چهارشنبه سوری نام جشنی است که تغيير يافته مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام پنجه دزديده يا اندرگاه است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ چهارشنبه‌سوری نام جشنی است که تغيير يافته مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام پنجه دزديده يا اندرگاه است. اين جشن برگرفته از آيين زرتشتی است که ايرانيان از 1700سال پيش از ميلاد تاکنون در پنج روز آخر هر سال،آن را با برافروختن آتش و جشن و شادی در کنار آن برگزار می کنند.
متاسفانه در چند سال اخير جشن و مراسم چهارشنبه سوری به يکی از عوامل برهم زننده نظم و امنيت تبديل شده است.گزارش های رسمی حاکی از آن است که صدمه های جانی و مالی ناشی از چهارشنبه سوری بسيار زياد است ولی متاسفانه کسانی هستند که از اينگونه حوادث عبرت نمی گيرند، و هر ساله شاهد حوادث ناگوار و ناراحت کننده ای هستيم.
 توصيه هايی از محمد قنبری"رئيس برآورد اجتماعی معاونت انتظامی استان کرمانشاه که می توانددرچهارشنبه سوری به سلامت افراد و اجتماع کمک کند:
- قبل از چهارشنبه آخرسال فرزندانتان را از خطرات آتش و باروت آگاه کنيد و از آيين های پاک ايرانی با آنها صميمانه سخن بگوييد.
- در شب چهارشنبه آخرسال، در کنار فرزندانتان باشيد و برايش محيطی صميمی آماده سازيد.
- اگر قصد ميهمانی داريد قبل از غروب شب چهارشنبه آخر سال خانه را ترک و يا ميهمان خود را بپذيريد و خودروهايتان را در حياط و يا پارکينگ مطمئن پارک کنيد.
- مراقبت کنيد تا فرزندتان مواد آتش زا(ترقه و ....) را در خانه نگهداری نکند و در صورت خريد مواد منفجره کم خطر با او همراه باشيد.
- از آتش زدن مواد منفجره دست ساز و غير استاندارد و مواد آتش زا مانند کپسول گاز، لاستيک، بنزين، الکل و کاربيت خودداری کنيد.
- حياط خانه را از مواد آتش زا تخليه و تانکر نفت و کپسولهای گاز را پوشش دهيد.
- آتش های پرحجم غير قابل مهار مي باشند، از اين کار ممانعت به عمل آوريد.
- قبل از برپايی آتش ، اسباب اطفاء آتش و جعبه کمک های اوليه را در دسترس قرار دهيد.
- از انفجار مواد منفجره در پيرامون پست های برق، ايستگاه های تقليل فشار گاز پارکينگ های عمومی خوددار کنيد.
- صداي انفجار مواد آتش زا، موجب عارضه روانی در نزد کودکان و افراد مسن و بيمار مي شود رعايت حال آنان فراموش نشود.
- قبل از مراسم چهارشنبه آخرسال، خانواده های محترم، دور هم نشسته و در ارتباط با ايمنی و سلامتی خود و ديگران به توافق برسند.
- متاسفانه در سالهای قبل دست و چشم برپاکنندگان آتش، بيشتر آسيب ديده بود توصيه های جدی در مراقبت از دست و چشم را يادآور شويد.
- در چهارشنبه آخرسال گروه سنی نوجوان و جوان بيشترين آسيب را مي بينند، با نوجوان و جوان تان همراه باشيد.
 خبر داريد که با برپايی هر رسم و آيينی، شخصيت و هويت فرهنگی بيان مي شود با جايگزين کردن آداب انسانی و عاطفی، به احياء رسم های پاک بپردازيم.

 همواره آتش و هيجان زيبايی و جوانی را يکجا به کام می کشد مراقب زيبايی تان باشيد.

بين سلامتی و بهار خوش رنگ چند ساعت فاصله هست .. آيينهای خوش را به آتش نکشيم.


انتهای پیام/
برچسب ها: کرمانشاه ، آیین ، خوشرنگ ، آتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.