می گردد.

مسئول ستاد برگزاري طرح ملي نوروزگاه در استان اضافه كرد:در این آیین مرسوم است که بر روی کوزه و یا سبویی سفالین نقش آدمی را رسم می کنند و برای دفع چشم زخم درون آن سکه های سفید و سیاه می ریزند و در شب چهارشنبه سوری پیش از آتش بازی آن را از بام به کوچه می افکنند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار