ماهی قرمز با مهیا نمودن شرایط لازم برای زندگی مانند دمای مناسب، آب سالم، اکسیژن کافی و سایر فاکتورهای مورد نیاز ده سال عمر می کند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان دامپزشکی کرمان گفت : با توجه به مسئولیت خطیر دامپزشکی در حفظ سلامت و بهداشت جامعه همچنین به حداقل رساندن امکان انتقال احتمالی بیماریهای مشترک بین انسان و دام از ماهی قرمز به انسان، اداره کل دامپزشکی استان کرمان طرح نظارت و ساماندهی مراکز عرضه ماهی قرمز را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ایام منتهی به سال نو حمل و نقل ماهیان قرمز همچنین تراکم این ماهیان در آکواریم های برخی مراکز عرضه ماهیان زینتی افزایش می یابد افزود: حفظ سلامت آبزیان زینتی از جمله ماهیان قرمز نیز از اهداف اجرای این طرح می باشد.

دکتر نجمه حاج علی زاده گفت: حمل و نقل های خارج از ضابطه و بدون رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه ایی می تواند باعث ابتلاء ماهیان به بیماریهای مختلف شود.

وی ادامه داد: افزایش تعداد و تراکم ماهی قرمز در یک آکواریم همچنین عدم وجود هوادهی، فیلتراسیون، تغذیه و دمای مناسب نیز از عوامل مستعد کننده ابتلاء این آبزیان به انواع بیماریها می باشد.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان با اشاره به اینکه احتمال انتقال برخی بیماریها از ماهی قرمز به انسان وجود دارد گفت: بهتر است تمام افراد مخصوصاً کودکان و افراد سالخورده از دست زدن و تماس مستقیم دست با این ماهی‌ها اجتناب نمایند و در صورت لزوم پس از تماس، دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

وی اظهار داشت : یک ماهی سالم دارای پوستی براق و تحرک مناسب می باشد و همچنین چشم ها نباید به صورت فرورفته یا برآمده غیر طبیعی باشد.

حاج علی زاده در ادامه افزود: از خرید ماهیان دارای لکه‌های سفید، خاکستری و یا قرمز اطراف دهان و روی بدن خودداری نمایید.

وی ضمن تاکید بر عدم خرید ماهی از افراد دوره گرد، دستفروشان و سایر مراکز غیرمجاز ادامه داد: ماهیان این مراکز به دلیل عدم رعایت شرایط و اصول بهداشتی از سلامت لازم برخوردار نیستند.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به نقش آموزش در دستیابی به اهداف طرح نظارت بر عرضه ماهی قرمز خاطرنشان کرد : از جمله اقداماتی که در اجرای این طرح صورت می پذیرد حضور کارشناسان این اداره کل در مدارس و توزیع برشورهای مختلف در سطح جامعه همچنین مدارس جهت آموزش و آشنایی بیشتر دانش آموزان و افراد جامعه با شرایط نگهداری صحیح ماهی قرمز می باشد.

وی افزود: از هم استانیها عزیز درخواست می کنیم جهت جلوگیری از آلودگی احتمالی، تخریب و به هم خوردن نظم اکوسیستم های محیط زیست از رها سازی این ماهی ها در رودخانه ها و تالاب ها جداً بپرهیزند.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: ماهی قرمز ، مرگ ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار