اثر رنگ ها بر زندگی آنچنان نمود پیدا کرده که بشر هر روز از شگفتی های بیشتری در رابطه با مغز انسان ها رونمایی میکند.ثابت شده اتاقهایی از بیمارستانها که رنگ آبی یا شیشههای آبیرنگ دارند، اثر خوبی روی بیماران دارد.
چینش رنگ ها در کنار هم و هارمونی آن ها تا آن جا پیش رفته که روی انرژی ذهن انسان و احساسات و عواطفشان تاثیر گذارند. حتی می توانند تاثیرات فیزیکی مثل کنترل فشار خون، اشتها، استرس و... را هم داشته باشند.
هر سال تعدادی از شرکت های معتبر مد و طراحی لباس، هنرمندان، بازیگران، روانشناسان دور هم جمع می شوند تا با انتخاب یک رنگ برای سال بتوانند انرژی ذهنی مردم دنیا را متعادل کنند.
سنت رنگ سال یک قانون نانوشته اما یک رسم محبوب است چرا که مردم خسته از هیایوی سال قبل به دنبال تغییر در زندگی خود هستند و شاید این تغییر از کوچکترین بخش زندگی یعنی رنگ شروع شود.
روش انتخاب رنگ سال
شاید برای شما جالب باشه اگر بدانید در انتخاب رنگ سال عوامل متعددی تاثیر گذار هستند. انتخاب رنگ سال یک فرایند پیچیده است که به اتفاقات و رویدادهای سال گذشته مربوط می شود. به طور مثال انتخاب رنگ بستگی به بلایای طبیعی ، مسائل اقتصادی، جنگ های اتفاق افتاده در جهان در سال گذشته دارد.
موسسه پانتون شرکتی است واقع در شهر کارلستات نیو جرسی که بهخاطر سیستم رنگ پانتون (PMS) که فضایی رنگی و اختصاصی است و در صنایع بهویژه چاپ استفاده میشود، شناخته میشود. این شرکت همینطور به عنوان تعیینکننده غیررسمی رنگ سال، شهرت جهانی دارد.
اما برندهای مطرح پوشاک در کمپانی های پر مدعای خود سعی در انتخاب رنگ های مختلف دارند به همین دلیل در چند سال اخیر شاهد انتخاب رنگ های جداگانه از سوی شرکت های متفاوت و مطرح مد و طراحی لباس هستیم.
این شركتهاي معتبر پوشاك دنيا در آستانه سال نوي ميلادي، رنگ سال را در سايتهاي اينترنتيشان اعلام ميكنند و بلافاصله ويترين نمايندگيهايشان را پر ميكنند از انواع و اقسام پوشاكي كه به رنگ سال دوخته شده است . اما اين شركتها در سايتهايشان از دلايل انتخاب رنگشان حرفي نميزنند؛ هر چند كسي هم سؤال نميكند؛ مردم فقط دوست دارند اسم يك رنگ را از کمپانی محبوبشان بشنوند و بلافاصله تغيير رنگ دهند!
نوروز و تاثیر رنگ سال در کشور ما
در كشور ما هم رنگ سال با كمي تأخير و در آستانه نوروز مطرح می شود. اما جدا از تمام مسائل مطرح شده در انتخاب رنگ برای انواع پوشش در جامعه ایرانی اسلامی نکات زیادی باید مد نظر قرار گیرد.
مردم اين روزها خيلي اهل مدگرایی شدهاند و بسیاری از افراد هستند که بنا بر همین رسم رنگ سال یا پوشش فلان بازیگر و هنرمند خارجی و یا داخلی اصرار دارند همرنگ جماعت شوند بدون اینکه اندام و رنگ پوست و ....را در نطر بگیرند.
بعضي وقتها بر سر رنگ سال هم دعوا ميشود! اين روزها بعضيها ميگويند رنگ سال آبي صورتي است و بعضيها ميگويند كه استخواني مد شده، بعضيهاي ديگر هم از رنگهاي ديگر نام ميبرند كه به عنوان رنگ سال معرفي شده است.
