مراسم کوزه‌شکنی یکی از آداب و رسوم پایان سال مردم شهرستان قاین است که از دیرباز در این شهرستان اجرا می‌شود.

برگزاری آئین سنتی کوزه‌شکنی در خراسان جنوبی
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی گفت: این رسم در روزهای پایان سال بعد از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری انجام می‌شود.


مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: در این رسم کوزه‌های کهنه و قدیمی را که آب از آن تراوش نمی‌کند و آب داخل آن سرد نمی‌شود و همچنین به مرور زمان و استفاده طولانی از آن، داخلش را جلبک گرفته و دیواره آن سبز رنگ شده است، از سردر حیاط خانه به داخل کوچه می انداختند و براین اعتقاد و باور بودند که با شکسته شدن این کوزه بلا و بیماری از این خانواده دور خواهد شد.

برآبادی بیان کرد: برخی افراد داخل کوزه مقداری زغال به نشانه سیاه بختی، کمی نمک به نشانه شور چشمی و یک سکه به نشانه تنگدستی می‌اندازند و سپس کوزه را به دور سر خود و افراد خانواده می‌چرخانند و از بالای بام خانه به داخل کوچه می‌اندازند و همزمان این شعر را هم می‌خوانند: "غم برو شادی بیا مهنت برو روزی بیا".

وی تصریح کرد: در پایان هم با کوزه ای نو و تمیز آب از قنات و یا چشمه به داخل خانه می آورند و این مراسم همراه با شور و شعف و شادمانی اجرا می‌شود.

برآبادی اظهار داشت: این مراسم کارکردهای دیگری هم دارد از جمله کارکرد بهداشتی، چون کوزه‌هایی که پوشیده از جلبک هستند و استفاده از آنها باعث بیماری می‌شود را کنار می‌گذارند و به جای آن کوزه جدید استفاده می‌کنند.

مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این مراسم به شماره817 -91/11/4 در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.