بزرگترین قفل سنتی دست ساخته جهان، در چالشتر از توابع استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ بزرگترین قفل سنتی جهان، در آیینی در میدان رسالت چالشتر، از توابع شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در این آیین گفت: این قفل سنتی به ابعاد 4 متر و 15 سانتیمتر، در 2 متر و 80 سانتیمتر و با عرض 90 سانتیمتر ساخته شده و حدود 600 کیلوگرم وزن دارد.

مهرداد رئیسی افزود: طراح و سازنده این قفل سنتی دست ساخته، استاد نریمان خواجعلی از هنرمندان قفل ساز چالشتر می باشد که در مدت 18 ماه، این قفل را با آلیاژهایی از فولاد، استیل و دیگر فلزات ساخته است.

وی، هدف از ساخت این قفل را معرفی صنایع دستی چهارمحال و بختیاری به گردشگران داخلی و خارجی بیان و اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سال آینده برای ثبت این قفل به عنوان بزرگترین قفل سنتی جهان در کتاب گینس، اقدام می کند.

رئیسی، با اشاره به اینکه سابقه قفل سازی در چالشتر به 250 سال قبل و به دوران صفویه بازمی گردد، گفت: قفل های دست ساخته چالشتر شهرکرد، دارای نشان اصالت از سازمان یونسکو (سازمان تخصصی علمی، فرهنگی و تربیتی وابسته به سازمان ملل متحد) است.

چالشتر یکی از نواحی شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است که صنعت قفل سازی و قالی بافی آن شهرت جهانی دارد.

انتهای پیام/ ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.