شورایعالی مدیریت اقتصادی طرح‌های انکشاف ساحه آزاد اقتصادی باریک آب و ایجاد اداره قوه کار را تصویب کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ دفتر ریاست جمهوری با اعلام این خبر می‌گوید که این طرح‌ها روزشنبه در جلسه شورای عالی مدیریت اقتصادی که تحت رهبری رییس جمهور برگزار شده بود، تصویب شده است.

رییس جمهور غنی در این جلسه گفته است که باید تیم مشترک با حضور نمایندگان سکتورهای مختلف به منظور تعیین قیمت زمین به منظور انکشاف ساحه آزاد اقتصادی باریک آب کار کند. به گفته آقای غنی، این اقدام باعث خواهد شد تا از یک طرف سکتور خصوصی تشویق به سرمایه شود و از جانب دیگر دولت نیز عایدی بدست آورد.

رییس جمهور همچنین می‌افزاید که نیازمندی ساحه آزاد اقتصادی باریک آب به آب و برق نیز مورد بررسی قرار گیرد. آقای غنی از اداره انکشاف کابل بانک جدید نیز خواسته تا بخاطر مدیریت این ساحه به گونه مشترک با مشاور اقتصادی ریاست جمهوری پیشنهادات مشخصی به شورای عالی مدیریت اقتصادی ارایه کند.

اشرف‌غنی می‌گوید که حکومت در پروژه انکشاف ساحه آزاد اقتصادی باریک آب، بجای عاید دولتی روی ایجاد تحرک اقتصادی سکتور خصوصی تمرکز خواهد کرد. به گفته او، به هر اندازه‌ای که تحرک اقتصادی افزایش یابد به همان اندازه زمینه‌های کاری مساعد می‌گردد.

رییس جمهور با اشاره به تصویب طرح ایجاد اداره قوه کار نیز گفت که حکومت کار، توانایی و ظرفیت سکتور خصوصی را ارزیابی می‌کند و قوه کار روی پر نمودن خلاهایی تمرکز خواهد کرد که در آن سکتور خصوصی علاقمندی ندارد.

وی تاکید کرد که در مورد کار و توانایی، اولویت‌ها و ساحات اداره قوه کار یک طرح مشخص ترتیب شود تا ساحات تحت پوشش آن مشخص گردد.

همچنین در جلسه شورای عالی مدیریت اقتصادی فیصله شده تا برای پاک‌کاری شهر کابل به شکل ربع‌وار از قوه کار استفاده شود. شرکت‌کنندگان جلسه گفته‌‌اند که هرچند حفظ، مراقبت و پاکسازی شهر کابل وظیفه شهرداری است، اما قوه کار دراین راستا باید همکاری نماید.

رییس جمهور غنی در جلسه کمیسیون تدارکات ملی نیز از آغاز کار عملی شماری از پروژه‌های زیربنایی به شمول چند بند آبی نیز خبر داده است.

براساس اعلامیه دفتر ریاست جمهوری، وزارت انرژی و‌ آب طرح اعمار بیست و نه بند آبی بزرگ، متوسط و کوچک را در این جلسه ارایه کرده و رییس جمهور از وزارت مالیه خواسته تا در زمینه فراهم‌آوری منابع مالی برای این پروژه‌ها اقدام کند. آقای غنی می‌گوید که به منظور آغاز کار عملی پروژه‌های زیربنایی از جمله اعمار بندها نظربه تعادل و امکانات موجود باید اقدام خواهد شد.

در همین‌حال، عبدالله عبدالله رییس اجراییه نیز در جلسه کمیته تدارکات ملی گفته است که ابتدا پروژه‌های انکشافی اولویت بندی شوند. به گفته آقای عبدالله، کار پروژه‌های دارای اولویت با درنظرداشت امکانات موجود بدون تعلل باید آغاز شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.