كارشناسان ميگويند كه علت اين اختلاف كاملا مشخص است. شركتهاي معتبر پوشاك در دنيا هر كدام يك رنگ را بهعنوان رنگ سالشان انتخاب ميكنند و اين ماجرا وقتي به كشور ما ميرسد همه سردرگم ميشوند كه بالاخره رنگ سال چه رنگي است.
ناگفته نماند که برخی از فروشندگان هم به این دلیل که برخی از اجناس با رنگ های عجیب و غریب روی دستشان مانده است و با چیدن ویترین مغازه های خود را با همان لباسهای قدیمی رنگ سال را تغییر میدهند و آن چه خود می خواهند را به مردم القا می کنند.
اسلام و انتخاب رنگ لباس
اما اینکه معیار انتخاب رنگ درست چه باید باشد باید توجه داشت که لباس وسیله پوشش و حفظ بدن از سرما و گرما و آلودگى، و مایه آبرو، زینت و آراستگى انسان است و انتخاب رنگ آن یک امر ذوقی و سلیقه ای است که با توجه به آداب و رسوم ،سن ،شرایط محیطی و جغرافیایی گوناگون متفاوت است و مردم در انتخاب آن آزاد هستند.
اما پیشوایان معصوم ما نسبت به بعضی از، رنگ ها عنایت ویژه های داشته اند از جمله:
1. "سبز"
سبز از جمله رنگ های بود که مورد پسند پیامبر اکرم (ص) براى لباس بود.[1]
2."سفید"
بیشتر جامههاى پیامبر سفید بود و میِ فرمود: لباس سفید را بر زندگانتان بپوشانید و مردگانتان را هم با پارچه سفید کفن کنید. [2]
3. "زرد"
پیامبر اکرم (ص) ملحفهاى داشت که با زعفران رنگ آمیزى شده بود و گاهى تنها با پوشیدن همان، با مردم نماز می خواند.
بعضی از رنگ ها نظیر رنگ "قرمز"، رنگى بود که پیامبر خدا آن را براى لباس، نمى پسندید. با این حال این دلیل بر حرمت یا کراهت رنگ قرمز در همه موارد نیست.
آنچه نسبت به لباس مهم است و باید مور د توجه قرار گیرد، جلوگیری از تبدیل لباس، به وسیله ای برای تفاخر و تجمل و معیار ارزش قرار گرفتن آن برای ارزیابی انسان ها است؛ زیرا این گونه برخورد با لباس،نوعى انحراف از فلسفه وجودى لباس است و به شدت در اسلام از آن نهی شده است.
پس باید لباسی پوشید که عرف دینداران و انسانهای فهمیده آن را انکار نکنند. در روایتی از امام صادق (ع) نیز این مطلب است استفاده می شود؛حضرت در جواب کسی که لباس ایشان را با لباس حضرت علی (ع)مقایسه کرد، فرمود:حضرت علی (ع)لباسی می پوشید که در زمان خود مورد انکار و سرزنش مردم آن زمان نبود، واگر ایشان امروز بود چنین لباسی نمی پوشید،همانا بهترین لباس هر زمان، لباسی است که مردم آن زمان می پوشند.
همه این موارد نشان دهنده اهمیت اسلام به لباس به عنوان پوشش مناسب است، و نوع ، جنس و رنگ آن تابع بعضی از عرفیات، محیط های زندگی، و مناسبات بین مردم و عدم منافات با ارزش های گفته شده است .
[1] سنن النبى، ص 120، کان یعجبه الثیاب الخضر.
[2] سنن النبى، ص 120 ، البسوها احیاکم و کفنوا فیها موتاکم ،محجة البیضاء، ج 4، ص 140.
[3] محجه البیضاء، ج 4، ص 141.
[4] سنن النبى، ص 133. (انه کره الحمره فى اللباس)
[5] مَنْ لَبِسَ ثَوْباً یَشْهَرُهُ کَسَاهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَوْباً مِنَ النَّار.ِکلینی، الکافی ج : 6 ص : 445 .
[6] کافی ،ج 6،ص 445 .
گزارش از نازنین روزبهانی
انتهای پیام/
ممنون