کارشناس حقوق بین الملل و کارشناس ارشد مسائل بین الملل با حضوردر گفتگوی ویژه خبری امشب به بحث و بررسی پیرامون بهانه جویی غرب در پسابرجام پرداختند.

حبیب زاده: ایران تمام تعهدات خود به موجب برجام را انجام داده استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع بهانه جویی غرب در پسابرجام با حضور توکل حبیب زاده استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل و بهشتی پور کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 24 اسفندماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این گفتگو حبیب زاده کارشناس حقوق بین الملل در تشریح این موضوع که آیا رزمایش موشکی ایران ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است گفت: منعقد شدن برجام به عنوان یک سند پذیرش رسمی صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران است و در مرحله کنونی که در آن هستیم اجرایی شدن برجام نیز قرار بود یک تغییر اساسی در بررسی موضوع ایجاد کند و منجر به این شود که 1+5 و شورای امنیت روابط جدیدی با ایران ازسر بگیرد و نسبت به ماهیت صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران اعتماد حاصل شود.

ایران تمام تعهدات خود به موجب برجام را انجام داده است

وی با تاکید بر این که ایران تمام تعهدات خود نسبت به برجام را انجام داده است گفت: انتظار می رفت به کشورهای 1+5 در مرحله اجرایی شدن برجام نگاه جدیدی به روابط خود با ایران داشته باشند نه این که به بهانه هایی که هیچ مبنای حقوقی ندارد به دنبال برچسب زدن های گذشته خود باشد و ادعا کند که ایران از تعهدات خود تخطی کرده است.

این کارشناس حقوق بین الملل اضافه کرد: تعهدی که آمریکایی ها مدعی هستند که ایران آن را نقض کرده است به بیانی مستقلی که 1+5 ضمیمه قطعنامه 2231 کرده است برمی گردد که در بند 3 این بیانیه از ایران درخواست می شود که 20 فعالیت مرتبط با موشک های بال استیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای صورت ندهد بنابراین آن چه که از ایران خواسته شده تا انجام بدهد بحث فالیت موشک هایی است که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارد.

حبیب زاده بیان داشت: زمانی که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران از سوی غرب بعد از سال ها مورد اذعان قرار گرفته کلاهک هسته ای وجود ندارد که بخواهد با این موشک ها حمل شود ضمن این که خارج از این تعهدات بین المللی نیز مقام معظم رهبری  فتوایی در مورد حرمت استفاده از این سلاح ها صادر کرده که الزام آن در نظام حقوقی ما بیش از عنوانی است که این تعهدات بین المللی برای ما ایجاد می کند لذا هیچ گاه فعالیت هسته ای ما نظامی نبوده که بخواهیم موشک هایی را طراحی کنیم که بتواند کلاهک هسته ای حمل کند لذا موشک های بال استیکی که جمهوری اسلامی ایران آزمایش کرده و خواهد کرد جزء سلاح های متعارف تلقی شده و نقض قطعنامه 2231 نیست.

بهشتی پور کارشناس مسائل بین المللی نیز در همین رابط گفت: گروه 1+5 موضع واحدی  در رابطه با بحث موشکی ایران که هم اکنون در رسانه ها مطرح است ندارند و بحث مطرح شده بیشتر توسط آمریکا، صهیونیست ها و فرانسوی ها است بنابراین نباید کل 1+5 را دارای یک موضع واحد در برابر این مسئله بدانیم.

بحث دفاعی ایران در هیچ رده ای از  مذاکرات مورد مذاکره نبوده است

وی خاطر نشان ساخت: بحث دفاعی ایران در هیچ رده ای از مذاکرات قابل مذاکره نبوده است چرا که حق مسلم ایران است که امنیت خود را در برابر تهدیدات تامین کند بر این اساس محدودیت موشکی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل تصور نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل به دلیل طرح این موضوع توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: اسرائیل از ابتدا با توافق غرب با ایران مخالف بود و تمام تلاش خود را کرد که این توافق حاصل نشود اما بعد از این که این توافق حاصل شد سعی دارد جلوی اجرایی شدن آن را بگیرد.

حبیب زاده با اشاره به این که یکی از تعهدات کشورهای عضو 1+5 در این است که به دنبال تحریم جدید نباشند افزود: تاکنون ایران تمام تعهدات ناشی از برجام را انجام داده و آژانس هم نیز این مسئله را مورد تایید قرار داده است

کارشناس امور بین الملل با اشاره به برگشت پذیری برجام خاطر نشان کرد: طبق منشور سازمان ملل متحد اگر کشوری اقدامی را انجام دهد که سبب تحریک صلح و امنیت بین الملل شود موضوع از طرف شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی قرار می گیرد.

هر کشوری حق دارد در برابر تعهدات احتمالی دفاع مشروع انجام دهد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا اقدام جمهوری اسلامی ایران در موضوع آزمایش موشک بال استیک نقض حقوق بین الملل و یا نقض برجام است گفت: این موضوع نقض حقوق بین الملل و یا نقض برجام محسوب نمی شود لذا هر کشوری حق دارد از خود در برابر تعهدات احتمالی دفاع مشروع کند لذا لازمه این دفاع تمهیدات تسلیحاتی متعارف است

حبیب زاده با بیان این که دفاع مشروع برای کشورها شناخته شده است عنوان کرد: موشک های جمهوری اسلامی ایران برای حمل سلاح ساخته نشده اند.

کارشناس امور بین الملل با اشاره به اصل حسن نیت که در منشور سازمان بین الملل و برجام مورد تاکید قرار گرفته است عنوان کرد: کشورها باید بر اساس حسن نیت رفتار کنند لذا باید اذعان داشت که ایران از تعهدات خود تخطی نکرده است.

بهشتی پور در ادامه با اشاره به فضای انتخاباتی آمریکا که تحت تاثیر لابی صهیونیستی قرار گرفته است گفت: اگر قطعنامه اعلام می شد روسیه وتو می کرداین در حالی است که تحریم ایران مناقع اقتصادی چین را به خطر می اندازد پس باید اذعان داشت که بیشتر مسائل مطرح شده جوسازی رسانه ای و تبلیغاتی است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار